Guide til den mundtlige eksamen i spansk på STX

Af Lene Møller Nielsen 19-05-2025
Guide til den mundtlige eksamen i spansk på STX

¡Bienvenido! Denne guide er lavet til dig, der går på STX og skal til mundtlig eksamen i spansk A eller spansk B. Vi kommer bl.a. ind på rammerne for eksamenen og tips til, hvordan du bedst forbereder dig til eksamenen.

Skulle du få brug for ekstra hjælp til at blive helt klar til din eksamen, tilbyder GoTutor både eksamenshjælp og lektiehjælp i spansk.

-

Mundtlig eksamen i spansk A (STX)

Mundtlig eksamen i spansk A er din mulighed for at vise, hvordan du behersker det spanske sprog og kan analysere og præsentere komplekse emner på et højt niveau. Det er din chance for at imponere med dine sprogfærdigheder, din kulturelle viden og din evne til at reflektere over både kendte og ukendte materialer.

-

Prøveform

  • Eksaminationen varer 30 minutter.

  • Der gives 60 minutters forberedelse.

  • Prøven består af:

    1. Præsentation af en kendt tekst eller emne (8-10 minutter).

      Her fremlægger du din forståelse af teksten og de vigtigste temaer.

    2. Samtale om tekstens indhold og perspektiver.

      Her får du mulighed for at uddybe dine pointer og svare på spørgsmål.

    3. Samtale om et ukendt billedmateriale.

      Du skal beskrive billedet og relatere det til relevante temaer fra undervisningen.

-

Før prøven

  • Øv dig med en kammerat på det stof, der er gennemgået i undervisningen. Del det ind i emner, og hold en prøve for hinanden med tekster fra hvert af emnerne og billeder fra nettet fra spansktalende lande. Så får I både gennemgået stoffet og øvet prøvesituationen.

-

Overgangsord til en flydende præsentation

  • Til at starte med: En primer lugar, para empezar, inicialmente

  • For at tilføje information: Además, también, igualmente

  • For at kontrastere: Sin embargo, por otro lado, aunque

  • For at forklare eller uddybe: Es decir, en otras palabras, por ejemplo

  • For at konkludere: En conclusión, en resumen, finalmente


-

Skabelon til præsentation af kendt tekst

  1. Introducción

  • Præsentér emnet, teksten og forfatteren

  • Eksempel: Hoy voy a presentar el tema de... El texto se titula... y fue escrito por...

  1. Resumen del contenido

  • Kort overblik over tekstens handling og tema

  • Eksempel: El texto trata sobre... Los personajes principales son...

  1. Análisis

  • Dybdegående analyse af temaer, symboler og virkemidler

  • Eksempel: El tema principal es... y se refleja en... El autor utiliza... para mostrar...

  1. Perspectiva cultural e histórica

  • Kulturel og historisk perspektivering

  • Eksempel: Esto refleja un aspecto importante de la sociedad española/latinoamericana...

  1. Conclusión

  • Saml op og afslut med en perspektivering

  • Eksempel: En conclusión, podemos ver que…

-

Niveauer i billedbeskrivelse

  1. Introducción (Introduktion)

  • Præsentér billedet og dets overordnede indhold:

    • "En la imagen se puede ver..." (På billedet kan man se...)

    • "La foto muestra..." (Billedet viser...)

    • "En el centro de la imagen..." (I midten af billedet...)

    • "A la izquierda/derecha..." (Til venstre/højre...)

-

  1. Descripción general (Generel beskrivelse)

  • Beskriv hovedmotiverne og de mest fremtrædende elementer:

    • "Se observa un paisaje/una ciudad/una familia..." (Man ser et landskab/en by/en familie...)

    • "Parece que están en..." (Det ser ud til, at de er i...)

    • "La gente está..." (Folk er...)

    • "Lleva(n) puesto..." (De har på...)

-

  1. Detalles específicos (Specifikke detaljer)

  • Beskriv personer, tøj, følelser, handlinger osv.:

    • "La mujer/el hombre parece estar contento/triste..." (Kvinden/manden ser glad/trist ud...)

    • "El ambiente es alegre/soleado/frío..." (Stemningen er glad/solrig/kold...)

    • "Están hablando/comiendo/jugando..." (De snakker/spiser/leger...)

    • "Llevan ropa de verano/invierno..." (De har sommertøj/vintertøj på...)

-

  1. Contexto y ambiente (Kontekst og stemning)

  • Beskriv omgivelserne og stemningen:

    • "Parece un día soleado/nublado..." (Det ligner en solrig/overskyet dag...)

    • "El lugar parece ser..." (Stedet ser ud til at være...)

