Skal du til skriftlig eksamen i afsætning? Så læs med her, hvor vi gennemgår eksamensformerne for A- og B-niveau. Vi kommer også med gode råd til at forberede sig til eksamenen, og hvad du skal huske til selve eksamenen.
Hvis du også eller i stedet skal til den mundtlige eksamen i afsætning, kan du læse vores indlæg herom.
-
Skriftlig eksamen i afsætning på A-niveau (HHX)
Den skriftlige eksamen i afsætning på A-niveau på HHX tester din evne til at analysere markedsforhold, udvikle strategier og vurdere virksomheders position på markedet. Her handler det om præcision, struktureret arbejde og strategisk forståelse.
-
Prøvens opbygning
Varighed: 5 timer
Delprøve 1 (1 time uden hjælpemidler)
Grundlæggende opgaver i markedsanalyse, konkurrenceforhold og købsadfærd
Delprøve 2 (4 timer med hjælpemidler)
Regneark, markedsdata og analyse af strategiske problemstillinger
-
Forberedelse
Øv dig på tidligere eksamenssæt
Lær at bruge modeller som SWOT, Porters Five Forces, Boston-matrix og marketingmix
Kend dine markedsstrategier: Vækststrategier, positioneringsstrategier og differentieringsstrategier
-
Til selve prøven
Planlæg din tid: Start med de opgaver, hvor du er stærkest
Dokumentér dine analyser tydeligt og præcist
Tjek dine resultater for fejl og mangler
-
Bedømmelse - Hvad stiler du efter?
12: Præcise analyser, sikker metodeanvendelse og strategisk overblik
7: Generelt korrekt løsning med enkelte fejl og mangler
02: Forståelse af de grundlæggende metoder, men med flere fejl og mangler
-
Held og lykke – din evne til at analysere markeder og udvikle strategier vil gøre forskellen!
-
Skriftlig eksamen i afsætning på B-niveau (HHX)
Den skriftlige eksamen i afsætning på B-niveau på HHX tester din evne til at analysere markedsforhold og udvikle strategier, der matcher virksomheders mål og markedsposition. Her handler det om at anvende markedsmodeller, analysere data og argumentere for strategiske beslutninger.
-
Prøvens opbygning
Varighed: 4 timer
Delprøve 1 (1 time uden hjælpemidler)
Grundlæggende opgaver i markedsanalyse, konkurrenceforhold og målgruppevalg
Delprøve 2 (3 timer med hjælpemidler)
Analyse af markedsdata, vurdering af virksomhedens markedsstrategi og forslag til optimering
-
Forberedelse
Øv dig på tidligere eksamenssæt
Lær at bruge markedsmodeller som SWOT, Boston-matrix og PLC-kurven
Kend dine strategier: Vækststrategier, positionering og branding
-
Til selve prøven
Planlæg din tid: Start med de opgaver, hvor du er stærkest
Dokumentér dine analyser tydeligt og præcist
Tjek dine resultater for fejl og mangler
-
Bedømmelse - Hvad stiler du efter?
12: Præcise analyser, sikker metodeanvendelse og dybdegående strategiske overvejelser
7: Generelt korrekt løsning med enkelte fejl og mangler
02: Forståelse af de grundlæggende metoder, men med flere fejl og mangler
-
Held og lykke – tydelige analyser og strukturerede strategiske beslutninger vil gøre forskellen!