Dette indlæg er en guide til dig, der går på STX og skal til mundtlig eksamen i fransk – hvad end du har det på A- eller B-niveau eller som begyndersprog eller fortsættersprog. Vi gennemgår niveauerne skiftevis nedenfor, så scroll ned til det niveau, som svarer til dit.
Her hos GoTutor har vi mange års erfaring inden for både eksamenshjælp og lektiehjælp i fransk til elever på alle niveauer.
-
Mundtlig eksamen i fransk begyndersprog på A-niveau (STX)
Skal du til den mundtlige eksamen i fransk A begyndersprog? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem.
-
Inden prøven
Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og tidsrammer. Brug materiale fra undervisningen, og lav en prøveeksamen til hvert emne. Så har I både trænet pensum og eksamensformen. Se “Gode råd til forberedelsen”.
-
Sådan foregår prøven
Du skal igennem to dele og har 60 minutters forberedelse og eksamineres i 25-30 minutter.
Præsentation og samtale om en ukendt fransk tekst ( Ca 5-7 + 8-10 minutter. Et kvarter i alt.)
Ca. 1 normalside (2400 anslag)
Teksten har tilknytning til et emne, I har arbejdet med
Du får 2-3 spørgsmål (instrukser) på fransk, som du skal forholde dig til
Samtale om et ukendt billede på fransk (10 minutter)
Billedet handler om et alment emne og er ikke knyttet til jeres undervisning
Fokus er på spontan samtale og interaktion
-
Del 1: Tekstpræsentation og samtale
I forberedelsestiden skal du...
Læse teksten grundigt
Brug gloselisten – svære ord er forklaret
Marker centrale steder i teksten
Forholde dig til opgaven/instruksen, fx:
Fais un résumé du texte.
Présente les personnages.
Explique cette citation…
Compare ce texte à un autre texte du même thème.
Forbered en kort, struktureret fremlæggelse
Lav stikord, ikke fuldt manuskript
Brug gerne mindmap eller planche, men undgå oplæsning
Eksempel på opbygning
Introduktion „Je vais présenter un texte sur le thème la jeunesse en France. Le texte s’intitule ‚…‘ et il a été écrit par …“
Résumé (sammenfatning) „Le texte parle de …“
Analyse og kommentar „Dans la ligne 4, il est dit que … – cela montre que …“
Perspektivering „Ce thème est lié à notre cours sur …“
„Nous avons aussi étudié un film/une chanson sur ce sujet, par exemple …“
-
Del 2: Samtale om billede
Hvordan gør du?
Beskriv kort, hvad du ser
„On voit un homme… Il est dans une rue… Il fait sombre…“
Gå fra det konkrete til det abstrakte
„Peut-être, c’est une critique de…“
„Ce thème me fait penser à…“
Samtalen skal handle om billedets mulige betydning, ikke analyse af farver og form
Vigtige sætninger og strategier
„Je pense que…“
„C’est possible que…“
„Ça me rappelle…“
„Dans notre société…“
Det handler om at kunne tale frit – ikke at sige det perfekt
-
Bedømmelseskriterier – det bliver du målt på
Sprogbrug
Du taler sammenhængende og nogenlunde flydende
Det er bedre at tale frit med fejl end at læse perfekt op.
Forståelse og analyse
Du viser, at du forstår teksten og kan svare på spørgsmålene
Du inddrager emner fra undervisningen relevant
Samtalefærdighed
Du kan deltage i en samtale på fransk
Du reagerer og stiller spørgsmål
-
Gode råd til forberedelsen
Øv dig på gamle eksamenstekster samt tekster og billeder fra jeres emner. Så træner du både pensum og prøve.
Du har en time til forberedelse.
Lav sammenfatning og kommentarer af en tekst på ca en side. Fremlæg i 5-7 minutter. Samtal derefter om den i yderligere 8-10 minutter.
Træn spontane samtaler. Ca 10 minutter
Brug billeder – fx reklamer, nyhedsbilleder eller hverdagssituationer. Forbered det sammen med teksten inden for de 60 minutter.
Lav lister over faste vendinger til forskellige temaer
la famille, l’école, la vie quotidienne, l’avenir, les jeunes, l’environnement
Tal højt for dig selv – også når du laver fejl
-
Sådan laver du prøveeksamener med en kammerat
Find tekster fra hvert emne i undervisningen på ca. 1 normalside (2400 anslag).
Find et ukendt billede med tilknytning til et fransksproget land. Billedet skal handle om et alment emne og ikke være knyttet til jeres undervisning.
Giv hinanden en tekst og et billede hver og 60 minutters forberedelse. Brug dem som beskrevet ovenfor.
Gentag til I har øvet alle emner.
Fremlæg om teksten i ca 5-7 minutter.
Tal om den i yderligere ca. 10 minutter.
Samtal om billedet.
Først fremlægger den ene.
I evaluerer efter bedømmelseskriterierne.
