Dans C på HF er et kreativt fag, hvor du både arbejder med at skabe og forstå dans. Til eksamen skal du vise, at du kan kombinere din praktiske kunnen med refleksion, analyse og faglig terminologi. Prøven består af både en gruppepræsentation af jeres eksamensdanseprojekt og en individuel del, hvor du viser din selvstændige forståelse af dans som udtryksform.
Denne guide giver dig et klart overblik over prøveform, tidsrammer, bedømmelseskriterier, karakterbeskrivelser og gode råd til forberedelsen.
Kort overblik
Der afholdes en mundtlig prøve på ca. 30 minutter pr. eksaminand
Prøven består af to dele:
Gruppevis præsentation af eksamensdanseprojektet og faglig samtale herom
Individuel prøve med forberedelse og eksamination
Forberedelsestid til den individuelle del er ca. 20 minutter
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af begge dele
Der gives én samlet karakter
Prøveform
Del 1: Eksamensdanseprojektet
Du og din gruppe (2–8 deltagere) præsenterer jeres eksamensdanseprojekt. Præsentationen varer 1–2 minutter pr. elev og maksimalt 10 minutter i alt. Derefter følger en gruppesamtale på ca. 5 minutter pr. elev, hvor I reflekterer over projektets idé, proces og udførelse. Samtalen er faglig og tager udgangspunkt i jeres egne refleksioner.
Del 2: Individuel prøve
Efter gruppedelen trækker du en opgave med ukendt prøvemateriale, der knytter sig til undervisningens forløb. Du har ca. 20 minutters forberedelsestid, og eksaminationen varer ca. 20 minutter. Her prøves du i teoretiske, analytiske og praktiske aspekter af dans, uafhængigt af eksamensprojektet.
Hjælpemidler
Der er ikke fri adgang til internettet under prøven.
Digitale undervisningsmidler kan være tilladt, hvis de har været anvendt i undervisningen og står i undervisningsbeskrivelsen.
Programmer som Google Translate eller interaktive værktøjer er ikke tilladt.
Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af begge prøvedele. Der lægges vægt på:
din evne til at skabe og forstå dans
din refleksion over projektets idé, proces og udførelse
din evne til at perspektivere i forhold til undervisningens forløb
din brug af fagterminologi – præcist, selvstændigt og reflekteret
din evne til at indgå i både gruppesamtale og individuel samtale
Karakterbeskrivelser:
12 – Fremragende
Du viser sikkerhed i at skabe og forstå dans og reflekterer nuanceret over det erfarede. Du anvender fagterminologi præcist og selvstændigt. Småfejl ændrer ikke ved helhedsindtrykket.
7 – God
Du viser vekslende sikkerhed i at skabe og forstå dans og reflekterer med få nuancer. Du anvender fagterminologi med en del mangler, men overordnet forståeligt.
02 – Tilstrækkelig
Du viser betydelig usikkerhed i at skabe og forstå dans. Din refleksion er enkel og uden nuancer, og din brug af fagterminologi er usikker, men nogenlunde sammenhængende.
Gode råd til forberedelsen
Sørg for, at jeres eksamensdanseprojekt er velafprøvet og gennemtænkt – både kunstnerisk og fagligt.
Øv jer i at forklare jeres projekt: idé, proces og valg undervejs.
Brug faglige begreber aktivt, når I taler om dans – både i gruppesamtaler og individuelt.
Træn at reflektere over, hvordan dans kan forstås i forskellige kontekster, og hvordan teori og praksis hænger sammen.
Brug forberedelsestiden klogt til den individuelle del: lav en disposition og markér de vigtigste pointer.
På eksamensdagen
Præsentér roligt og præcist – vær opmærksom på den tidsramme, I som gruppe har.
Lyt aktivt til dine gruppemedlemmer i samtalen, og byg videre på deres pointer.
I den individuelle del: start med en klar indledning og strukturér dit oplæg.
Brug eksaminators spørgsmål som anledning til at uddybe din viden.
Husk, at refleksion og sammenhæng tæller mere end perfektion.