Prøver og eksamener har længe været et kontroversielt emne, for hvor meget kan man egentlig stole på resultaterne? Måske du har hørt om den kritik, der har været på de nationale tests. Disse har været brugt som et værktøj til at undersøge folkeskoleelevers færdigheder i syv forskellige fag. Testene er adaptive, hvilket vil sige, at sværhedsgraden undervejs tilpasses den enkelte elev; så har eleven svaret rigtigt på mange spørgsmål, bliver spørgsmålene sværere og omvendt. Imidlertid har disse nationale tests fået en del kritik. Der fremvises flere problematikker, blandt andet at “eleverne risikerer at føle sig utilstrækkelige efter sådan en test, og lærerne ved ikke, hvordan de skal tolke elevernes resultater” (dr.dk). Derudover hævder flere fagpersoner, at testene skulle give et forvrænget, og nogle gange decideret forkert, billede af elevens fagkundskaber.
Tests er øjebliksbilleder
Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at prøver og eksamener kun giver et øjebliksbillede af, hvad eleven kan her og nu. Og alle, der nogensinde har været til en prøve eller eksamen, ved, at det billede langt fra altid skildrer elevens reelle kunnen. Der er nemlig masser af faktorer, der både fysisk og mentalt kan have indflydelse på elevens præstation.
Eleven er uforberedt
Først og fremmest er der den mulighed, at dit barn er uforberedt og derfor klarer sig dårligt. Det betyder ikke nødvendigvis, at eleven ikke har flair for det faglige, men blot at der ikke er taget højde for, at forberedelsen fylder mindst lige så meget som de faglige evner. Derfor kan det godt ske, at en elev, der normalt er en haj til matematik, får en rigtig dårlig score, fordi han/hun ikke har forberedt sig.
Søvn er en vigtig faktor
En mega essentiel faktor, der har afgørende indflydelse på alt, hvad der er skole- og trivselsrelateret, er søvn. Det giver sig selv, at risikoen for at klare sig dårligt til en test bliver betydeligt større, hvis man kun har fået tre timers søvn natten forinden. Sørg derfor for at prioritere dit barns søvn altid – ikke kun op til en prøve.
Nervøsiteten spiller ind
En årsag til, at mange elever klarer sig dårligt, er på grund af nervøsitet. Mange elever, om det angår folkeskolen, gymnasiet, universitetet eller en anden institution, oplever at blive nervøse, når de skal testes. Det er der som sådan heller ikke noget galt i, men for nogle går det ud over deres præstation. Man snakker tit om den berømte “klap”, der går ned – altså at nogle bliver så nervøse, at de simpelthen ikke kan huske én eneste faglig ting.
Den eneste måde, hvorpå dette kan forebygges, er ved at være så godt forberedt som muligt. I overdrevne tilfælde af nervøsitet er det muligt at få en recept på noget beroligende hos sin læge. Elever, der oplever meget nervøsitet, kan sikkert også nikke genkendende til den panik, der kan opstå, hvis alt ikke går som planlagt; pludselig er et bilag blevet væk i bunken med papirer, man har glemt et fagbegreb, eller også er man så tør i munden, at man har svært ved at fremstamme et eneste ord. Alle disse ting er blot nogle af dem, der kan være med til at hyle den nervøse elev helt ud af den, og det kan nogle gange, desværre, resultere i, at eleven klarer sig dårligt. 7 tips til dig, der er nervøs for eksamen.
Heldigvis tilbyder mange uddannelsesinstitutioner eksamenstræning, hvor man kan lære at håndtere sådanne typer paniksituationer. Derudover kan du finde tips og tricks til at klare dig godt til eksamen i nogle af GoTutors andre blogindlæg – dem finder du lige her!
Eleven har en dårlig dag
Sidst, men bestemt ikke mindst, er det også vigtigt at huske på, at alle kan have en dårlig dag. Ja, nogle gange er der altså ikke en konkret grund til, at dit barn klarer sig rigtig skidt i et fag, hvor der ellers plejer at blive hevet topkarakterer hjem. Og selvom et dårligt resultat er frustrerende for både lærer, elev og forælder, er der ingen måde at forhindre en dårlig dag i at komme. Det er blandt andet også årsagen til, at det ikke udelukkende er tests og eksamener, der afgører elevens afsluttende karakter. Standpunktskarakterer har helt ind til universitetet lige så meget at skulle have sagt som de øjebliksbilleder, man får ud af at teste elever.
Dog kan man gøre nogle enkelte ting, der gerne skulle starte dagen på en god måde, hvorfor dagen også gerne skulle fortsætte god. Det kan eksempelvis være at have klaret madpakken og fundet de ting, der skal medbringes til prøven/eksamen på forhånd. Derudover er det en god idé at stå op i ordentlig tid, så der ikke stresses gennem morgenen, og så er et ordentligt morgenmåltid også afgørende.
Kilder:
DR.dk - Undervisningsministerens rådgivere: Sæt nationale tests på pause
DR.dk – Folkeskolens nationale test er på vej ud: Men hvad kan den? Prøv selv