1. Oversigt over prøven
Din musikprøve består af to dele: en praktisk del og en mundtlig del. Du skal gennemføre prøven i en gruppe med 2-5 personer. Her er en kort beskrivelse af de to dele:
-
Praktisk del:
I den praktiske del skal I som gruppe spille musik for eksaminator og censor.
I præsenterer først kort gruppen med navne, instrumenter og hvilke musiknumre I har valgt at spille.
I spiller derefter jeres musik i 5-10 minutter (1-2 musiknumre). Det er op til jer, hvilken musik I vælger, og det kan også være noget, I selv har lavet (kompositioner).
Husk, I har haft tid til at øve jer i undervisningen og kan få vejledning fra læreren op til prøven.
-
Mundtlig del:
Efter jeres musikpræstation skal I som gruppe forklare og reflektere over den musik, I har spillet.
Hver af jer skal fortælle om jeres rolle i gruppen og de musikfaglige valg, I har truffet under prøven.
I skal også komme med et kort oplæg, som danner grundlag for en samtale med eksaminator og censor om musikken. I kan bruge en disposition, som I laver før prøven, til at hjælpe med at strukturere jeres oplæg.
Prøven varer i alt 20 minutter for 2 personer, og bliver længere, hvis der er flere personer i gruppen. Du vil få en individuel karakter, selvom det er en gruppeprøve, og det betyder, at det er dine præstationer, der tæller.
-
2. Hvordan forbereder du dig?
Gruppearbejde og valg af musik:
I skal danne en gruppe med dine klassekammerater, og det er en god idé at vælge folk, I kan arbejde godt sammen med.
Når gruppen er dannet, skal I trække et færdigheds- og vidensområde (f.eks. musikhistorie, musikanalyse eller musikoplevelse), som I skal arbejde med til prøven. Det betyder, at jeres valg af musik skal relateres til det område.
-
Udarbejd en disposition
I skal lave en disposition for jeres mundtlige oplæg. Her beskriver I, hvad I vil tale om under den mundtlige del af prøven.
Inkluder musiknumre, jeres rolle i gruppen, musikkens opbygning, og de musikalske valg, I har truffet. Hvis det giver mening, kan I også lave et grafisk partitur eller et formskema over musikken.
-
3. Hjælpemidler
Under prøven må I bruge følgende hjælpemidler:
Egne noter
Instrumenter (selvfølgelig) eller andre lydgivende ting
Tekster, noder, akkorder, formskemaer, partiture
Hvis I vil bruge lyd- eller filmklip i jeres præsentation, skal det fremgå tydeligt af jeres disposition.
Hvis I har lavet digitale produktioner (f.eks. musik, I har optaget), må de gerne bruges i prøven, men husk, at det skal suppleres med live musik. Det er ikke tilladt at bruge værktøjer som ChatGPT til at generere tekst.
-
4. Bedømmelse og vurdering
Vurderingskriterier Der er to hovedområder, som I bliver vurderet på:
Musikalske færdigheder: Hvordan I udfører musikken, herunder om I træffer kvalificerede valg, om I er kreative, og hvordan I samarbejder i gruppen.
Musikfaglig viden: Hvordan I kan forklare og perspektivere musikken i forhold til det emne, I har trukket (f.eks. musikanalyse eller musikhistorie), og om I bruger musikfaglige begreber korrekt.
Bedømmelse: Selvom det er en gruppeprøve, får hver elev en individuel karakter. Det betyder, at hvis én person i gruppen ikke har leveret lige så meget som de andre, påvirker det ikke de andre elevers karakterer.
Censors rolle: Censor er der for at sikre, at alle bliver behandlet fair og får en ordentlig bedømmelse i forhold til de regler, der gælder for prøven.
-
5. Praktiske ting, du skal huske
Gruppedannelse: Sørg for, at din gruppe er dannet i god tid, og at I har øvet jer godt op til prøven.
Lodtrækning: I skal trække et færdigheds- og vidensområde før prøven. Forbered jer på at arbejde med det område, I trækker.
Vejledning: Du får op til 2 timer med vejledning fra læreren, hvor I kan få feedback på både den praktiske og mundtlige del af prøven.
-
6. Information om prøveforløb og bedømmelse
Før prøven skal du have information om de krav, der stilles, vurderingskriterierne, og hvad der sker, hvis du ikke møder op eller kommer for sent. Det er vigtigt, at du forstår, hvordan prøven vil foregå, og hvordan du vil blive bedømt.
Held og lykke!