    • "El ambiente es tranquilo/caótico..." (Stemningen er rolig/kaotisk...)

-

  1. Interpretación y análisis (Fortolkning og analyse)

  • Perspektiver til kulturelle, sociale eller historiske forhold:

    • "Esta imagen podría representar..." (Dette billede kunne repræsentere...)

    • "Se refleja un aspecto importante de la cultura..." (Det afspejler et vigtigt aspekt af kulturen...)

    • "El tema principal parece ser..." (Hovedtemaet ser ud til at være...)

-

  1. Conclusión (Konklusion)

  • Opsummer dine observationer og perspektiver billedet:

    • "En resumen, esta imagen muestra..." (Sammenfattende viser dette billede...)

    • "Podemos concluir que..." (Vi kan konkludere, at...)

-

Typiske eksamensspørgsmål

  • ¿Cuál es el tema principal del texto?

  • ¿Cómo se desarrollan los personajes a lo largo del texto?

  • ¿Qué simbolismo se puede identificar en la historia?

  • ¿Cómo se refleja la cultura española/latinoamericana en el texto?

  • ¿Qué opinas sobre la perspectiva del autor?

  • ¿Qué impacto tiene el contexto histórico en el contenido del texto?

-

Gode råd til forberedelsestiden

  • Læs teksten grundigt og marker de vigtigste passager.

  • Lav en disposition med klare stikord til præsentationen.

  • Øv dig i at forklare de vigtigste pointer uden at læse op.

  • Forbered dig på typiske spørgsmål, som eksaminator kan stille.

  • Find relevante spanske fraser til at binde dine pointer sammen.

-

Vurderingskriterier- Hvad stiler du efter?

12 – Fremragende

  • Flydende, sammenhængende og præcis præsentation.

  • Sikker anvendelse af grammatik, ordforråd og udtale.

  • Dybtgående analyse og perspektivering af materialet.

  • Tydelig evne til at relatere til kulturelle og historiske sammenhænge.

  • Klar og overbevisende argumentation, der demonstrerer selvstændighed.

7 – God

  • Sammenhængende og forståelig præsentation med enkelte fejl.

  • God forståelse af tekst og kontekst, men mindre dybde.

  • Tilstrækkelig perspektivering og brug af faglige begreber.

  • Mindre nuanceret argumentation og nogle grammatiske mangler.

02 – Tilstrækkelig

  • Usammenhængende præsentation med mange fejl.

  • Manglende struktur og svag forståelse af indhold og sammenhæng.

  • Overfladisk analyse og meget begrænset perspektivering.

  • Svag argumentation og væsentlige grammatiske problemer.

-

Held og lykke med din eksamen i spansk A!

-

Mundtlig eksamen i spansk B (STX)

Mundtlig eksamen i spansk B er din chance for at vise, hvad du har lært gennem undervisningen. Her kan du demonstrere din sprogfærdighed og din forståelse af spanske og latinamerikanske tekster og temaer. Med en god struktur og klare pointer kan du præstere dit bedste.

-

Prøveform

  • Eksaminationen varer 30 minutter.

  • Der gives 60 minutters forberedelse.

  • Prøven består af:

    1. Præsentation af en kendt tekst eller emne (8-10 minutter).

      Her fremlægger du din forståelse af teksten og de vigtigste temaer.

    2. Samtale om tekstens indhold og perspektiver.

      Her får du mulighed for at uddybe dine pointer og svare på spørgsmål.

    3. Samtale om et ukendt billedmateriale.

      Du skal beskrive billedet og relatere det til relevante temaer fra undervisningen.

-

Før prøven

  • Øv dig med en kammerat på det stof, der er gennemgået i undervisningen. Del det ind i emner, og hold en prøve for hinanden med tekster fra hvert af emnerne. Så får I både gennemgået stoffet og øvet prøvesituationen.

-

Overgangsord til en flydende præsentation

  • Til at starte med: En primer lugar, para empezar, inicialmente

  • For at tilføje information: Además, también, igualmente

  • For at kontrastere: Sin embargo, por otro lado, aunque

  • For at forklare eller uddybe: Es decir, en otras palabras, por ejemplo

  • For at konkludere: En conclusión, en resumen, finalmente

-

Skabelon til præsentation af kendt tekst

  1. Introducción

  • Præsentér emnet, teksten og forfatteren

  • Eksempel: Hoy voy a presentar el tema de... El texto se titula... y fue escrito por...

-

  1. Resumen del contenido

  • Kort overblik over tekstens handling og tema

  • Eksempel: El texto trata sobre... Los personajes principales son...

