Samarbejde kan på den ene side være noget af det mest givende, men også noget af det allermest opslidende. Jeg vil i det her indlæg fortælle dig om, hvordan samarbejde kan være gavnligt både for både fagligt stærke såvel som knapt så fagligt stærke elever. Men hvad, kan stærke elever overhovedet få noget ud af at samarbejde med elever, der ikke er på ”deres faglige niveau”? Det vil jeg prøve at forklare ud fra to eksempler.
Samarbejde styrker din egen faglighed
Der er en pige i din klasse, som halter lidt bagefter i dansk og ikke er så god til det der med komma. Du selv er en stjerne til kommatering. Men i dansktimerne vælger du altid at samarbejde med dine bedste venner. Hvad nu hvis, du valgte at hjælpe pigen, der ikke er så god til kommaer? Du går sikkert i gang med en cost-benefit-analyse. Kan det overhovedet betale sig for dig at samarbejde med en person, der ikke er ligeså dygtig til kommatering, som du selv er. Det giver jo sig selv, at pigen igennem samarbejdet med dig bliver bedre til at sætte kommaer. Men hvad får du ud af det? En måde at anskue det på er at sige, at man først har lært noget, når man kan videreformidle det til andre. Der kan dog også udspille sig andre ting i løbet af dette samarbejde:
- Du finder måske ud af, at du ikke var en mester til komma alligevel. Du bliver nødt til at slå op i reglerne flere gange for at sikre dig, at du lærer det rigtigt videre.
- Pigen forstår ikke din måde at forklare kommatering. Du må finde på andre måder at forklare kommasætning på.
- Pigen er helt vildt god til at formulere sig kreativt, og du lærer af hende, hvordan du kan gøre dine stive sætninger i din dansk stil mere levende. (Jamen hov, hvad skete der lige her? Lærte du noget af en, du ikke havde forventet?)
Igennem samarbejdet med pigen opstod der noget, du slet ikke havde forventet. Det var slet ikke så besværligt eller opslidende, som du havde regnet med. Du fik endda noget ud af det, du ikke havde forventet: du lærte noget af hende.
Brug samarbejde som styrke
En anden situation kunne være som følger. Der er en dreng i klassen, der er helt vildt god til at stå foran klassen og holde oplæg. Du er selv genert anlagt, og du føler dig ikke særlig tilpas, når du skal holde oplæg foran klassen. Tør du spørge drengen om hjælp? Jeg håber dit svar er ja. Jeg er nemlig overbevidst om, at han med glæde vil give dig nogle af hans redskaber. Redskaber som gør ham selvsikker foran et publikum. Mon ikke du til gengæld kan lære ham en ting eller to om grammatik?
Så næste gang der er gruppearbejde, så prøv at samarbejde med en du ikke plejer at arbejde sammen med. Jeg er sikker på, der kommer noget godt ud af det!