Guide til den mundtlige eksamen i fransk på STX

Af Lene Møller Nielsen 22-05-2025
Guide til den mundtlige eksamen i fransk på STX

Dette indlæg er en guide til dig, der går på STX og skal til mundtlig eksamen i fransk – hvad end du har det på A- eller B-niveau eller som begyndersprog eller fortsættersprog. Vi gennemgår niveauerne skiftevis nedenfor, så scroll ned til det niveau, som svarer til dit.

Her hos GoTutor har vi mange års erfaring inden for både eksamenshjælp og lektiehjælp i fransk til elever på alle niveauer. Du kan også finde en guide til den skriftlige eksamen i fransk i linket.

-


Mundtlig eksamen i fransk begyndersprog på A-niveau (STX)

Skal du til den mundtlige eksamen i fransk A begyndersprog? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem.

-


Inden prøven

Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og tidsrammer. Brug materiale fra undervisningen, og lav en prøveeksamen til hvert emne. Så har I både trænet pensum og eksamensformen. Se “Gode råd til forberedelsen”.

-

Sådan foregår prøven

Du skal igennem to dele og har 60 minutters forberedelse og eksamineres i 25-30 minutter.

1. Præsentation og samtale om en ukendt fransk tekst ( Ca 5-7 + 8-10 minutter. Et kvarter i alt.)

  • Ca. 1 normalside (2400 anslag)

  • Teksten har tilknytning til et emne, I har arbejdet med

  • Du får 2-3 spørgsmål (instrukser) på fransk, som du skal forholde dig til

2. Samtale om et ukendt billede på fransk (10 minutter)

  • Billedet handler om et alment emne og er ikke knyttet til jeres undervisning

  • Fokus er på spontan samtale og interaktion

-


Del 1: Tekstpræsentation og samtale

I forberedelsestiden skal du...

  • Læse teksten grundigt

    • Brug gloselisten – svære ord er forklaret

    • Marker centrale steder i teksten

  • Forholde dig til opgaven/instruksen, fx:

    • Fais un résumé du texte.

    • Présente les personnages.

    • Explique cette citation…

    • Compare ce texte à un autre texte du même thème.

  • Forbered en kort, struktureret fremlæggelse

    • Lav stikord, ikke fuldt manuskript

    • Brug gerne mindmap eller planche, men undgå oplæsning

-

Eksempel på opbygning

1. Introduktion

  • „Je vais présenter un texte sur le thème la jeunesse en France. Le texte s’intitule ‚…‘ et il a été écrit par …“

2. Résumé (sammenfatning)

  • „Le texte parle de …“

3. Analyse og kommentar

  • „Dans la ligne 4, il est dit que … – cela montre que …“

4. Perspektivering

  • „Ce thème est lié à notre cours sur …“

  • „Nous avons aussi étudié un film/une chanson sur ce sujet, par exemple …“

-

Del 2: Samtale om billede

Hvordan gør du?

  • Beskriv kort, hvad du ser

    • „On voit un homme… Il est dans une rue… Il fait sombre…“

  • Gå fra det konkrete til det abstrakte

    • „Peut-être, c’est une critique de…“

    • „Ce thème me fait penser à…“

  • Samtalen skal handle om billedets mulige betydning, ikke analyse af farver og form

-

Vigtige sætninger og strategier

  • „Je pense que…“

  • „C’est possible que…“

  • „Ça me rappelle…“

  • „Dans notre société…“

Det handler om at kunne tale frit – ikke at sige det perfekt

-

Bedømmelseskriterier – det bliver du målt på

  • Sprogbrug

    • Du taler sammenhængende og nogenlunde flydende

    • Det er bedre at tale frit med fejl end at læse perfekt op.

  • Forståelse og analyse

    • Du viser, at du forstår teksten og kan svare på spørgsmålene

    • Du inddrager emner fra undervisningen relevant

  • Samtalefærdighed

    • Du kan deltage i en samtale på fransk

    • Du reagerer og stiller spørgsmål

-

Gode råd til forberedelsen

  • Øv dig på gamle eksamenstekster samt tekster og billeder fra jeres emner. Så træner du både pensum og prøve. 

