EFU-modellen bruges af folk, der arbejder inden for salg, marketing eller reklamer. De bruger modellen til at overbevise kunderne om at købe et bestemt produkt eller en ydelse.
Hvis du sidder i dansktimen og skal analysere reklamer, er EFU-modellen vigtig at kende til. Derfor har vi lavet denne guide, så du kan lære alt, der er værd at vide om EFU-modellen.
Hvis du synes, at dansk er et svært fag, tilbyder GoTutor lektiehjælp i dansk. Så kan du blive få styr på EFU-modellen og alt det, som du ellers mangler hjælp til i danskfaget.
Hvad er EFU-modellen?
Reklamefolk og sælgere bruger EFU-modellen som en strategi til at overbevise kunder om at købe deres produkt eller ydelse. ‘EFU’ står for:
Egenskaber
Fordele
Udbytte
En reklame, der baserer sig på EFU-modellen, skal derfor fortælle potentielle kunder, hvilke egenskaber deres produkter har, hvilke fordele der er ved produktet, og hvilket udbytte kunden får af produktet. Virksomheder bruger EFU-modellen til at se deres produkt fra kundernes perspektiv, så de er i stand til at få det rette budskab ud i deres reklamer.
Vi vil gennemgå modellens tre dele her.
‘Egenskaber’ i EFU-modellen
En reklame skal først og fremmest præsentere, hvilke egenskaber et produkt har. Det gør den ved at beskrive, hvad produktet kan, og hvad det indeholder.
Hvis produktet fx er en lænestol, kan man beskrive, hvilke materialer den er lavet af, og at den fx kan slå sin indbyggede benstøtte ud. På den måde beskriver man kerneproduktet.
‘Fordele’ i EFU-modellen
En reklame skal også vise, hvilke fordele der er ved produktet, og hvorfor det er bedre end de andre produkter på markedet. Det giver beskrivelsen af produktet et ekstra lag, end hvis man bare viser, hvad produktet kan.
Hvis produktet fx igen er en lænestol med indbygget benstøtte, kan man fremhæve fordele, såsom at man sidder mere behageligt med benene slået op, og at man ikke behøver at gå og flytte på en skammel, fordi benstøtten er indbygget. Fordelene beskriver dermed det udvidede produkt.
‘Udbytte’ i EFU-modellen
Vigtigst af alt skal reklamen forklare, hvad kunden får ud af at købe produktet. Det er hele grunden til, at kunden vælger at købe produktet.
Kunden vil nemlig gerne have værdi for sine penge. Udbyttet beskriver dermed det oplevede produkt. Det giver kunden en oplevelse af at have fået mere værdi end bare at have købt en genstand.
Eksempel: Man har ikke bare købt en lænestol - man har købt den bedste lænestol på markedet. Den er lavet af det lækreste materiale, den har smarte funktioner, og den er dejligt komfortabel. Lænestolen gør, at man bedre kan slappe af derhjemme, og derfor har man ikke bare investeret i en genstand - man har investeret i afslapning.
Som kunder er vi dog meget forskellige, og der er forskel på, hvilken slags udbytte vi vægter højest. Nogen køber tøj i genbrugsbutikker, fordi det er bæredygtigt. Andre køber tøj i genbrugsbutikker, fordi det er billigt. Nogen køber kun tøj, som de synes er moderigtigt.
Eksempler på brug af EFU-modellen
Her vil vi vise et par eksempler mere.
Første eksempel: Produktet er en spillekonsol.
Egenskaber: Spillekonsollen har god grafik og meget hukommelse.
Fordele: Grafikken gør spillet bedre, og hukommelsen giver plads til flere og større spil.
Udbytte: Du får en bedre spiloplevelse og får mange timers underholdning.
Andet eksempel: Produktet er en dyne.
Egenskaber: Dynen er lavet af gåsedun.
Fordele: Dynen holder dig varm.
Udbyttet: Du får en bedre nattesøvn med dynen.
Hvad er forskellen på egenskaber og fordele?
Det kan godt være svært at vurdere forskellen på egenskaber og fordele. Når man beskriver de gode egenskaber ved et produkt, kan det samtidig ses som fordele. Egenskaber finder man hos produktet, og fordelene finder man hos egenskaberne.
Som vist ovenfor kan en egenskab ved en dyne være, at den er lavet af gåsedun. Fordelen ved en gåsedunsdyne kan så være, at den holder dig varm. Selvom det er noget, som dynen kan, vil man ikke sige, at dynens egenskab er, at den holder dig varm, fordi en dyne er ikke lavet af varme. Man kan heller ikke sige, at dynens fordel er, at den er lavet af gåsedun. Så tænker kunden: “Jamen, hvorfor er det en fordel?”
Hvad er forskellen på fordele og udbytte?
Ligeledes kan det være svært at vurdere forskellen på fordele og udbytte. Udbyttet finder man hos fordelene. Fordele gælder for alle, men udbyttet kan variere fra person til person.
Eksemplet med dynen viser, at fordelen ved en gåsedunsdyne er, at den varmer. Deraf kan udbyttet være, at man får en behagelig nattesøvn, fordi man har en behagelig temperatur. Men andre kommer måske nemt til at svede om natten og vil derfor ikke få noget udbytte af at sove med en gåsedunsdyne.
Lad os tage et andet eksempel. Hvis man køber en færdigret i supermarkedet er fordelen, at den er nem og hurtig at lave. For nogle mennesker kan udbyttet derfor være, at man sparer tid og energi på at lave mad.
Andre mennesker kan dog godt lide at bruge tid på at lave mad fra bunden, fordi de hygger sig, når de laver mad, og fordi kvaliteten af maden bliver bedre. Derfor får de ikke det bedste udbytte af at købe færdigretter.
Der er også folk, som ikke køber færdigretter, fordi færdigretter som regel er dyrere, end når man laver maden selv.
Når madlavningen er hurtig, nem, billig og/eller god, vil alle se det som en fordel sammenlignet med madlavning, der er tidskrævende, svær, dyr og/eller dårlig. Udbyttet kan derimod være forskelligt fra person til person. Nogle går allermest op i at spare tid, nogle vil allerhelst spare penge, og andre vil allerhelst have mad af god kvalitet.
EFU- eller UFE-modellen?
Hvis man vil fange kundes interesse, kan man tage EFU-modellen i omvendt rækkefølge, så det bliver til UFE. Her viser man udbyttet først, så fordelene og til sidst egenskaberne.
Egenskaberne kan nemlig være så almindelige, at kunden lige så godt kan vælge et andet produkt på markedet. Ved at præsentere udbyttet først kan virksomheden hurtigt forklare kunden, hvorfor deres produkt er bedre end konkurrenternes.
Når du i din analyse af en reklame har identificeret, hvordan egenskaber, fordele og udbytte bliver vist i reklamen, kan du derfor se på, hvilken rækkefølge de tre dele vises.
Måske starter reklamen med at fortælle kunden om udbyttet, dernæst fordelene og til sidst egenskaberne. Hvorfor har folkene bag reklamen mon valgt det? Hvilken effekt har det?
Selvom mange sælgere og reklamefolk ser udbyttet som det vigtigste, er det ikke altid nok kun at reklamere med udbyttet.
En kritisk kunde vil måske gennemskue, at reklamen sælger idéen om et godt produkt, uden at det nødvendigvis er et godt produkt. Kunden vil derfor også vide, hvilke egenskaber produktet har, og hvilke fordele der er ved produktet, så de selv kan vurdere, om produktet giver et udbytte for dem.