Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier

Af Ruben Samuel Sørensen 16-09-2022
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier

Ønsket om at vokse, blive større og udvikle sig er er en naturlig del af manges liv. Det samme gør sig gældende for en virksomhed, der kæmper om forbrugerne mod sine konkurrenter. På engelsk siger man meget betegnende: ”If you stand still, you go backwards.”

 

Den rusiskfødte amerikanske professor Igor Ansoff udviklede helt tilbage i 1950'erne en model, der systematiserer en virksomheds vækstmuligheder. Modellen er kendt som Ansoffs vækstmatrix. Modellen opererer med to grundlæggende strategier, der er baseret på virksomhedens produkt- og markedsindsats som er intensivering og diversifikation.

 

Strategien intensivering tager udgangspunkt i det produkt og/eller markedsområde, virksomheden allerede arbejder med. Virksomheden kan herfra vokse ved at øge sin position på det nuværende marked, udvikle nye produkter til den nuværende marked eller ekspandere til nye markeder med sine eksisterende produkter.

 

Ved diversifikation søger virksomheden vækst ved at tilbyde markeder, hvor den ikke er repræsenteret i dag, produkter, virksomheden heller ikke arbejder med i dag.

 

Vi vil komme nærmere ind på de to vækststategier i de næste afsnit. 

 

Hvad er intensivering som vækststrategi?

Strategien intensivering tager afsæt i den viden og erfaring, virksomheden har om sit produkt og marked. Der er tale om, at virksomheden udvikler sig på en naturlig måde og derigennem skaber vækst. En virksomheden kan arbejde med intensivering på tre forskellige måder.

 

Intensiveringsstrategier:

  1. Markedspenetrering
  2. Markedsudvikling
  3. Produktudvikling

1: Markedspenetrering 

Når virksomheden vokser gennem markedspenetrering, øger den sin tilstedeværelse på det marked, virksomheden bearbejder i dag, gennem sine nuværende produkter. Dette sker helt på samme måde som den, en markedsleder og en markedsudfordrer kan agere på i det eksisterende marked.

 

Markedspenetreringsformer

  • Virksomheden kan vokse ved at erobre markedsandele fra konkurrenterne
  • Virksomheden kan vokse ved at bearbejde det latente marked
  • Virksomheden kan vokse ved at øge forbruget på markedet

 

2: Markedsudvikling

Virksomheder, der arbejder med markedsudvikling, vil forsøge at skabe deres vækst ved at bearbejde nye markeder med virksomhedens eksisterende produkter. Der kan være tale om, at virksomheden ekspanderer geografisk fx ved at udbrede sig over et større område både nationalt og internationalt, eller at virksomheden bearbejder nye kundemuligheder og segmenter.
 

Markedsudviklingsformer

  • Virksomheden ekspanderer geografisk
  • Virksomheden bearbejder nye kundemuligheder og segmenter

 

3: Produktudvikling

En virksomhed, der arbejder med vækst gennem produktudvikling, bearbejder sit nuværende marked med nye produkttilbud. Det kan virksomheden gøre på to måder. Den ene er, hvor virksomheden forbedrer sine eksisterende produkter. Den anden er, hvor virksomheden tilbyder nye produkter til markedet.

 

Produktudviklingsformer

  • Virksomheden kan forbedre sit nuværende produkttilbud
  • Virksomheden kan tilbyde markedet nye produkter

 

Hvad er diversifikation som vækststrategi?

Diversifikation er typisk en vækststrategi for meget store virksomheder, der finder, at mulighederne for udvikling er stærkt begrænsede gennem intensivering. Virksomheden bliver derfor nødt til at kigge på helt nye forretningsmuligheder.

 

Det er dog muligt, at virksomheden kan gøre anvendelse af en produktteknologi, den allerede har erfaring med, i sine nye produkter. Eller at dele af virksomhedens nuværende kunder vil kunne anvende de produkter, virksomheder kommer til at tilbyde.
 

Det vil under alle omstændigheder gøre virksomhedens diversifikationsstrategi noget mindre ressourcekrævende, om den tager udgangspunkt i enten kendt produktteknologi eller kundegrupper, den har erfaring med. Har virksomheden slet ikke erfaring med de nye produkter og markeder, den går i gang med at bearbejde, står den over for en meget stor opgave.

 

En virksomhed kan arbejde med diversifikation både gennem egen udvikling og gennem opkøb eller meget tæt samarbejde med andre virksomheder. Gennem diversifikation kan virksomheden både realisere ønkset om vækst og sprede sin samlede forretningsrisiko.

Mød forfatteren:

Billede af

Ruben er direktør og medejer af GoTutor. Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Priselasticitet – effekten af prisændringer
Priselasticitet – effekten af prisændringer

På denne blog har vi en del gange antaget, at der er en sammenhæng mellem afsætning og pris. Vi er g...

Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Købemotiver - købsadfærden på B2C
Købemotiver - købsadfærden på B2C

En måde at forklare på, hvorfor forbrugeren køber det, han/hun gør, er via købemotiverne. Nogle gang...

Ruben Samuel Sørensen 20-09-2022
De syv P'er – forstå service som handlingsparameter
De syv P'er – forstå service som handlingsparameter

Virksomhedens Product, Price, Place samt Promotion betragtes normalt som en virksomheds traditionell...

Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90