  • Du har en time til forberedelse.

  • Lav sammenfatning og kommentarer af en tekst på ca en side. Fremlæg i 5-7 minutter. Samtal derefter om den i yderligere 8-10 minutter.

  • Træn spontane samtaler. Ca 10 minutter

    • Brug billeder – fx reklamer, nyhedsbilleder eller hverdagssituationer. Forbered det sammen med teksten inden for de 60 minutter.

  • Lav lister over faste vendinger til forskellige temaer

    • la famille, l’école, la vie quotidienne, l’avenir, les jeunes, l’environnement

  • Tal højt for dig selv – også når du laver fejl

-

Sådan laver du prøveeksamener med en kammerat

  • Find tekster fra hvert emne i undervisningen på ca. 1 normalside (2400 anslag).

  • Find et ukendt billede med tilknytning til et fransksproget land. Billedet skal handle om et alment emne og ikke være knyttet til jeres undervisning.

  • Giv hinanden en tekst og et billede hver og 60 minutters forberedelse. Brug dem som beskrevet ovenfor.

  • Gentag til I har øvet alle emner.

  • Fremlæg om teksten i ca 5-7 minutter.

  • Tal om den i yderligere ca. 10 minutter.

  • Samtal om billedet.

  • Først fremlægger den ene.

  • I evaluerer efter bedømmelseskriterierne.

  • Byt.

-

Sådan scorer du en topkarakter

  • Du fremlægger selvstændigt og struktureret

  • Du taler klart, nogenlunde flydende og varieret

  • Du viser forståelse for teksten og emnet

  • Du deltager aktivt i samtalen og tør tage chancer med sproget

-

Held og lykke!

-


Mundtlig eksamen i fransk fortsættersprog på A-niveau (STX)

Skal du til den mundtlige eksamen i fransk A fortsættersprog? Denne guide vil hjælpe dig godt igennem!

-


Inden prøven

Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og lave en prøveeksamen til hver af jeres temaer med tekster fra disse af samme længde som til prøven. Så har du både øvet pensum og eksamensformen.

-

Prøvens opbygning

  • Varighed: 30 minutter

  • Forberedelse: 60 minutter

  • Præsentation: ca. 10 minutter

  • Samtale: ca. 15 minutter

  • Materiale: En ukendt tekst på fransk (ca. to normalsider) med gloser og instruks.

  • Emne: Teksten er koblet til ét af de emner, du har arbejdet med i undervisningen.

-

Hvad du skal gøre

1. Læs og forstå teksten

  • Brug gloserne og marker centrale afsnit.

2. Forbered dig på instrukserne

  • Eksempler:

    • Fais un résumé du texte.

    • Décris les personnages.

    • Compare la situation de…

    • Explique la phrase suivante : …

3. Inddrag emnet fra undervisningen

  • Du skal kunne koble teksten til et emne, fx immigration, ungdom, familie, miljø osv.

4. Præsentér struktureret

  • Start fx med: „Le texte que j’ai lu parle de… Il a été écrit par…”

  • Følg instrukserne én for én

  • Slut af med perspektiv til emnet: „Ce thème est lié à… parce que…”

5. Samtale med eksaminator

  • Du skal uddybe dine pointer og vise tekstforståelse.

  • Samtalen kan gå i dybden med sprog, temaer, kultur eller samfund.

-

Hjælpemidler

Du må bruge:

  • Egne noter og grammatikoversigter.

  • Ordbøger (elektroniske eller trykte) – men ikke Google Translate.

  • Materialer fra undervisningen, hvis de fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

-

Tips til en topkarakter

  • Øv dig i at forklare og perspektivere på fransk.

  • Brug forskellige typer sætninger og forbindelser: parce que, mais, pourtant, en revanche…

  • Tal frit og sammenhængende – fejl i detaljen er ikke det vigtigste.

  • Inddrag viden om fransk og frankofon kultur, samfund og litteratur.


-

Held og lykke!

