Sådan skriver du en personlig og målrettet ansøgning

Af Lene Møller Nielsen 25-07-2025
Sådan skriver du en personlig og målrettet ansøgning

En ansøgning er en tekst, du skriver, når du gerne vil søge en stilling, praktikplads eller en uddannelse. Det er din mulighed for at præsentere dig selv og vise, hvorfor netop du er den rigtige til opgaven. En god ansøgning skal være personlig, velstruktureret og målrettet. Den skal vise både, hvem du er, og hvad du kan.

Du møder genren både i virkeligheden og i skriftlig fremstilling i dansk – fx i FP9, hvor du kan få til opgave at skrive en ansøgning i en autentisk ramme. Det kan være en elev, der søger praktik i en butik, en ung, der søger fritidsjob, eller en person, der søger optagelse på en efterskole.


Hvad skal en ansøgning indeholde?

En god ansøgning indeholder:

  • En klar overskrift, der fortæller, hvad du søger

  • En motiveret indledning, der vækker interesse

  • En beskrivelse af dine kompetencer og erfaringer

  • En tydelig motivation for at søge netop dette sted

  • En venlig afslutning med håb om at høre nærmere

  • Kontaktoplysninger, så modtageren kan svare dig



Sådan skriver du en god ansøgning – trin for trin

1. Overskrift

Overskriften skal være tydelig og konkret. Den fortæller, hvad du søger, og hvem du er.

Eksempel:
Ansøgning til praktik i daginstitution – Ansvarsbevidst og smilende 9. klasses-elev



2. Indledning

Start med at forklare, hvorfor du skriver. Skriv direkte og personligt. Du må gerne vise, at du kender stedet eller virksomheden – det viser engagement.

Eksempel:
Jeg skriver for at søge en praktikplads hos jer i uge 43. Jeg har altid været glad for at være sammen med børn og har hørt meget godt om jeres institution. Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig at blive en del af jeres hverdag.



3. Hvad kan du?

Beskriv, hvad du kan – og vis det med eksempler. Har du prøvet noget lignende før? Har du nogle personlige egenskaber, der passer til jobbet?

Eksempel:
Jeg er vant til at tage ansvar, både i skolen og derhjemme. Jeg er god til at lytte og skabe ro, og jeg har før passet min lille fætter. Mine lærere beskriver mig som pligtopfyldende og samarbejdsvillig.



4. Hvorfor søger du netop dette sted?

Skriv, hvorfor du gerne vil være lige dér. Hvad interesserer dig? Hvad håber du at lære?

Eksempel:
Jeg synes, det lyder spændende at være med til at planlægge aktiviteter, hjælpe børnene og lære mere om, hvordan man arbejder i en institution. Jeg overvejer selv at blive pædagog senere, og jeg håber, praktikken kan hjælpe mig med at finde ud af det.



5. Afslutning

Rund teksten af med en venlig og imødekommende afslutning. Gør det klart, at du håber på svar – men uden at være for krævende.

Eksempel:
Jeg håber, I vil tage mig i praktik og vil meget gerne fortælle mere, hvis I har spørgsmål. Jeg glæder mig til at høre fra jer.



6. Underskrift og kontaktoplysninger

Slut af med:

  • Dit navn

  • Din klasse

  • Dit telefonnummer

  • Din mailadresse


Eksempel:
Venlig hilsen
Sofie Kristensen
9.b – Skovlunde Skole
Telefon: 30 40 50 60
Mail: sofie.kristensen@email.dk



Layout og formalia i en ansøgning

En ansøgning skal være:

  • Let at læse: Brug en almindelig skrifttype og passende skriftstørrelse (fx 11–12 pt)

  • Overskuelig: Lav korte afsnit og brug mellemrum mellem dem

  • Velopdelt: Følg en tydelig struktur med indledning, midterdel og afslutning

  • Pæn og ryddelig: Undgå stavefejl og rodede formuleringer

Du må gerne bruge fed skrift til overskrifter og evt. kursiv til at fremhæve enkelte ord – men gør det enkelt og ensartet.


Gode råd til sproget

  • Skriv i et aktivt sprog (brug fx "jeg hjælper", ikke "jeg bliver brugt til")

  • Vær positiv og ærlig – men uden at overdrive

  • Skriv personligt, men respektfuldt

  • Undgå fyldord som "måske", "ret meget", "egentlig" – vær klar i mælet


I stedet for:
Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil endnu, men det her virker ret spændende.

Skriv hellere:
Jeg er nysgerrig på at lære mere om arbejdet i en institution og glæder mig til nye udfordringer.


Hvad trækker op?

  • At du viser, at du har læst om stedet og ikke bare kopierer en standardtekst

  • At du bruger konkrete eksempler i stedet for generelle udsagn

  • At du skriver personligt og engageret

  • At du har styr på formalia og struktur



Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90