Prøven er praktisk og mundtlig, og du kan tage den alene eller sammen med 1-2 andre elever. Du har trukket en prøve ud af seks mulige: engelsk skriftlig, tysk eller fransk mundtlig og skriftlig eller historie, samfundsfag eller kristendom. Du skal altså kun op i en af dem; ikke alle. Historie, kristendom og samfundsfag er opbygget ens, men har forskellige vurderingskriterier. Det fælles beskrives derfor først. Bagefter kan du under hvert af fagene se, hvilke kompetencer og faglige mål du vurderes på der.
Emne og forberedelse:
Du (eller din gruppe) trækker et emne/tema fra en liste, som dækker de vigtige emner fra undervisningen.
Inden for det trukne emne vælger I et konkret delemne og laver en problemstilling, som I skal undersøge.
I arbejder med op til 5 kilder, som kan være både tekster og andre udtryksformer (f.eks. film, billeder, lyd osv.).
I laver et "produkt" (fx en kortfilm, plakat, rollespil eller skriftlig tekst), der hjælper med at forklare jeres problemstilling.
Emnerne og materialet skal godkendes af læreren, før de sendes til censor.
Forberedelsestid og spørgsmål:
Efter I har udarbejdet jeres problemstilling, formulerer læreren 2-3 spørgsmål, som dækker flere faglige emner.
I får forberedelsestid (25 minutter for en elev, 40 minutter for 2 elever, 55 minutter for 3 elever) til at forberede svar på disse spørgsmål.
Selve prøven
Under prøven fremlægger du/jer jeres problemstilling, kilder og produkt.
Du besvarer de lærerstillede spørgsmål, og prøven afsluttes med en faglig samtale, hvor eksaminator og censor kan stille ekstra spørgsmål.
Du må kun bruge de forberedte talepunkter/stikord og dine noter, som du har arbejdet med i forberedelsestiden.
Bedømmelse:
Din karakter gives individuelt og baseres på, hvor godt du:
Viser, at du har opnået de faglige mål.
Inkluderer og forklarer relevante kilder.
Præsenterer din problemstilling og dit produkt.
Svarer klart og perspektiverer dine synspunkter.
Bedømmelsen sker på baggrund af, hvor godt du demonstrerer dine kompetencer på tværs af de forskellige emneområder. Herunder oplistes de faglige mål og kompetenceområder, du beddømmes på for hvert af kulturfagene; historie, samfundsfag, kristendom.
Historie:
1. Kronologi og sammenhæng
Du skal kunne:
Demonstrere overblik over historiske perioder og udvikling.
Forklare sammenhænge mellem kontinuitet og forandring i samfundets udvikling.
Argumentere for årsager og konsekvenser i historiske forløb.
-
2. Kildearbejde
Du skal kunne:
Analysere og vurdere historiske kilder (tekster, billeder osv.).
Anvende faglige begreber til at forklare kildernes betydning.
Tage stilling til kilders troværdighed og perspektiv.
-
3. Historiebrug
Du skal kunne:
Diskutere, hvordan fortiden påvirker nutid og fremtid.
Forstå, hvordan historie bruges i samfundet (fx mindesmærker, national identitet).
-
4. Problemstilling og produkt
Du skal kunne:
Vælge og undersøge en historiefaglig problemstilling.
Lave et produkt, der bidrager til at besvare problemstillingen. For eksempel en tidslinje eller en powerpoint med problemstilling, kilder og en form for produkt fx en tidslinje.
Formidle undersøgelsen klart og fagligt.
-
5. Faglig formidling
Du skal kunne:
Besvare lærernes spørgsmål analyserende, fortolkende og perspektiverende.
Argumentere og sætte problemstillingen i et historisk perspektiv.
-
Samfundsfag:
Til prøven i samfundsfag FP9 bliver du bedømt på følgende punkter:
1. Politik, økonomi og kulturelle forhold
Du skal kunne:
Redegøre for og analysere politiske problemstillinger lokalt og globalt.
Forstå og forklare økonomiske problemstillinger, både egen økonomi og samfundsøkonomi.
Analysere og diskutere sociale og kulturelle sammenhænge.
-
2. Samfundsfaglig metode
Du skal kunne:
Anvende samfundsfaglige metoder (fx interview, statistik, kildeanalyse).
Bruge relevante faglige begreber til at forklare problemstillinger.
-
3. Problemstilling og produkt
Du skal kunne:
Formulere og undersøge en samfundsfaglig problemstilling.
Lave et produkt, der bidrager til besvarelsen af problemstillingen.
Inddrage produktet i præsentationen og argumentere for dets relevans.
-
4. Perspektivering
Du skal kunne:
Sætte problemstillingen i perspektiv til andre samfundsmæssige sammenhænge og problemstillinger.
-
5. Faglig formidling
Du skal kunne:
Besvare lærernes spørgsmål analyserende, fortolkende og perspektiverende.
Argumentere klart og forståeligt med brug af faglig viden og begreber.
-
Kristendom
1. Livsfilosofi og etik
Du skal kunne:
Forholde dig til grundlæggende livsspørgsmål og etiske principper.
Belyse sammenhængen mellem værdier og centrale bibelske fortællinger.
-
2. Bibelske fortællinger og kristendom
Du skal kunne:
Forstå og forklare, hvad kristendom er, samt hovedtræk i kristendommens historie.
Redegøre for folkekirkens betydning i Danmark.
Perspektivere kristendommen i forhold til nutiden.
-
3. Andre religioner og livsopfattelser
Du skal kunne:
Beskrive hovedtanker i de store verdensreligioner og deres nutidige fremtrædelsesformer.
Forstå og sammenligne religioner og livsopfattelser.
-
4. Problemstilling og perspektivering
Du skal kunne:
Perspektivere den valgte problemstilling til religiøse, etiske og livsfilosofiske fænomener i hverdagen og samfundet.
-
5. Problemstilling, faglig formidling og produkt
Du skal kunne:
Bruge faglige begreber præcist og tydeligt.
Begrunde og forklare sammenhænge mellem religion og samfund samt individets forhold til religion.
Inddrage et produkt i din præsentation, der understøtter besvarelsen af problemstillingen. Det kan fx være selvproduceret religiøs kunst eller en powerpoint med din problemstilling og dine kilder.
-
GoTutor har mange års erfaring med eksamenshjælp og ønsker dig held og lykke!