Guide til den mundtlige og praktiske eksamen i dans på HF

Af Lene Møller Nielsen 28-08-2025
Guide til den mundtlige og praktiske eksamen i dans på HF

Dans C på HF er et kreativt fag, hvor du både arbejder med at skabe og forstå dans. Til eksamen skal du vise, at du kan kombinere din praktiske kunnen med refleksion, analyse og faglig terminologi. Prøven består af både en gruppepræsentation af jeres eksamensdanseprojekt og en individuel del, hvor du viser din selvstændige forståelse af dans som udtryksform.

Denne guide giver dig et klart overblik over prøveform, tidsrammer, bedømmelseskriterier, karakterbeskrivelser og gode råd til forberedelsen.


Kort overblik

  • Der afholdes en mundtlig prøve på ca. 30 minutter pr. eksaminand

  • Prøven består af to dele:

    • Gruppevis præsentation af eksamensdanseprojektet og faglig samtale herom

    • Individuel prøve med forberedelse og eksamination

  • Forberedelsestid til den individuelle del er ca. 20 minutter

  • Bedømmelsen er en helhedsvurdering af begge dele

  • Der gives én samlet karakter



Prøveform

Del 1: Eksamensdanseprojektet
Du og din gruppe (2–8 deltagere) præsenterer jeres eksamensdanseprojekt. Præsentationen varer 1–2 minutter pr. elev og maksimalt 10 minutter i alt. Derefter følger en gruppesamtale på ca. 5 minutter pr. elev, hvor I reflekterer over projektets idé, proces og udførelse. Samtalen er faglig og tager udgangspunkt i jeres egne refleksioner.


Del 2: Individuel prøve
Efter gruppedelen trækker du en opgave med ukendt prøvemateriale, der knytter sig til undervisningens forløb. Du har ca. 20 minutters forberedelsestid, og eksaminationen varer ca. 20 minutter. Her prøves du i teoretiske, analytiske og praktiske aspekter af dans, uafhængigt af eksamensprojektet.


Hjælpemidler

  • Der er ikke fri adgang til internettet under prøven.

  • Digitale undervisningsmidler kan være tilladt, hvis de har været anvendt i undervisningen og står i undervisningsbeskrivelsen.

  • Programmer som Google Translate eller interaktive værktøjer er ikke tilladt.



Bedømmelseskriterier

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af begge prøvede­le. Der lægges vægt på:

  • din evne til at skabe og forstå dans

  • din refleksion over projektets idé, proces og udførelse

  • din evne til at perspektivere i forhold til undervisningens forløb

  • din brug af fagterminologi – præcist, selvstændigt og reflekteret

  • din evne til at indgå i både gruppesamtale og individuel samtale


Karakterbeskrivelser:

12 – Fremragende
Du viser sikkerhed i at skabe og forstå dans og reflekterer nuanceret over det erfarede. Du anvender fagterminologi præcist og selvstændigt. Småfejl ændrer ikke ved helhedsindtrykket.

7 – God
Du viser vekslende sikkerhed i at skabe og forstå dans og reflekterer med få nuancer. Du anvender fagterminologi med en del mangler, men overordnet forståeligt.

02 – Tilstrækkelig
Du viser betydelig usikkerhed i at skabe og forstå dans. Din refleksion er enkel og uden nuancer, og din brug af fagterminologi er usikker, men nogenlunde sammenhængende.


Gode råd til forberedelsen

  • Sørg for, at jeres eksamensdanseprojekt er velafprøvet og gennemtænkt – både kunstnerisk og fagligt.

  • Øv jer i at forklare jeres projekt: idé, proces og valg undervejs.

  • Brug faglige begreber aktivt, når I taler om dans – både i gruppesamtaler og individuelt.

  • Træn at reflektere over, hvordan dans kan forstås i forskellige kontekster, og hvordan teori og praksis hænger sammen.

  • Brug forberedelsestiden klogt til den individuelle del: lav en disposition og markér de vigtigste pointer.



På eksamensdagen

  • Præsentér roligt og præcist – vær opmærksom på den tidsramme, I som gruppe har.

  • Lyt aktivt til dine gruppemedlemmer i samtalen, og byg videre på deres pointer.

  • I den individuelle del: start med en klar indledning og strukturér dit oplæg.

  • Brug eksaminators spørgsmål som anledning til at uddybe din viden.

  • Husk, at refleksion og sammenhæng tæller mere end perfektion.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX
Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX

I Finansiering B går du til en mundtlig eksamen, der både tester din evne til at analysere, præsente...

Lene Møller Nielsen 25-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90