-


Mundtlig eksamen i fransk begyndersprog på B-niveau (STX)

Skal du til den mundtlige eksamen i fransk B begyndersprog? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem. 

-


Inden prøven

Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning.

-

Prøvens opbygning

Prøven varer i alt ca. 25-30 minutter og består af to dele:

1. Præsentation og samtale om en ukendt fransksproget tekst

  • Teksten er ca. en halv normalside

  • Du får 60 minutters forberedelse

  • Teksten har tilknytning til et emne, I har arbejdet med

  • Du får 2-3 spørgsmål (instrukser) på fransk, som du skal forholde dig til

2. Samtale om et ukendt billede på fransk

  • Billedet handler om et alment emne og ikke om undervisningens temaer

  • Fokus er på spontan samtale og sprogbrug

  • Rækkefølgen er valgfri – du kan starte med enten tekst eller billede.

-

Del 1: Tekst og samtale

Sådan forbereder du dig

  • Læs teksten og brug gloserne – de svære ord er forklaret

  • Marker vigtige steder og forstå hovedbudskabet

  • Forbered svar på instruksen, fx:

    • Fais un résumé du texte.

    • Décris les personnages.

    • Explique la phrase suivante : “…”.

    • Compare le texte à un autre texte ou thème vu en classe.

  • Lav stikord eller mindmap – ikke fuldt manuskript

  • Tænk over, hvordan du kan koble teksten til det relevante emne fra undervisningen

-

Eksempel på opbygning

1. Introduktion

  • „Le texte que j’ai lu parle du thème de l’immigration. Il a été écrit par …“

2. Résumé

  • „Le texte raconte l’histoire de…“

3. Analyse og kommentar

  • „Je trouve que la relation entre les personnages est… parce que…“

4. Kobling til undervisningen

  • „En classe, on a vu un autre texte sur ce thème : c’était…“

5. Samtale

  • Du skal kunne uddybe og forklare dine pointer, fx: „Je pense que…“, „C’est important parce que…“

-

Del 2: Samtale om billede

Sådan gør du

  • Beskriv, hvad du ser

    • „On voit une femme… Elle est dans un parc… Il fait beau…“

  • Gå videre end blot beskrivelse

    • „Peut-être, elle est triste parce que…“

    • „Ce thème est lié à…“

  • Tal frit – også med fejl

    • Det vigtigste er, at du prøver og holder samtalen i gang

Gode sætninger

  • „Je pense que…“

  • „Peut-être que…“

  • „Cela me fait penser à…“

  • „Dans notre société…“

  • „On comprend que…“

-

Tilladte hjælpemidler

  • Du må bruge:

    • Dine egne noter

    • Grammatikoversigter og ordbøger

    • Materialer fra undervisningen

  • Du må ikke bruge internettet (heller ikke Google Translate)

-

Sådan træner du eksamenen med en kammerat

  • Tag en tekst fra undervisningen på ca. en halv normalside (1200 tegn).

  • Forbered dig 60 minutter.

  • Tag noter til en fremlæggelse på ca. 8 minutter på fransk.

  • Forbered dig på at tale om billedet også, og relatér til en større sammenhæng.

  • Fremlæg tekst og billede for din kammerat. Teksten med 8 minutters fremlæggelse efterfulgt af samtale i ca. 10 minutter, og afslut med at fortælle om billedet.

  • Evaluer efter bedømmelseskriterierne.

  • Byt.

-

Det bliver du bedømt på

1. Tekstdel

  • Du forstår teksten og kan svare relevant på instrukserne

  • Du inddrager emnet fra undervisningen

  • Du taler sammenhængende og nogenlunde flydende

2. Billeddel

  • Du deltager aktivt og spontant i samtalen

  • Du viser, at du kan bevæge dig sprogligt fra enkle til mere komplekse sætninger

  • Du involverer dig og forsøger at koble billedet til større temaer

Det er vigtigere at tale frit og sammenhængende end at sige alt grammatisk korrekt.

-

Sådan scorer du en topkarakter:

  • Du fremlægger struktureret og selvstændigt

  • Du taler klart, varieret og uden at læse op

  • Du forstår og fortolker teksten godt

  • Du deltager aktivt i samtalen om både tekst og billede


-

Held og lykke!

-


Mundtlig eksamen i fransk fortsættersprog på B-niveau (STX)

Skal du til den mundtlige eksamen i fransk B fortsættersprog? Her har du en guide til at lede dig godt igennem.

-

Inden prøven

Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og lave en prøveeksamen til hver af jeres temaer med tekster fra disse. Så har du både øvet pensum og eksamensformen.

-

Varighed og forløb

  • Eksaminationstid: ca. 30 minutter

  • Forberedelsestid: 60 minutter

-

Eksamensdelen består af 2 opgaver:

1) Ukendt tekst (ca. 1 normalside)

  • Du får en fransksproget tekst, du ikke har set før.

  • Teksten handler om et af de emner, I har arbejdet med i undervisningen.

  • Den er glosseret (dvs. særligt svære ord er forklaret).

  • Teksten har en kort introduktion og 2-3 opgaver (instrukser), f.eks.:

    • Fais un résumé du texte.

    • Présente les deux personnages.

    • Explique la fin du texte.

    • Compare le personnage X à Y.

  • Du skal:

    • Fremlægge teksten på fransk (5-7 minutter)

    • Inddrage det relevante emne fra undervisningen

    • Deltage i samtale med eksaminator om tekst og emne (ca. 8-10 minutter)

2) Ukendt billede

  • Du får vist et billede med et alment emne (f.eks. familie, byliv, kultur).

  • Du skal:

    • Beskrive billedet

    • Indgå i en spontan samtale med eksaminator

    • Reflektere over temaer i billedet (f.eks. sociale forhold, kulturforskelle)

    • Det handler ikke om billedanalyse – det er din kommunikationsevne, der tæller.

  • Samtalen varer ca. 10 minutter

-

Du må bruge:

  • Dine egne noter

  • Gloselister

  • Elektronisk præsentation (fx PowerPoint)

  • Lærebøger og materialer, I har brugt i undervisningen (som fremgår af undervisningsbeskrivelsen)

Du må ikke:

  • Benytte internettet frit (fx Google Translate)

  • Bruge interaktive programmer

  • Konsultere noter eller opslagsværker under selve eksaminationen

-

Tips til forberedelsen

  • Træn at fremlægge på fransk – læs ikke op!

  • Øv dig i at forstå og kommentere ukendte tekster

  • Lav små mindmaps for hvert emne I har haft

  • Øv billedsamtaler – start med “On voit…” og kom videre til “On comprend que…”

-

Sådan laver du prøveeksamener med en kammerat

  • Find tekster fra hvert emne i undervisningen på ca. 1 normalside (2400 anslag).

  • Find et ukendt billede med tilknytning til et fransksproget land. Billedet skal handle om et alment emne og ikke være knyttet til jeres undervisning.

  • Giv hinanden en tekst og et billede hver og 60 minutters forberedelse. Brug dem som beskrevet ovenfor.

  • Gentag til I har øvet alle emner.

  • Fremlæg om teksten i ca. 5-7 minutter.

  • Tal om den i yderligere ca. 10 minutter.

  • Samtal om billedet.

  • Først fremlægger den ene.

  • I evaluerer efter bedømmelseskriterierne.

  • Byt.

-

Bedømmelsen

Der gives én samlet karakter på baggrund af:

  • Sprogbrug: Flydende, forståeligt og grammatisk korrekt sprog

  • Indhold: Du viser forståelse for tekst og emne

  • Samtalefærdighed: Du kan indgå naturligt og spontant i samtalen

  • Perspektivering: Du kan koble tekst/billede til større temaer eller emner

Et godt råd: Vis, at du forstår indholdet, kan tale frit, og ikke er bange for at bruge sproget aktivt – småfejl gør ikke noget, hvis du ellers kommunikerer godt.

-

Held og lykke!



Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer

Der er mange faktorer, der spiller ind, når censor og eksaminator skal diskutere og beslutte din kar...

Ruben Samuel Sørensen 23-05-2017
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90