Byt.
-
Sådan scorer du en topkarakter
Du fremlægger selvstændigt og struktureret
Du taler klart, nogenlunde flydende og varieret
Du viser forståelse for teksten og emnet
Du deltager aktivt i samtalen og tør tage chancer med sproget
-
Held og lykke!
-
Mundtlig eksamen i fransk fortsættersprog på A-niveau (STX)
Skal du til den mundtlige eksamen i fransk A fortsættersprog? Denne guide vil hjælpe dig godt igennem!
-
Inden prøven
Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og lave en prøveeksamen til hver af jeres temaer med tekster fra disse af samme længde som til prøven. Så har du både øvet pensum og eksamensformen.
-
Prøvens opbygning
Varighed: 30 minutter
Forberedelse: 60 minutter
Præsentation: ca. 10 minutter
Samtale: ca. 15 minutter
Materiale: En ukendt tekst på fransk (ca. to normalsider) med gloser og instruks.
Emne: Teksten er koblet til ét af de emner, du har arbejdet med i undervisningen.
-
Hvad du skal gøre
Læs og forstå teksten
Brug gloserne og marker centrale afsnit.Forbered dig på instrukserne
Eksempler:
Fais un résumé du texte.
Décris les personnages.
Compare la situation de…
Explique la phrase suivante : …
Inddrag emnet fra undervisningen
Du skal kunne koble teksten til et emne, fx immigration, ungdom, familie, miljø osv.Præsentér struktureret
Start fx med: « Le texte que j’ai lu parle de… Il a été écrit par… »
Følg instrukserne én for én
Slut af med perspektiv til emnet: « Ce thème est lié à… parce que… »
Samtale med eksaminator
Du skal uddybe dine pointer og vise tekstforståelse.
Samtalen kan gå i dybden med sprog, temaer, kultur eller samfund.
-
Hjælpemidler
Du må bruge:
Egne noter og grammatikoversigter.
Ordbøger (elektroniske eller trykte) – men ikke Google Translate.
Materialer fra undervisningen, hvis de fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
-
Tips til en topkarakter
Øv dig i at forklare og perspektivere på fransk.
Brug forskellige typer sætninger og forbindelser: parce que, mais, pourtant, en revanche…
Tal frit og sammenhængende – fejl i detaljen er ikke det vigtigste.
Inddrag viden om fransk og frankofon kultur, samfund og litteratur.
-
Held og lykke!
-
Mundtlig eksamen i fransk begyndersprog på B-niveau (STX)
Skal du til den mundtlige eksamen i fransk B begyndersprog? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem.
-
Inden prøven
Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning.
-
Prøvens opbygning
Prøven varer i alt ca. 25-30 minutter og består af to dele:
Præsentation og samtale om en ukendt fransksproget tekst
Teksten er ca. en halv normalside
Du får 60 minutters forberedelse
Teksten har tilknytning til et emne, I har arbejdet med
Du får 2-3 spørgsmål (instrukser) på fransk, som du skal forholde dig til
Samtale om et ukendt billede på fransk
Billedet handler om et alment emne og ikke om undervisningens temaer
Fokus er på spontan samtale og sprogbrug
Rækkefølgen er valgfri – du kan starte med enten tekst eller billede.
-
Del 1: Tekst og samtale
Sådan forbereder du dig
Læs teksten og brug gloserne – de svære ord er forklaret
Marker vigtige steder og forstå hovedbudskabet
Forbered svar på instruksen, fx:
Fais un résumé du texte.
Décris les personnages.
Explique la phrase suivante : “…”.
Compare le texte à un autre texte ou thème vu en classe.
Lav stikord eller mindmap – ikke fuldt manuskript
Tænk over, hvordan du kan koble teksten til det relevante emne fra undervisningen
Eksempel på opbygning
Introduktion „Le texte que j’ai lu parle du thème de l’immigration. Il a été écrit par …“
Résumé „Le texte raconte l’histoire de…“
Analyse og kommentar „Je trouve que la relation entre les personnages est… parce que…“
Kobling til undervisningen „En classe, on a vu un autre texte sur ce thème : c’était…“
Samtale
Du skal kunne uddybe og forklare dine pointer, fx: „Je pense que…“, „C’est important parce que…“
Del 2: Samtale om billede
Sådan gør du
Beskriv, hvad du ser
„On voit une femme… Elle est dans un parc… Il fait beau…“
Gå videre end blot beskrivelse
„Peut-être, elle est triste parce que…“
„Ce thème est lié à…“
Tal frit – også med fejl
Det vigtigste er, at du prøver og holder samtalen i gang
Gode sætninger
„Je pense que…“
„Peut-être que…“
„Cela me fait penser à…“
„Dans notre société…“
„On comprend que…“
-
Tilladte hjælpemidler
Du må bruge:
Dine egne noter
Grammatikoversigter og ordbøger
Materialer fra undervisningen
Du må ikke bruge internettet (heller ikke Google Translate)
-
Sådan træner du eksamenen med en kammerat
Tag en tekst fra undervisningen på ca. en halv normalside (1200 tegn).
