Jeg hedder Amalie og studerer Jura på Syddansk Universitet. Som underviser hos GoTutor har jeg været vant til at tackle forskellige udfordringer og lære fra mig på forskellige måder. I dette indlæg vil jeg komme med et eksempel på, hvordan jeg ud fra elevens behov tilpasser undervisningen, så den bliver sjov for eleven.
En elev med krudt i røven
”En 1. klasses dreng der er for snu til at læse med sin far?”. Allerede før forløbets start var jeg klar over, at det var en udfordring.
Jeg gennemgik alfabetet med ham, sørgede for der ikke var nogen tvivl om, hvordan hvert enkelte bogstavs lyd var og lærte ham at ”synge” bogstaverne, så det blev til ord. De første 5 minutter virkede, så gættede han sig igen frem til, hvad der måske skulle stå. Lyd, lyn, lys?
Efter ½ time efterspurgte han en pause. Det er svært at sidde stille for en dreng i 1. klasse med krudt i enden. Uanset emne og billeder i bøgerne var LEGO sjovere.
Jeg gjorde undervisningen sjov
Undervises – det skulle han! Der måtte kreative midler i brug for at gøre undervisningen sjovere. 6 stykker papir – 2 med tegninger og 2 med ord og de sidste 2 med resultatliste. Det blev opskriften på et vendespil med succes.
Spillet er i al sin enkelthed det samme som et almindeligt vendespil/huskespil. Der skal blot parres det rigtige ord til billedet. Resultatlisten skulle han selv udfylde, altså selv skrive ordene som passede til billederne.
For første gang fuldførtes en hel undervisningstime uden pause, og eleven forstod hurtigt, at det var vigtigt om der stod lyn eller lys for at få det rigtige par. Den efterfølgende læsning blev gjort med samme succes, han skulle blot huske, at man ikke vandt ved at være hurtig, men ved at have ret!
Spillet er efterfølgende spillet ved flere undervisningstimer, og familien har også i fællesskab haft glæde af det – det er ikke ren undervisning, men også et almindeligt sjovt spil.
God fornøjelse med sjov læring!