Guide til den skriftlige eksamen i dansk på STX

Af Lene Møller Nielsen 15-05-2025
Guide til den skriftlige eksamen i dansk på STX

På STX er der tre prøvegenrer: den analyserende, debatterende og reflekterende artikel. Disse gennemgås enkeltvis længere nede. Når du skal til skriftlig eksamen i dansk på STX, skal du altså skrive en artikel. 

-

Hvad betyder det for dig?

  • Artiklen har en fast opbygning: en indledning, en midte og en afslutning.

  • Du skal undersøge noget i teksten og formidle det i din artikel.

  • Din modtager er en kultur- og litteraturinteresseret medborger (ikke din lærer eller censor!).

  • Du bestemmer selv, hvordan du laver henvisninger, men du skal være konsekvent.

  • Du behøver ikke skrive en litteraturliste til sidst.

-

1. Undersøgelse – hvad betyder det?

I dansk handler det om at undersøge tekster. Det betyder, at din artikel skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af en eller flere tekster. Selvom du kun har fem timer til eksamen, er det vigtigt, at du viser, hvordan du når frem til dine pointer.

-

Hvordan undersøger du teksten?

  • Analyser tekstens temaer, sprog, symboler, fortællestil osv.

  • Se teksten i en større sammenhæng (fx litteraturhistorie eller samfund).

  • Stil kritiske spørgsmål: Hvad vil teksten sige? Hvorfor er den vigtig? Hvordan hænger den sammen med virkeligheden?

-

2. Afsender- og modtagerforhold – hvem skriver du til?

I eksamensartiklen skriver du som dig selv og formidler din undersøgelse til en kultur- og litteraturinteresseret læser. Det betyder:

  • Du kan bruge faglige begreber (fx metafor, flashforward, fortællervinkel) uden at forklare dem.

  • Din læser kender ikke teksterne på forhånd, så du skal præsentere dem tydeligt.

  • Artiklen må gerne have en personlig stemme, men den skal stadig være saglig og velovervejet.

-

3. Opbygning af din artikel

Indledning

Indledningen sætter scenen og præsenterer din vinkel på emnet.

Eksempel på en god indledning:

Litteraturen har altid været en måde at diskutere samfundets problemer på. Fra folkeeventyr til dystopiske romaner har forfattere brugt fiktionen til at kommentere virkeligheden. En af de perioder, hvor samfundskritikken stod stærkt, var Det Moderne Gennembrud (1870-1890), hvor forfattere som Henrik Pontoppidan brugte deres fortællinger til at skildre ulighed og sociale problemer. I novellen "Muldskud" viser Pontoppidan, hvordan selv de rigeste ikke kan undslippe virkelighedens barske realiteter.

-

Indledningen skal:

  • Præsentere det overordnede emne

  • Give en vinkel på emnet

  • Introducere forfatter og tekst

-

Midten

I midten af din artikel dykker du ned i din undersøgelse af teksten. Det kan være:

  • En analyse af sproget (hvordan skaber forfatteren stemning og budskab?)

  • En fortolkning af tekstens temaer

  • En sammenligning med andre tekster eller samfundsmæssige forhold

-

Afslutning

Din artikel skal rundes af ved at samle op på din analyse og konkludere på din vinkel.

Eksempel:

Pontoppidans "Muldskud" er et eksempel på, hvordan litteraturen kan bruges til samfundskritik. Historien viser, at ulighed og fattigdom ikke bare er problemer, man kan lukke øjnene for. På den måde er teksten stadig relevant i dag, hvor samfundsdebatten stadig kredser om de samme temaer.

-

4. Det formelle – sådan henviser du til tekster

Du bestemmer selv, hvordan du laver henvisninger, men du skal være konsekvent. Du kan fx:

  • Skrive oplysninger i parentes (fx: "I Muldskud beskriver Pontoppidan en verden præget af ulighed (Pontoppidan, 1889).")

  • Bruge fodnoter

-

5. Omfang – hvor meget skal du skrive?

Der er en forventning om 3-4 normalsider af 2400 tegn uden mellemrum. Men du bliver ikke bedømt negativt, hvis din artikel er lidt længere eller kortere – så længe den er velstruktureret og præcis.

-

Gennemgang af de tre genrer: 

Her gennemgås den reflekterende, debatterende og analyserende artikel enkeltvis med eksempler: 

-

Den analyserende artikel

I en analyserende artikel skal du undersøge og fortolke en eller flere tekster. Du skal vise, at du forstår teksterne, og at du kan analysere deres opbygning, sproglige virkemidler og temaer. Derudover skal du perspektivere, dvs. sammenligne og sætte teksterne i en større sammenhæng.

-

Eksempel på en opgaveformulering:

Taler med politisk holdning
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger taler med en politisk holdning.
I din artikel skal du analysere og fortolke Line Knutzons satiriske 1. maj-tale
Kammerater… arter… arter… arter (tekst 3a og 3b) og perspektivere til andre politiske taler.

Du skal især fokusere på:

  • At analysere og fortolke genretræk, sproglige virkemidler og brugen af humor i de to tekster.

  • At sammenligne Line Knutzons tale med andre politiske taler og vurdere effekten af hendes brug af humor.

  • At formidle din analyse klart og struktureret med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang: 3-4 normalsider á 2400 enheder (inklusive mellemrum).

