Guide til den mundtlige eksamen i samfundsfag på HTX

Af Lene Møller Nielsen 26-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i samfundsfag på HTX

Faget Samfundsfag udbydes på B- og C-niveau på HTX. I denne guide hjælper vi dig med at forberede dig til den mundtlige eksamen i samfundsfag på HTX. Hvis du har brug for ekstra hjælp, tilbyder GoTutor både eksamenshjælp og lektiehjælp i samfundsfag.


Mundtlig eksamen i samfundsfag på B-niveau (HTX)

Du skal til en mundtlig eksamen i samfundsfag B uden forberedelsestid. Det lyder måske intenst – men bare rolig. Du har styr på stoffet, og med den rette forberedelse kan du præsentere din viden skarpt og sikkert. Prøven starter med din fremlæggelse på op til 10 minutter og fortsætter med en faglig samtale, hvor du viser, at du kan perspektivere og bruge relevante begreber og modeller. Brug eksamen som en mulighed for at vise, hvordan samfundsfag kan bruges til at forstå virkeligheden – og glæd dig til at diskutere noget, du har arbejdet med i dybden.



Forberedelse inden eksamensdagen

Inden eksamensdagen skal du sikre dig, at du har et godt overblik over de faglige mål, centrale begreber og de forløb, du har arbejdet med i undervisningen. Din lærer udarbejder eksamensopgaver på baggrund af undervisningsbeskrivelsen, og derfor er det vigtigt, at du kender dine temaer og ved, hvilke teorier, modeller og empiriske eksempler du har arbejdet med.


Gør følgende:

  • Læs undervisningsbeskrivelsen igennem, og lav dine egne oversigter over de vigtigste pointer i hvert forløb.

  • Øv dig i at anvende begreber og modeller aktivt og præcist.

  • Træn mundtlige oplæg på 3–4 minutter ud fra tidligere eksamensspørgsmål, så du bliver sikker i din indledning.

  • Gennemgå relevante samfundsaktuelle sager, der kan kobles til dine temaer.

  • Øv dig i at analysere både tekstlige og statistiske bilag.



På selve eksamensdagen

Mød udhvilet op og husk, at du har ca. 24 minutters eksamination og ca. 24 minutters forberedelse. Du må bruge alle tilladte hjælpemidler, men du har kun begrænset tid, så du skal være godt forberedt og arbejde struktureret.


Medbring:

  • Skriveredskaber og papir til noter

  • Eventuelle egne oversigter, du har lavet som forberedelse


I forberedelsestiden skal du:

  • Læse opgaven og bilagene grundigt

  • Identificere, hvilket forløb opgaven relaterer sig til

  • Planlægge et oplæg på ca. 3–4 minutter, hvor du præsenterer problemstillingen, teorien og analysen

  • Udvælge to-tre begreber og modeller, du vil bruge

  • Overveje mulige perspektiver og aktuelle koblinger



Sådan foregår eksamen

Der afholdes en individuel mundtlig prøve på baggrund af en opgave med ukendte spørgsmål og et ukendt bilagsmateriale, som har relation til et af de studerede temaer.

Eksaminationstiden er ca. 24 minutter, og du har ca. 24 minutters forberedelse.


Du trækker en opgave med:

  • Et tema

  • Spørgsmål, som dækker de taksonomiske niveauer (fx redegørelse, analyse, vurdering)

  • Bilagsmateriale (tekst og statistik, ca. 1,5–2 normalsider eller tilsvarende i medieindhold)


Du starter med et oplæg på ca. 3–4 minutter. Herefter følger en dialog med eksaminator og censor, hvor du uddyber og perspektiverer din besvarelse.


Opgaven skal give dig mulighed for at:

  • Redegøre for relevant teori og empiri

  • Analysere bilagsmaterialet

  • Perspektivere din viden til samfundsaktuelle forhold og egne forløb



Eksempler på spørgsmål og opgaver

Du kan få opgaver med spørgsmål som:

  • Redegør for velfærdsstatens udvikling i Danmark, og undersøg hvordan forskellige ideologier påvirker synet på velfærd.

