Er du i tvivl om hvordan du skaber de bedste rammer for dit barns lektielæsning? Så har vi samlet nogle tricks til, hvordan du gør lektielæsningen til en god oplevelse for alle parter.
Det er ikke altid lige nemt at komme i gang med lektielæsning, specielt i en travl hverdag. Hvordan får du struktureret tiden til lektierne og samtidig motiveret dit barn? Nedenfor har vi samlet nogle råd til både motivation, strukturering, og endda hvordan du får kvalitetstid med dit barn ud af lektierne.
Samarbejdet mellem barn og forældre er essentielt
Når en opgave virker uoverskuelig, er det en stor støtte at vide, at man ikke er alene om den. Derfor er det en god idé, at lektielæsningen bliver en fællesopgave mellem barn og forældre. Dette skal selvfølgelig gøres på en måde, så det ikke er forælderen, der sidder med det fulde ansvar. Men lektielæsningen skal foregå således, at barnet altid kan ty til støtte, når opgaven byder på udfordringer.
Hold fokus under lektielæsning
Folkeskolelærer Charlotte Andersen påpeger i en artikel for samvirke.dk vigtigheden i, at både barnet og forælderen holder koncentrationen under lektielæsningen. Hvis forælderen har fokus på alt muligt andet, så er der også risiko for, at barnet fjerner fokus fra lektierne. Det er derfor en god ide at skabe ro for begge parter, når det er tid til lektierne. Sluk for fjernsynet, sørg for at søskende bliver aktiveret på en anden måde, og sæt telefonen på lydløs. På denne måde forbliver al interessen på lektierne.
Hvis du er i en situation, hvor du ikke sidder med barnet under lektielæsningen, er det stadig en god ide, at du viser interesse for lektierne. Dette kan du eksempelvis gøre ved at kigge på lektierne, når barnet er færdig med dem. På denne måde viser du stadig interesse for det arbejde, som dit barn har lavet, hvilket er en kæmpe motivation.
Gør jeres lektielæsning til kvalitetstid
Lektier fylder en del i barnets hverdag, og det kan derfor være en god ide at udnytte tiden til at gøre det til kvalitetstid mellem barn og forældre. Som forældre er det vigtigt ikke at gøre lektierne til noget negativt. Brug tiden til at skabe en god stemning omkring lektierne, så det bliver hyggeligt både for forældre og barn. Stød på fejl sammen, snak løsninger, og skab fælles belønninger. Sidstnævnte er noget, bloggen godiskolen.dk nævner. Her nævnes, at aktiviteter med forældrene kan være en god belønning for barnet. Aftal en aktivitet, I kan lave sammen efter lektielæsningen, så virker lektielæsning også som en fællesopgave med et fælles mål.
Lad dit barn være med til at strukturere sin lektielæsning
Det fælles arbejde kan også med fordel komme til udtryk i struktureringen af lektielæsningen. Artiklen hos Samvirke peger på, at barnet selv skal have mulighed for at planlægge tiden til lektierne. Det er fortsat forældrenes opgave at holde fast i, at lektierne skal laves, men hvis barnet selv får lidt at sige, kan både dets behov blive lyttet på samtidig med, at de lærer om ansvaret. Artiklen henviser også til at inddele lektielæsning i ugeplaner, og at det kan I gøre i samarbejde mellem barn og forældre. Planlægningen af ugeplaner kan I passende gøre til en hyggelig opgave. Der findes mange ugeplaner, du kan finde på nettet, men hvorfor ikke lave en selv som et kreativ input? Det giver både en hyggelige stund for forældre og barn, men motiverer samtidig barnet til at følge den ugeplan, de selv har været med til at lave.
Når barnet sidder med lektierne
Når det endelig er tid til lektielæsning, er det en klogt at der er styr på alle redskaberne. Som forældre er det en god idé at sørge for, at barnet har alle de nødvendige bøger og skriveredskaber. Igen, skal der huskes på at det er vigtigt at sidde et sted med ro og fri for forstyrrelser. Så det er en ide at aftale med resten af familien, hvilket rum der bliver lavet lektier i, så der bliver taget hensyn. Ifølge artiklen i Samvirke er det også en god ide at dele lektielæsning op i små bidder. Enten med lidt ændringer i hvilke opgaver, der bliver fokuseret på eller med små pauser, der indeholder noget lærerigt, men ikke nødvendigvis lektierne. Her nævner artiklen eksempelvis matematikspil. På denne måde sker der noget nyt, og det bliver sværere at kede sig.
Rigtig god lektielæsning!