Har du oplevet effektiviteten ved spilbaseret læring?
Minecraft tog verden med storm og blev, trods den simple opbygning i spillet, hurtigt et af verdens mest anerkendte spil. Men Minecraft har også givet nye muligheder i undervisningssammenhænge og inden for spilbaseret læring. Det er nu mere end 15 år siden, at spillet så dagens lys i Danmark, og det er ikke længere et nyt værktøj inden for spilbaseret læring. Spillet benyttes stadig på mange forskellige institutioner og er i de seneste par år blevet brugt af lærere til at eksperimentere med forskellige indlæringsmetoder i klasseværelset. Nogle lærere bruger det til at undervise i matematiske begreber som nøgletal og proportioner, mens andre bruger spillet til at støtte de studerendes kreativitet og samarbejde.
Lad historien komme til live
I spillet har man blandt andet mulighed for at finde mange replika af bygningsstrukturer, som det romerske Colosseum og Globe Theatre i London. Disse bygningsstrukturer kan du importere ind i spillet og efterfølgende udforske på førstehånd. Dette giver børn og unge mulighed for at gå på opdagelse i de historiske bygninger og tidsaldre.
Disse historiske bygninger kan blandt andet også bruges til at fortælle interaktive historier med figurer, steder og plots. På den måde bliver Minecraft et redskab, hvor man kan skabe spændende og virkelighedstro historier i fællesskab. Ydermere kan man benytte sig af muligheden for at skabe en historie med forskellige plotelementer ved hjælp af spil, der kan tage forskellige drejninger.
Aktiv problemløsning og matematiske principper
Minecraft åbner også muligheder for at opbygge forskellige færdigheder inden for matematisk kompetenceudvikling. Et eksempel på dette kunne være muligheden for at skabe forskellige udfordringer for hinanden i spillet. Her kan man blandt andet gøre brug af spillets firekantede kassestruktur til at udvikle sine kompetencer inden for forskellige matematiske regneregler. Et eksempel på dette kunne være klassiske regnestykker inden for addition, f.eks. hvis vi lægger antallet af kasser i venstre side af skærmen sammen med antallet af kasser i højre side af skærmen, hvor mange kasser har vi så?
Visualisering og læseforståelse
En af de bedste måder at få børn og unge til at udvise læseforståelse er at bede dem om at skabe en visualisering af den historie, de netop har læst. De kan rekonstruere forskellige afsnit fra teksten, og endda genskabe scener og begivenheder. De kan også bruge disse gengivelser til at give en præsentation eller gøre forudsigelser om, hvad der fortsat kan ske i historien, og derefter rent faktisk visualisere disse forudsigelser i Minecraft ved at spille deres helt egen fortsættelse på historien.
Prøv selv denne form for spilbaseret læring
Prøv at spille spillet i fællesskab med dit barn og reflektér over hvilke færdigheder, spillet kan være med til at styrke hos lige netop dit barn. Så har du selv mulighed for at definere og opsætte spil, der kan påvirke dit barns indlæring, helt uden en løftet pegefinger og kedelige fagbøger.
Der er så mange gode eksempler på, hvordan Minecraft benyttes inden for læring, at det bare er at komme i gang. Hvis du skulle have spørgsmål eller lyst til at dele dine erfaringer med spillet, så skriv en kommentar i kommentarfeltet nedenfor, så kan jeg måske hjælpe dig i den rigtige retning.