Forbered dig 60 minutter.
Tag noter til en fremlæggelse på ca. 8 minutter på fransk.
Forbered dig på at tale om billedet også, og relatér til en større sammenhæng.
Fremlæg tekst og billede for din kammerat. Teksten med 8 minutters fremlæggelse efterfulgt af samtale i ca. 10 minutter, og afslut med at fortælle om billedet.
Evaluer efter bedømmelseskriterierne.
Byt.
-
Det bliver du bedømt på
1. Tekstdel
Du forstår teksten og kan svare relevant på instrukserne
Du inddrager emnet fra undervisningen
Du taler sammenhængende og nogenlunde flydende
2. Billeddel
Du deltager aktivt og spontant i samtalen
Du viser, at du kan bevæge dig sprogligt fra enkle til mere komplekse sætninger
Du involverer dig og forsøger at koble billedet til større temaer
Det er vigtigere at tale frit og sammenhængende end at sige alt grammatisk korrekt.
-
Sådan scorer du en topkarakter:
Du fremlægger struktureret og selvstændigt
Du taler klart, varieret og uden at læse op
Du forstår og fortolker teksten godt
Du deltager aktivt i samtalen om både tekst og billede
-
Held og lykke!
-
Mundtlig eksamen i fransk fortsættersprog på B-niveau (STX)
Skal du til den mundtlige eksamen i fransk B fortsættersprog? Her har du en guide til at lede dig godt igennem.
-
Inden prøven
Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og lave en prøveeksamen til hver af jeres temaer med tekster fra disse. Så har du både øvet pensum og eksamensformen.
-
Varighed og forløb
Eksaminationstid: ca. 30 minutter
Forberedelsestid: 60 minutter
-
Eksamensdelen består af 2 opgaver:
1) Ukendt tekst (ca. 1 normalside)
Du får en fransksproget tekst, du ikke har set før.
Teksten handler om et af de emner, I har arbejdet med i undervisningen.
Den er glosseret (dvs. særligt svære ord er forklaret).
Teksten har en kort introduktion og 2-3 opgaver (instrukser), f.eks.:
Fais un résumé du texte.
Présente les deux personnages.
Explique la fin du texte.
Compare le personnage X à Y.
Du skal:
Fremlægge teksten på fransk (5-7 minutter)
Inddrage det relevante emne fra undervisningen
Deltage i samtale med eksaminator om tekst og emne (ca. 8-10 minutter)
2) Ukendt billede
Du får vist et billede med et alment emne (f.eks. familie, byliv, kultur).
Du skal:
Beskrive billedet
Indgå i en spontan samtale med eksaminator
Reflektere over temaer i billedet (f.eks. sociale forhold, kulturforskelle)
Det handler ikke om billedanalyse – det er din kommunikationsevne, der tæller.
Samtalen varer ca. 10 minutter
-
Du må bruge:
Dine egne noter
Gloselister
Elektronisk præsentation (fx PowerPoint)
Lærebøger og materialer, I har brugt i undervisningen (som fremgår af undervisningsbeskrivelsen)
Du må ikke:
Benytte internettet frit (fx Google Translate)
Bruge interaktive programmer
Konsultere noter eller opslagsværker under selve eksaminationen
-
Tips til forberedelsen
Træn at fremlægge på fransk – læs ikke op!
Øv dig i at forstå og kommentere ukendte tekster
Lav små mindmaps for hvert emne I har haft
Øv billedsamtaler – start med “On voit…” og kom videre til “On comprend que…”
-
Sådan laver du prøveeksamener med en kammerat
Find tekster fra hvert emne i undervisningen på ca. 1 normalside (2400 anslag).
Find et ukendt billede med tilknytning til et fransksproget land. Billedet skal handle om et alment emne og ikke være knyttet til jeres undervisning.
Giv hinanden en tekst og et billede hver og 60 minutters forberedelse. Brug dem som beskrevet ovenfor.
Gentag til I har øvet alle emner.
Fremlæg om teksten i ca. 5-7 minutter.
Tal om den i yderligere ca. 10 minutter.
Samtal om billedet.
Først fremlægger den ene.
I evaluerer efter bedømmelseskriterierne.
Byt.
-
Bedømmelsen
Der gives én samlet karakter på baggrund af:
Sprogbrug: Flydende, forståeligt og grammatisk korrekt sprog
Indhold: Du viser forståelse for tekst og emne
Samtalefærdighed: Du kan indgå naturligt og spontant i samtalen
Perspektivering: Du kan koble tekst/billede til større temaer eller emner
Et godt råd: Vis, at du forstår indholdet, kan tale frit, og ikke er bange for at bruge sproget aktivt – småfejl gør ikke noget, hvis du ellers kommunikerer godt.
-
Held og lykke!