Her har vi skrevet en samlet guide til dig, der går på STX og skal til mundtlig og praktisk eksamen i musik A, musik B eller musik C.
Hos GoTutor tilbyder vi både eksamenshjælp og lektiehjælp i musik, hvis du skulle få brug for ekstra hjælp til at blive klar til din eksamen.
-
Mundtlig eksamen i musik på A-niveau (STX)
Skal du til den mundtlige prøve i musik A på STX? Her har du en guide, der kan hjælpe dig igennem til et godt resultat.
-
Sådan foregår prøven
Prøven består af to dele:
Musikudøvelse (ca. 10 minutter)
Musikkundskab (ca. 30 minutter, med 60 minutters forberedelse)
Du skal både medvirke i:
En solopræstation
En ensemblefremførelse
Du skal vise både:
Vokale færdigheder
Instrumentale færdigheder
-
Musikudøvelse – hvad du skal gøre
Vælg to stykker, hvor du både er med i ensemble og laver solopræstation
Vis alsidighed og samarbejdsevne
Alle former for sang og tale (fx rap) er tilladt
Alt skal fremføres live (evt. med karaoke-track)
Øv med dine medspillere i god tid
-
Musikkundskab – hvad du skal kunne
Du får en analyseopgave baseret på lyd og noder
Analysen kan fx fokusere på:
Instrumentation og klang
Rytmik og groove
Melodik og harmonik
Form og struktur
Du skal perspektivere musikalsk til fx historisk, kulturel eller stilistisk kontekst
-
Det trækker op, når du…
Skaber musikalsk udtryk med sikker teknik og god balance
Viser ansvar og samarbejde i ensemblet
Taler præcist og selvstændigt om musikken i analysen
-
Held og lykke!
-
Mundtlig eksamen i musik på B-niveau (STX)
Skal du til den mundtlige eksamen i musik B på STX? Her har du en guide, der kan hjælpe dig til en god præstation.
-
Prøven består af to dele:
En prøve i musikudøvelse (ca. 8 minutter per elev)
En prøve i musikkundskab (ca. 24 minutter per elev + 48 minutters forberedelse)
-
Musikudøvelse – hvad du skal gøre
Du skal optræde med to musikstykker:
Ét som gruppefremførelse
Ét som solopræstation (eller en længere solistisk passage)
Alle former for vokal tæller – også rap og spoken word.
Du må gerne bruge:
Akkompagnatører (de bedømmes ikke)
Præindspillet musik (fx karaoke-track – dog frarådes det ved dynamiske/tempo-følsomme numre)
Du kan blive bedømt i op til tre musikstykker, men kun have én solopræstation – dog kun i særlige tilfælde.
-
Det trækker op, når du:
Deltager aktivt og ansvarsfuldt i gruppen
Viser vokale og/eller instrumentale færdigheder
Bidrager til et sammenhængende og musikalsk udtryk
Demonstrerer teknik, balance og musikalsk fornemmelse
-
Musikkundskab – hvad du skal kunne
Du får en opgave med:
Kendt materiale fra musikemnet eller produktionsprojektet
Ukendt parallelstof (fx tekst, billede, lydklip)
Du har 48 minutters forberedelse med prøvematerialet.
Din analyse skal tage udgangspunkt i det kendte – og sætte det i perspektiv med det ukendte.
Du må bruge egne noter, men eksamensmaterialet er grundlaget for samtalen.
-
Det trækker op, når du:
Analyserer musikken med teori og faglige begreber
Viser forståelse for musikkens udtryk og virkemidler (fx harmonik, rytmik, instrumentation)
Perspektiverer til genre, stil, kultur og samfund
Begrunder og forklarer dine valg – ikke bare gengiver
-
Bedømmelsen
Du får én samlet karakter for begge dele.
Der lægges vægt på:
Musikalsk udtryk, teknik og ansvar i udøvelse
Analytisk forståelse og perspektivering i kundskab
Du kan opnå en god karakter på flere måder – fx ved at være stærkere i enten udøvelse eller kundskab.
-
Held og lykke!
-
Mundtlig eksamen i musik på C-niveau (STX)
Skal du til mundtlig eksamen i musik på C-niveau? Her får du en oversigt over, hvordan prøven foregår, og hvordan du forbereder dig bedst muligt.
-
Prøven består af to dele:
Musikudøvelse (ca. 5 minutter)
Du deltager i en gruppefremførelse med dine holdkammerater.
Der må kun deltage elever fra holdet. Læreren må gerne støtte fremførelsen (f.eks. på klaver).
Det er vigtigt, at du bidrager aktivt og viser dine musikalske færdigheder – enten på et instrument eller med stemmen (sang, rap, spoken word osv.).
I nogle tilfælde kan du også fremføre en solopræstation, men det er ikke et krav.
Musikkundskab (ca. 20 minutter)
Du får 40 minutters forberedelsestid, hvor du arbejder med en opgave.
Opgaven tager udgangspunkt i kendt stof fra undervisningen – især det særligt studerede område.
Du skal analysere et stykke musik og sætte det i en kontekst – fx historisk, kulturelt eller genremæssigt.
Du bliver også bedt om at sammenligne med musik fra et eller flere af de tematiske forløb.
-
Gode råd til forberedelsen
Øv dig sammen med din gruppe og vær velforberedt til jeres musikstykke.
Vis, at du forstår din rolle i gruppen – både musikalsk og samarbejdsmæssigt.
Bliv fortrolig med musikalske parametre: instrumentering, klang, rytmik, form, harmoni, melodi m.m.
Træn dig i at forklare og begrunde, hvad du hører og ser i musikken.
Lyt til og læs nøje det klingende og grafiske materiale, I har arbejdet med i undervisningen.
Øv dig i at perspektivere musikken – fx ved at sammenligne genre, udtryk, samfund eller publikum.
Husk, at noter må medbringes til forberedelsen og eksaminationen.
-
Det trækker op, når du…
Deltager aktivt og engageret i musikudøvelsen.
Viser gode vokale og/eller instrumentale færdigheder.
Skaber et samlet musikalsk udtryk sammen med gruppen.
Viser forståelse for musikkens opbygning og virkemidler.
Kan sætte musikken ind i en relevant sammenhæng.
Begrunder dine valg og tænker selvstændigt og reflekteret.
-
Held og lykke!