Jeg er universitetsstuderende, og jeg tager noter i hånden. I dag er computere, tablets og apps en del af hverdagen, selv for børnehavebørn. Måske jeg lyder muligvis håbløst gammeldags. Men resultaterne er ikke til at tage fejl af.
Den 4. januar 2015 kunne man i en artikel fra Politiken læse, at studerende på videregående uddannelser lader opmærksomheden vandre væk fra undervisningen til forelæsningerne. Den helt store synder er – måske ikke overraskende – internettet. Specielt sociale medier, Youtube-videoer, samt små tidsfordrivende spil, beskrives som væsentlige årsager til distraktion. Ifølge RUC-adjunkt, Pelle Guldborg Hansen, der citeres i artiklen, medfører det to væsentlige konsekvenser. Hvad enten det gælder opdatering af Facebooks news feed, videoreferater fra nattens NBA-kampe eller gårsdagens Champions League-opgør, medfører det ikke bare et massivt tab af læring. Dynamikken suges også ud af undervisningssituationen. Hvilken underviser kan formidle undervisning på en læringsrig og kvalitetsfyldt måde, hvis ikke de studerende udviser engagement og interesse?
Koncentrationsbesvær gælder hele uddannelsessystemet
Artiklen fra Politiken centrerer sig udelukkende om erfaringer og eksempler fra videregående uddannelser. Men tanken om at lignende forhold skulle være til stede i folkeskolen og i gymnasiet, synes ikke fjern. Ganske vist er undervisningssituationen en helt anden end til en forelæsning. De studerende er langt færre per lærer, og der er specifikke krav til at være aktiv i timerne. Men hvem kender ikke trangen til et kort øjeblik at slå hjernen fra med at svare på en Facebook-besked? Tjekke Instagram? Eller noget helt trejde. Det gør jeg i hvert fald selv. For det er fristende, specielt når man tager noter på sin laptop, og notifikationerne fra Twitter og de andre sociale medier vibrerer i lommen.
Da jeg læste artiklen på Politikens hjemmeside, blev jeg ikke overrasket. Det gør de færreste elever og studerende sikkert, for det giver god mening, at det bliver sværere at lære, hvis du laver noget andet samtidig – og det er ligegyldigt, hvad det er. Men for mit eget vedkommende var nyheden gammel af en helt anden grund. På mit seneste semester gjorde en af mine undervisere noget helt uventet. Til den allerførste forelæsning fik vi at vide, at de omtrent 100 computere i salen skulle lukkes ned – og de var i øvrigt ikke velkomne fremover.
En gammel nyhed
Som man kan formode, var der udbredt skepsis blandt samtlige studerende, inklusiv undertegnede. Folk kiggede grinende rundt på hinanden. Ingen troede på, at man som universitetsstuderende i en undervisningssituation anno 2014, blev bedt om at ignorere det stykke elektronik, der af alt fra folkeskoleelever til ph.d.-studerende, betragtes som en uundværlig del af undervisningssituationen. Men efterhånden gik det op for folk, at der rent faktisk blev gjort alvor af truslen, under vantro fnys og hovedrysten lukkedes de lysende skærme en efter en rundt i auditoriet. Begrundelsen for min undervisers ønske var erfaringer om, at studerende mistede fokus og engagement – erfaringer, der er næsten magen til dem, der fremlægges i førnævnte artikel fra Politiken.
Fordomme gøres til skamme – fordelene er mange
Personligt havde jeg alle tænkelige fordomme, om at skulle undvære computeren som redskab i undervisningen. Hvordan skulle jeg kunne søge i mine noter? Hvordan skulle jeg nogensinde kunne skrive hurtigt nok til at få det hele med? Efter semesterets afslutning måtte jeg dog blankt erkende, at mine fordomme var blevet gjort til skamme. At tage noter i hånden er ikke uden ulemper, men fordelene er klart i overtal. Jeg er meget mere fokuseret, når de sociale medier og alle internettets øvrige herligheder, ikke er lige ved hånden. På sigt er jeg blevet langt bedre til at huske pointerne fra undervisningen, fordi jeg alligevel ikke kan notere alt, og derfor er nødt til at lytte hele tiden. Når hovedpointerne fra undervisningen og et par supplerende kommentarer er alt, der står på papiret, arbejder min hjerne for at lagre alle detaljerne undervejs.
En kombination kan være vejen frem
Til eksamen, tvinges jeg så til at bruge min hukommelse til at genkalde de supplerende pointer. Egentlig synes jeg, det er rigtig fedt at kunne søge i mine noter, og det er selvfølgelig en hel del sværere, når man efterhånden er oppe på tre-fire håndskrevne notesbøger. Hvis man gider bruge tid på det, kan man med fordel skrive en kort version af noterne ind på sin computer. Så kan du søge i noterne, og det forbedrer kun hukommelsen at skrive det hele en gang mere.
Det kan virkelig anbefales at skifte computertasterne ud med papir og blyant – om ikke andet i en periode eller som afveksling en gang imellem. Giv også gerne din smartphone en pause, når du er til time. Begge dele kan være rigtig svært og kræver lidt disciplin, men du vil sikkert kunne mærke det på resultaterne!