Musik C på HF er et fag, hvor du arbejder både praktisk og teoretisk med musik. Faget afsluttes med en mundtlig prøve, der består af to dele: musikudøvelse og musikkundskab. Du skal derfor både vise dine musikalske færdigheder og din evne til at analysere og perspektivere musik med fagets begreber.
I denne guide får du overblik over prøveformen, forberedelsen, bedømmelseskriterierne og gode råd til eksamensdagen.
Prøveform
Den mundtlige prøve består af to delprøver:
Musikudøvelse: ca. 5 minutter pr. elev. Her deltager du i en sammenspilsgruppe fra undervisningen, hvor I fremfører et nummer, som I har indstuderet i fællesskab. Fremførelsen kan understøttes af læreren på fx klaver.
Musikkundskab: ca. 20 minutter pr. elev. Her får du ca. 40 minutters forberedelsestid, inden du går til individuel eksamination. Grundlaget er en opgave inden for kendt stof, ofte med fokus på det særligt studerede område og ét eller flere tematiske forløb.
Du får én samlet karakter, hvor både musikudøvelse og musikkundskab indgår i helhedsvurderingen.
Musikudøvelse
I musikudøvelse fremfører du og din gruppe et musiknummer, som I har arbejdet med i undervisningen.
Der lægges vægt på sammenspil, udtryk og balance i gruppen.
Du bedømmes individuelt, så eksaminator og censor vil lytte til den enkelte elevs bidrag.
Ved sygeeksamen eller hvis du er selvstuderende, fremføres et solonummer med eventuelle akkompagnatører.
Musikkundskab
I musikkundskab trækker du en opgave, der knytter sig til det særligt studerede område og ét eller flere tematiske forløb.
Opgaven består af:
En musikindspilning og en grafisk gengivelse (fx noder, grooveskemaer, becifringer).
Eventuelt supplerende materiale som citater, sangtekster eller billeder.
Du skal kunne analysere musikkens musikalske parametre (fx melodi, harmonik, rytme, instrumentation), forklare deres virkning og perspektivere til musikkens kontekst. Samtalen med eksaminator og censor vil typisk fokusere på dine forklaringer og begrundelser, ikke blot din redegørelse.
Forberedelsestid
Du har ca. 40 minutters forberedelse til musikkundskab.
Her skal du:
Analysere musikeksemplet ud fra opgavens anvisninger.
Forberede en struktureret præsentation (ca. 7–10 minutter).
Inddrage relevante begreber fra både det særligt studerede område og tematiske forløb.
Du må bruge egne noter under forberedelsen og eksaminationen, men selve prøvematerialet er grundlaget for samtalen.
Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af din præstation i både musikudøvelse og musikkundskab. Der gives én karakter.
Du bedømmes på din evne til at:
Demonstrere elementært kendskab til musikalske parametre, musiklære og hørelære.
Analysere musik internt (parametre, form, virkemidler) og eksternt (historisk, kulturelt, kontekster).
Forklare og begrunde dine analytiske valg.
Bidrage til et velfungerende musikalsk udtryk i sammenspil.
Vise vokale og/eller instrumentale færdigheder med sikkerhed.
Karakterbeskrivelser:
12 – Fremragende
Du viser stor sikkerhed i både musikalske færdigheder og analyser. Du kan forklare og perspektivere nuanceret og selvstændigt, og du bidrager overbevisende til sammenspillet. Småfejl forstyrrer ikke helheden.
7 – God
Du viser et godt kendskab til musikparametre og musikkens kontekst, men med en del mangler. Du kan analysere og perspektivere, men uden fuld sikkerhed. I sammenspillet bidrager du positivt, men med varierende sikkerhed.
02 – Tilstrækkelig
Du kan i begrænset grad analysere musikken og anvende fagets begreber. Dine vokale/instrumentale færdigheder er usikre, og dit bidrag til sammenspillet er præget af mangler. Helheden er dog lige tilstrækkelig til at bestå.
Gode råd til forberedelsen
Øv sammenspillet grundigt, så I som gruppe kan skabe et balanceret udtryk.
Kend dine egne roller i gruppen – både musikalsk og praktisk.
Træn analyse af musikeksempler med fokus på fagets begreber (rytme, harmonik, instrumentation, form).
Øv dig i at forklare, hvordan musikparametre virker – ikke kun at identificere dem.
Forbered korte noter eller stikord, som hjælper dig med at strukturere præsentationen.
På eksamensdagen
Vær koncentreret i sammenspillet, og støt dine medspillere.
Start din præsentation klart og fokuseret – peg konkret på musikeksempler.
Vær parat til at forklare dine analyser og uddybe i dialogen.
Husk, at det er lige så vigtigt at vise forståelse og refleksion som at gengive viden.