Ønsket om at vokse, blive større og udvikle sig er er en naturlig del af manges liv. Det samme gør sig gældende for en virksomhed, der kæmper om forbrugerne mod sine konkurrenter. På engelsk siger man meget betegnende: ”If you stand still, you go backwards.”
Den rusiskfødte amerikanske professor Igor Ansoff udviklede helt tilbage i 1950'erne en model, der systematiserer en virksomheds vækstmuligheder. Modellen er kendt som Ansoffs vækstmatrix. Modellen opererer med to grundlæggende strategier, der er baseret på virksomhedens produkt- og markedsindsats som er intensivering og diversifikation.
Strategien intensivering tager udgangspunkt i det produkt og/eller markedsområde, virksomheden allerede arbejder med. Virksomheden kan herfra vokse ved at øge sin position på det nuværende marked, udvikle nye produkter til den nuværende marked eller ekspandere til nye markeder med sine eksisterende produkter.
Ved diversifikation søger virksomheden vækst ved at tilbyde markeder, hvor den ikke er repræsenteret i dag, produkter, virksomheden heller ikke arbejder med i dag.
Vi vil komme nærmere ind på de to vækststategier i de næste afsnit.
Hvad er intensivering som vækststrategi?
Strategien intensivering tager afsæt i den viden og erfaring, virksomheden har om sit produkt og marked. Der er tale om, at virksomheden udvikler sig på en naturlig måde og derigennem skaber vækst. En virksomheden kan arbejde med intensivering på tre forskellige måder.
Intensiveringsstrategier:
- Markedspenetrering
- Markedsudvikling
- Produktudvikling
1: Markedspenetrering
Når virksomheden vokser gennem markedspenetrering, øger den sin tilstedeværelse på det marked, virksomheden bearbejder i dag, gennem sine nuværende produkter. Dette sker helt på samme måde som den, en markedsleder og en markedsudfordrer kan agere på i det eksisterende marked.
Markedspenetreringsformer
- Virksomheden kan vokse ved at erobre markedsandele fra konkurrenterne
- Virksomheden kan vokse ved at bearbejde det latente marked
- Virksomheden kan vokse ved at øge forbruget på markedet
2: Markedsudvikling
Virksomheder, der arbejder med markedsudvikling, vil forsøge at skabe deres vækst ved at bearbejde nye markeder med virksomhedens eksisterende produkter. Der kan være tale om, at virksomheden ekspanderer geografisk fx ved at udbrede sig over et større område både nationalt og internationalt, eller at virksomheden bearbejder nye kundemuligheder og segmenter.
Markedsudviklingsformer
- Virksomheden ekspanderer geografisk
- Virksomheden bearbejder nye kundemuligheder og segmenter
3: Produktudvikling
En virksomhed, der arbejder med vækst gennem produktudvikling, bearbejder sit nuværende marked med nye produkttilbud. Det kan virksomheden gøre på to måder. Den ene er, hvor virksomheden forbedrer sine eksisterende produkter. Den anden er, hvor virksomheden tilbyder nye produkter til markedet.
Produktudviklingsformer
- Virksomheden kan forbedre sit nuværende produkttilbud
- Virksomheden kan tilbyde markedet nye produkter
Hvad er diversifikation som vækststrategi?
Diversifikation er typisk en vækststrategi for meget store virksomheder, der finder, at mulighederne for udvikling er stærkt begrænsede gennem intensivering. Virksomheden bliver derfor nødt til at kigge på helt nye forretningsmuligheder.
Det er dog muligt, at virksomheden kan gøre anvendelse af en produktteknologi, den allerede har erfaring med, i sine nye produkter. Eller at dele af virksomhedens nuværende kunder vil kunne anvende de produkter, virksomheder kommer til at tilbyde.
Det vil under alle omstændigheder gøre virksomhedens diversifikationsstrategi noget mindre ressourcekrævende, om den tager udgangspunkt i enten kendt produktteknologi eller kundegrupper, den har erfaring med. Har virksomheden slet ikke erfaring med de nye produkter og markeder, den går i gang med at bearbejde, står den over for en meget stor opgave.
En virksomhed kan arbejde med diversifikation både gennem egen udvikling og gennem opkøb eller meget tæt samarbejde med andre virksomheder. Gennem diversifikation kan virksomheden både realisere ønkset om vækst og sprede sin samlede forretningsrisiko.