-

  1. Análisis

  • Dybdegående analyse af temaer, symboler og virkemidler

  • Eksempel: El tema principal es... y se refleja en... El autor utiliza... para mostrar...

-

  1. Perspectiva cultural e histórica

  • Kulturel og historisk perspektivering

  • Eksempel: Esto refleja un aspecto importante de la sociedad española/latinoamericana...

-

  1. Conclusión

  • Saml op og afslut med en perspektivering

  • Eksempel: En conclusión, podemos ver que…

-

Niveauer i billedbeskrivelse

  1. Introducción (Introduktion)

  • Præsentér billedet og dets overordnede indhold:

    • "En la imagen se puede ver..." (På billedet kan man se...)

    • "La foto muestra..." (Billedet viser...)

    • "En el centro de la imagen..." (I midten af billedet...)

    • "A la izquierda/derecha..." (Til venstre/højre...)

-

  1. Descripción general (Generel beskrivelse)

  • Beskriv hovedmotiverne og de mest fremtrædende elementer:

    • "Se observa un paisaje/una ciudad/una familia..." (Man ser et landskab/en by/en familie...)

    • "Parece que están en..." (Det ser ud til, at de er i...)

    • "La gente está..." (Folk er...)

    • "Lleva(n) puesto..." (De har på...)

-

  1. Detalles específicos (Specifikke detaljer)

  • Beskriv personer, tøj, følelser, handlinger osv.:

    • "La mujer/el hombre parece estar contento/triste..." (Kvinden/manden ser glad/trist ud...)

    • "El ambiente es alegre/soleado/frío..." (Stemningen er glad/solrig/kold...)

    • "Están hablando/comiendo/jugando..." (De snakker/spiser/leger...)

    • "Llevan ropa de verano/invierno..." (De har sommertøj/vintertøj på...)

-

  1. Contexto y ambiente (Kontekst og stemning)

  • Beskriv omgivelserne og stemningen:

    • "Parece un día soleado/nublado..." (Det ligner en solrig/overskyet dag...)

    • "El lugar parece ser..." (Stedet ser ud til at være...)

    • "El ambiente es tranquilo/caótico..." (Stemningen er rolig/kaotisk...)

-

  1. Interpretación y análisis (Fortolkning og analyse)

  • Perspektiver til kulturelle, sociale eller historiske forhold:

    • "Esta imagen podría representar..." (Dette billede kunne repræsentere...)

    • "Se refleja un aspecto importante de la cultura..." (Det afspejler et vigtigt aspekt af kulturen...)

    • "El tema principal parece ser..." (Hovedtemaet ser ud til at være...)

-

  1. Conclusión (Konklusion)

  • Opsummer dine observationer og perspektiver billedet:

    • "En resumen, esta imagen muestra..." (Sammenfattende viser dette billede...)

    • "Podemos concluir que..." (Vi kan konkludere, at...)

-

Typiske eksamensspørgsmål

  • ¿Cuál es el tema principal del texto?

  • ¿Cómo se desarrollan los personajes a lo largo del texto?

  • ¿Qué simbolismo se puede identificar en la historia?

  • ¿Cómo se refleja la cultura española/latinoamericana en el texto?

  • ¿Qué opinas sobre la perspectiva del autor?

-

Gode råd til forberedelsestiden

  • Læs teksten grundigt og marker de vigtigste passager.

  • Lav en disposition med klare stikord til præsentationen.

  • Øv dig i at forklare de vigtigste pointer uden at læse op.

  • Forbered dig på typiske spørgsmål, som eksaminator kan stille.

  • Find relevante spanske fraser til at binde dine pointer sammen.

-

Vurderingskriterier - Hvad sigter du efter?

12 – Fremragende

  • Flydende, sammenhængende og præcis præsentation.

  • Sikker anvendelse af grammatik, ordforråd og udtale.

  • Dybtgående analyse og perspektivering af materialet.

  • Tydelig evne til at relatere til kulturelle og historiske sammenhænge.

7 – God

  • Sammenhængende og forståelig præsentation med enkelte fejl.

  • God forståelse af tekst og kontekst, men mindre dybde.

  • Tilstrækkelig perspektivering og brug af faglige begreber.

02 – Tilstrækkelig

  • Usammenhængende præsentation med mange fejl.

  • Manglende struktur og svag forståelse af indhold og sammenhæng.

  • Overfladisk analyse og meget begrænset perspektivering.

-

Held og lykke med din eksamen i spansk B!


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.GoTutor har m...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer

Der er mange faktorer, der spiller ind, når censor og eksaminator skal diskutere og beslutte din kar...

Ruben Samuel Sørensen 23-05-2017
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90