  • Analyser, hvordan globalisering har påvirket arbejdsmarkedet i Danmark.

  • Undersøg, hvordan politisk deltagelse har ændret sig i Danmark over tid, og diskuter mulige konsekvenser for demokratiet.

  • Redegør for magtens tredeling og vurder dens betydning i en dansk kontekst.

  • Analyser samspillet mellem økonomisk politik og EU's retningslinjer med udgangspunkt i bilagene.


Typiske temaer:

  • Velfærdsstaten og økonomi

  • Politiske ideologier

  • Globalisering

  • Ulighed og social arv

  • Demokrati og politisk deltagelse

  • Medier og politisk kommunikation

  • EU og international politik



Vurderingskriterier

Bedømmelsen sker ud fra, hvor godt du opfylder de faglige mål for faget. Der gives én samlet karakter for hele præstationen. Der lægges vægt på:

  • Din faglige viden og begrebsforståelse

  • Din evne til at analysere og anvende modeller og teorier

  • Din argumentation og vurdering af samfundsmæssige problemstillinger

  • Din evne til at arbejde med bilagsmateriale og sætte det i perspektiv

  • Din mundtlige formidling og strukturering af stoffet


En fremragende præstation (12) kendetegnes ved:

  • Sikker brug af begreber, teorier og modeller

  • Selvstændig og nuanceret analyse

  • Relevant perspektivering og kritisk refleksion

  • Klar og overbevisende formidling



Hvad der trækker op

Du skiller dig positivt ud, hvis du:

  • Taler frit og formulerer dig klart med faglige begreber

  • Bruger modeller (fx den økonomiske styringsmodel, Eastons model, Molins model, ideologiaksen) aktivt i analysen

  • Knytter bilagene sammen med dine egne pointer og vurderer dem kritisk

  • Perspektiverer til både danske og internationale forhold

  • Viser sikkerhed i samfundsaktuelle diskussioner og kan koble til konkrete begivenheder

  • Demonstrerer overblik og struktur i både oplæg og samtale



Mundtlig eksamen i samfundsfag på C-niveau (HTX)

I Samfundsfag C afsluttes faget med en mundtlig prøve uden forberedelsestid. Du bliver eksamineret i op til 24 minutter, og prøven tager udgangspunkt i et ukendt opgavesæt med ukendte spørgsmål og bilag, som knytter sig til et af de emner, du har arbejdet med i undervisningen. Det kan fx handle om politik, økonomi eller sociologi. Du skal vise, at du forstår og kan anvende samfundsfaglige begreber og modeller og kan føre en nuanceret samtale om en aktuel problemstilling. Guiden hjælper dig med at forberede dig grundigt og gå ind til eksamen med ro og overblik.



Forberedelse inden eksamensdagen

Inden eksamensdagen er det vigtigt, at du har et klart overblik over de forløb, du har arbejdet med i undervisningen, samt de faglige mål, der har været i fokus. Opgaverne til eksamen tager udgangspunkt i de temaer og emner, I har gennemgået i klassen, så du skal kende dine begreber, modeller og relevante samfundsforhold godt.


Brug tid på at:

  • Læse undervisningsbeskrivelsen grundigt – her finder du overblik over alle temaer og mål

  • Øve dig i at anvende samfundsfaglige begreber og teorier på konkrete problemstillinger

  • Træne oplæg på 3–4 minutter med fokus på struktur og tydelig pointe

  • Arbejde med bilagsmateriale – både tekst og statistik – så du kan analysere det effektivt

  • Opdatere dig på aktuelle samfundsforhold, fx økonomi, politik og velfærd



På selve eksamensdagen

Du har 48 minutters forberedelsestid og 24 minutters eksamination. Sørg for at møde op i god tid, og hav styr på dine hjælpemidler – du må ikke tilgå internettet, medmindre det er for at åbne undervisningsmateriale, som ikke kan opbevares lokalt, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen.