Titlen og opgaveformuleringen giver dig emnet, som du skal undersøge. Det er vigtigt at holde fokus på teksten og dens virkemidler, da analysen handler om at forstå og fortolke frem for at give din egen mening om emnet.

Den analyserende artikel har en tydelig rød tråd:

  1. Indledning – Præsenter teksten og din vinkel (fx hvad du vil undersøge).

  2. Analyse – Gennemgå relevante tekstnedslag og virkemidler.

  3. Perspektivering – Sæt teksten i en større sammenhæng, fx sammenlign med andre tekster.

  4. Afslutning – Saml op på dine pointer og lav en nuanceret vurdering med udgangspunkt i dine observationer.

  5. Husk, at en god afslutning ikke nødvendigvis giver et entydigt svar. Tværtimod kan du vise, hvordan tekstens budskab kan tolkes på flere måder. Det viser, at du har reflekteret over din analyse og forstået, at tekster sjældent har én endegyldig mening.

-

Den reflekterende artikel

Når du skal skrive en reflekterende artikel, er din opgave at undersøge et emne eller en problemstilling gennem refleksion. Du får et overordnet emne med nogle forskellige vinkler, som du skal udforske.

Start gerne din artikel med et konkret og illustrativt eksempel, der sætter en klar vinkel på emnet. Denne vinkel skal også afspejle sig i måden, du inddrager teksterne på. Husk, at refleksion ikke handler om at argumentere for eller imod noget, men om at undersøge emnet fra forskellige perspektiver. Det kan hjælpe dig at stille spørgsmål til emnet på baggrund af teksterne, da de kan guide din refleksion.

-

Eksempel på en opgaveformulering:

Den gode fortælling
Skriv en reflekterende artikel om den gode fortælling.
I din artikel skal du bl.a. inddrage
P1 Ping Pong (tekst 5a) samt gå i dybden med Den gyldne nøgle (tekst 5b) og/eller Ved Højer Sluse (tekst 5c).

Du skal især fokusere på:

  • Hvad der skaber en god fortælling. Du kan fx komme ind på genrer, fortællegreb, fortællingens samfundsmæssige funktion og dens betydning for den enkelte.

  • At bruge Den gyldne nøgle og/eller Ved Højer Sluse som eksempler. Du må også gerne inddrage andre fortællinger fra fx film eller bøger.

  • At skrive refleksivt og personligt, så du viser din tankeproces.

Omfang: 3-4 normalsider á 2400 enheder (inklusive mellemrum).

Titlen og den første sætning i opgaveformuleringen giver dig emnet. Herefter kommer der krav til indholdet baseret på de tilknyttede tekster. De tre punkter i opgaveformuleringen hjælper dig med at strukturere din artikel. Først bliver du bedt om at vise viden om emnet, derefter skal du analysere og inddrage tekster, og til sidst skal du skrive i en reflekterende stil med en personlig stemme.

At skrive med en personlig stemme betyder ikke, at du skal bruge slang eller uformelt sprog. Det betyder, at du kan bruge eksempler fra din egen erfaring, metaforer eller fortællende elementer til at gøre din tekst levende. Den reflekterende artikel giver dig altså mulighed for at vise dine tanker og din kreativitet.

-

Den debatterende artikel

I den debatterende artikel skal du argumentere for din holdning til et emne og overbevise læseren gennem eksempler, fakta og logiske ræsonnementer. Formålet er at engagere i en debat.

-

Struktur:

  • Indledning: Præsenter emnet og fang læserens interesse.

  • Argumentation: Fremlæg dit hovedsynspunkt med argumenter og eksempler.

  • Modargumenter: Diskutér andre synspunkter og vis, hvorfor din holdning er stærk.

  • Afslutning: Saml dine pointer og perspektivér emnet.

Sproget i en debatterende artikel skal være klart og overbevisende. Brug retoriske virkemidler som ethos (troværdighed), pathos (følelser) og logos (logik) for at styrke din argumentation.

-

Eksempel på en opgaveformulering:

Sociale medier og unges trivsel
Skriv en debatterende artikel om sociale mediers indflydelse på unges trivsel.

I din artikel skal du:

  • Argumentere for din holdning med relevante eksempler og kilder.

  • Forholde dig kritisk til modargumenter og diskutere forskellige synspunkter.

  • Skrive klart og engagerende.

Den debatterende artikel kræver altså både analyse, argumentation og formidlingsevner. Den hjælper dig med at udvikle din evne til at skrive overbevisende og deltage i vigtige samfundsdebatter.

-

Bedømmelseskriterier

Når du går til prøve, bliver din præstation vurderet ud fra følgende kriterier:

  • Skriftlig fremstilling: Din tekst skal være sammenhængende, velstruktureret og korrekt sprogligt.

  • Formidlingsbevidsthed: Du skal skrive præcist og nuanceret og vise forståelse for, hvem din modtager er.

  • Besvarelse af opgaven: Du skal svare fyldestgørende på det, opgaven beder om.

  • Danskfaglig viden og metode: Du skal vise, at du kan analysere og bruge relevante faglige begreber.


-

Held og lykke!


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til mundtlig eksamen i dansk, STX, A-niveau
Guide til mundtlig eksamen i dansk, STX, A-niveau

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.GoTutor har m...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer

Der er mange faktorer, der spiller ind, når censor og eksaminator skal diskutere og beslutte din kar...

Ruben Samuel Sørensen 23-05-2017
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90