Det kan nemt blive anstrengende at skulle fungere som lektiehjælper for sit barn i hverdagen, hvis ikke der er dannet grundlag for nogle gode studievaner og et godt studiemiljø. Her er 6 gode råd til, hvordan du på bedst mulig måde hjælper dit barn med lektierne derhjemme.
Synes du alligevel ikke det går, så overvej at få hjælp udefra. Nogen gange vil man bare gerne forælder, og ikke også underviser. Du kan læse mere om vores løsninger her
1. Lad barnet gøre arbejdet
Det er vigtigt at huske, at det ikke er dig, der skal øve dig i at bøje engelske verber eller dividere. Selvom det måske kan være fristende at lave lektierne for dit barn, er det vigtigt at holde fast i, at du blot skal fungere som en støtte og et skub i ryggen, når der opstår usikkerhed. På den måde arbejder dit barn selvstændigt og bliver trænet i at løse den type opgave på egen hånd.
2. Kend din rolle
Det ikke er dit job at undervise barnet, det er skolelærerens. Mener du, at lektierne er urimelige, for svære, eller at dit barn har brug for ekstra hjælp og opmærksomhed i netop dette fag, er det en rigtig god idé at tage en snak med den respektive lærer om det.
På den anden side er det også en god idé ikke at undervurdere lærerens overvejelser og kvalifikationer omkring emnet. Fravælg så vidt muligt derfor ikke de læringsmetoder, dit barn bliver undervist i, fordi du selv synes, du kender til nogle, der er bedre. I en læringsproces er det vigtigt med en form for kontinuitet, og det fungerer derfor ikke, hvis I arbejder med materialet på én måde, og læreren gør det på en helt anden måde med klassen. Mangel på sammenhæng mellem hjemmearbejdet og undervisningstimerne vil blot skabe forvirring og frustration hos barnet.
3. Lyt til dit barns behov
Denne pointe hænger på sin vis meget sammen med ovenstående. Det er nemlig vigtigt, at lektiehjælpen foregår ud fra barnets behov og ønsker i det omfang, det kan lade sig gøre. Lyt til, hvordan dit barn får mest muligt udbytte af din hjælp. Skal du sidde ved siden af hele tiden og kontrollere, at det hele er rigtigt? Skal du bare tie stille og observere? Eller skal du bare være tilgængelig, hvis der er brug for hjælp, fremfor at sidde og overvåge barnet?
Vi har alle forskellige måder at lære på, så det er derfor afgørende, at du skubber dine egne behov og prioriteringer for læring til side og lytter til, hvordan dit barn lærer bedst – det er trods alt hele essensen med lektielæsningen.
4. Bliv ikke frustreret
Uanset hvor meget utålmodighed, der end må boble op inde i dig, når dit barn gang på gang har svært ved lektierne, må du ikke blive frustreret! Lad det aldrig gå ud over barnet, at han eller hun har svært ved noget. Ikke nok med at frustrationsudbrud ødelægger stemningen, så vil de også føre til, at dit barn mister selvtilliden og lukker af for læringen, fordi lektielæsningen bliver forbundet med noget negativt.
Vær derfor tålmodig og accepter de tre t’er (ting tager tid). Rom blev ikke bygget på en dag, og du kan med garanti også kigge tilbage på din skolegang og mindes ting, du skulle have at vide mange gange, før du blev mester til det.
5. Gør lektielæsningen studievenlig
Det fungerer ikke at lave lektier kl. 19.30 aftenen inden – især ikke, hvis det er lektier, som dit barn har svært ved. Et godt studiemiljø er typisk ikke forbundet med skrig og skrål i baggrunden, dårlig belysning og mange forstyrrelser. Planlæg derfor nogle studievenlige omstændigheder for lektielæsningen. Dette gælder både tidspunkt, sted og omgivelser. I kan eventuelt forsøde opgaveskrivningen og regnestykkerne med en kop varm te, en smule snacks, hyggelig baggrundsmusik (hvis dette ikke virker forstyrrende) eller andre hyggeelementer, så I begge får en positiv oplevelse ud af arbejdet. Ja, du læste rigtigt – det kan sagtens være hyggeligt at lave lektier!
6. Vær dit barns cheerleader!
Selvom du har brugt halvanden time på at hjælpe dit barn med at lære at regne med brøker uden videre succes, er det vigtigt, at du fokuserer på det positive: nemlig de fremskridt, som barnet har gjort. Også selvom de er marginale.
Sætninger som “Jeg kan se, at du er blevet bedre end sidst, vi sad med det” eller “Nu hjalp jeg dig meget denne gang, men jeg er helt sikker på, at du kan huske noget af det, så du ikke behøver så meget hjælp næste gang” er guld værd for motivationen og selvtilliden.
Husk dog ikke at lyve omkring dit barns præstation og evner. Der er forskel på at være støttende og tro på sit barn, og på at bilde ham eller hende ind, at der er sket kæmpe fremskridt, hvis det ikke er tilfældet.
Vi har skrevet en E-bog omkring hvordan du motivere dit barn til bedre lektielæsning. Du kan downloade den her
Kilder: