Børn og venskaber: Hvis dit barn ikke nemt får venner, kan det være svært at finde ud af, hvordan man som forælder kan hjælpe. Du kan jo ikke overtage og få venner på vegne af dit barn.
I grundskolen ændrer de sociale betingelser sig, så der kan opstå problemer, barnet ikke tidligere oplevede i børnehaven. For det første går det fra, at du og andre voksne var de vigtigste, til at klassekammeraternes holdninger betyder mere og mere. Derudover er dynamikken blandt børnene også helt anderledes. I grundskolen hersker gruppedannelser og hierarki, og nogle børn har svært ved at knytte venskaber i disse strukturer.
GoKarakter har samlet nogle råd til, hvordan du kan hjælpe dine børn med at få gode venskaber i skolen. Du kan ikke tage med dit barn i skolen, men du kan i stedet vise dit barn, hvordan man bør opføre sig gennem dine egne handlinger.
Børn knytter oftest bedst selv deres venskaber
Smit ikke med dine egne bekymringer. Hvis dit barn ikke har en bedste ven lige med det samme, så er det forståeligt, at du føler bekymring, men samtidig skal du ikke videregive bekymringerne til dit barn. Hvis du får barnet til at føle sig som en, der er dårlig til at socialisere, kan dit barns selvopfattelse kan blive ”jeg er bare sådan en, der er dårlig til at få venner”. Presset gør det heller ikke nemmere for børn at knytte venskaber. Hvis dit barn tror, at man skal have en bedste ven for at være normal, så bliver venskabet ikke naturligt. Dine børn kan måske vælge at blive venner med en, de måske ikke bryder sig om, bare for at føle sig normal.
Du skal gå forrest med din egen opførsel
Vis dit barn, hvordan man opfører sig. Hvis dit barn oplever mange konflikter, er det nemt at sige, at ”du skal respektere andre”. Men det er ikke særligt effektivt, hvis du samtidig selv råber ad bilister i trafikken og beklager dig over folk på arbejdet. Så modarbejder du dine egne pointer. Vis dit barn, hvordan man er social, respektfuld og behagelig at være sammen med ved selv at agere sådan i dit liv. Især er det i pressede situationer, hvor det for alvor gælder. Det er vigtigt for dit barns sociale liv, at det kan finde ud af at mærke efter og være opmærksom. Det bliver man ikke, hvis man råber, så snart man har en negativ følelse.
Børn og venskaber træner følelsesregistret
Det er positivt at prøve forskellige følelser af for børn i deres venskaber. Når dit barn kommer hjem og fortæller, at det er vred på en anden elev, eller at det er jaloux, så kan man få lyst til at skærme barnet. Du skal selvfølgelig tage dit barns følelser alvorligt og trøste det, hvis det er nødvendigt. Men vær opmærksom på, at det kun er positivt for resten af dit barns liv, at det får lov at prøve forskellige følelser af. Hjælp dit barn til ikke at give op på trods af det negative. Hvordan kan konflikten løses? Hvordan skal man forholde sig til disse følelser? Vigtige lektioner kan blive lært ved at opleve hele følelsesspektret og få lov til at begå fejl, og isolation er ikke løsningen.
Fællesskaber og enmandshånd
Det er svært at gå fra at kende folk til at være venner med dem. Det kan gøre det nemmere at vænne sig til forskellige sociale situationer og føle sig som en del af et fællesskab ved at fokusere på fællesskaber med mange mennesker. Det kan fx være en fritidsaktivitet eller blot at opfordre dit barn til at deltage i holdlege som fodbold i frikvartererne. Derfra kan børn nemmere skabe tætte venskaber.
Samtidig er det vigtigt, at dit barn lærer at omgås i både store fællesskaber og i situationer på tomandshånd. Hvis dit barn altid er omringet af mange mennesker, kan det være svært at vide, hvordan man skal opføre sig på tomandshånd. Forsøg at vænne dit barn til både fællesskaber og samtaler. Jo mere dit barn oplever situationer, hvor man kun er to, des mindre fremmed føles det, når man er på tomandshånd.
Kilder:
Kristeligt Dagblad
Alt.dk