Det anbefales, at du:

  • Medbringer egne noter og oversigter gemt lokalt

  • Holder øje med tiden i forberedelsen og planlægger et kort, klart oplæg

  • Noterer stikord til dine hovedpointer og analyser

  • Udvælger relevante begreber og perspektiver til brug i dialogen



Sådan foregår eksamen

Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en opgave med ukendte spørgsmål og et ukendt bilagsmateriale. Opgaven har tilknytning til et af de temaer, I har arbejdet med i undervisningen.

Eksaminationen varer ca. 24 minutter, og du har ca. 48 minutters forberedelse.


Opgaven indeholder:

  • Et tema med 2–3 spørgsmål på forskellige taksonomiske niveauer (redegørelse, forklaring, diskussion)

  • Et bilagsmateriale på 1,5–2 normalsider (tekst og statistik)

    • Alternativt op til 4–7 minutters videoklip, som svarer til en normalside


Du starter med at holde et kort oplæg (3–4 minutter), hvor du præsenterer emnet, viser din forståelse af bilagene og forklarer dine faglige pointer. Herefter følger en samtale med eksaminator, hvor du uddyber og perspektiverer stoffet. Censor kan også stille spørgsmål.



Eksempler på spørgsmål og opgaver

Eksempler på opgavetyper kan være:


Tema: Velfærdssamfundet og forsørgerbyrden

1. Redegør for det danske velfærdssamfunds udfordringer ifølge bilag A og B

2. Forklar de tre velfærdsmodeller, og undersøg om den universelle velfærdsmodel er under pres i Danmark

3. Diskuter hvilke konsekvenser reformer om pensionsalder vil have for velfærden. Inddrag bilag C


Eller:

1. Redegør for de tre velfærdsmodeller og de ideologier, de udspringer af

2. Undersøg det danske velfærdssamfunds problemer ifølge bilag A og B

3. Diskuter betydningen af reformer for fremtidens velfærd


Andre typiske temaer:

  • Demokrati og politisk deltagelse

  • Globalisering og EU

  • Ulighed og social arv

  • Magt og medier

  • Økonomisk politik og statsbudget



Vurderingskriterier

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af din mundtlige præstation og bygger på, hvor godt du opfylder de faglige mål i læreplanen. Noter fra forberedelsen indgår ikke i bedømmelsen – det handler om, hvad du siger og viser under eksaminationen.


Der lægges især vægt på:

  • Din evne til at redegøre for faglige sammenhænge

  • Sikker anvendelse af begreber og metoder

  • Relevant og systematisk brug af bilagsmaterialet

  • Din argumentation og faglige dialog

  • Evne til at perspektivere og uddybe stof


Karakteren 12 gives til en elev, der:

  • Anvender begreber og metoder sikkert og selvstændigt

  • Inddrager eksempler og dokumenterer pointer

  • Forklarer sammenhænge klart og struktureret

  • Deltager aktivt i dialogen og svarer præcist og velovervejet

  • Har få eller ingen uvæsentlige mangler



Hvad der trækker op

Du kan opnå en højere karakter, hvis du:

  • Starter med et klart og velstruktureret oplæg med tydelige pointer

  • Viser sikker brug af samfundsfaglige begreber, fx social mobilitet, politisk deltagelse, økonomisk styring

  • Tænker selvstændigt og bringer egne eksempler i spil

  • Anvender modeller, fx Eastons model eller de tre velfærdsmodeller

  • Inddrager aktuelle forhold eller empiriske data med sikker hånd

  • Deltager engageret og reflekteret i dialogen


Du viser overskud, hvis du både analyserer materialet og sætter det i perspektiv til andre temaer eller samfundsforhold.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX
Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX

I Finansiering B går du til en mundtlig eksamen, der både tester din evne til at analysere, præsente...

Lene Møller Nielsen 25-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90