Hvis du har Statistik C som valgfag, kan du afslutte faget med en mundtlig eksamen. Her skal du vise, at du kan arbejde sikkert med sandsynlighedsregning og statistik – både teoretisk og anvendt på konkrete problemstillinger.
Prøveform
Eksamen er en mundtlig prøve på ca. 24 minutter. Du får ca. 24 minutters forberedelsestid, hvor du må medbringe egen computer og relevante hjælpemidler.
Grundlaget for prøven er en bredt formuleret opgave, som tager udgangspunkt i de projekter og emner, du har arbejdet med i undervisningen. Til opgaven hører et ukendt bilag, der skal inddrages i din præsentation. Bilaget kan være talmateriale, grafer, tabeller, diagrammer eller tekst, som giver anledning til at perspektivere emnet.
Opgaverne uden bilag er kendte for eleverne inden prøven, men bilagene er nye. Den enkelte opgave må højst bruges tre gange på samme hold, og bilagene skal være forskellige.
Ved prøvens start trækker du en opgave og får udleveret et ukendt bilag. Du forbereder derefter din præsentation i 24 minutter og går derefter til eksamination.
Eksamen forløber som en faglig samtale mellem dig og eksaminator, hvor du først præsenterer din besvarelse og derefter uddyber med udgangspunkt i bilaget og de faglige mål.
Bedømmelseskriterier
Ved bedømmelsen ser lærer og censor på, i hvilken grad du lever op til de faglige mål. Du skal vise, at du kan:
demonstrere indsigt i og forståelse af sandsynlighedsteoretiske og statistiske begreber
anvende sandsynlighedsregning og statistik på praktiske problemstillinger
udvælge og bruge relevante hjælpemidler korrekt
forstå, gengive og fortolke egne og andres resultater
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af din præstation.
Karakterbeskrivelser:
12 (fremragende)
Du laver en veldisponeret fremlæggelse, viser omfattende indsigt i det faglige emne og anvender metoderne sikkert. Du kan fortolke og diskutere resultater fra statistiske undersøgelser på et højt niveau.
7 (god)
Din fremlæggelse er sammenhængende, og du viser et solidt kendskab til emnet. Du bruger begreber og metoder med rimelig sikkerhed, men med en del mangler. Du kan beskrive resultater, men diskussionen er ikke altid dybdegående.
02 (tilstrækkelig)
Din fremlæggelse er delvist usammenhængende, og du viser kun begrænset faglig indsigt. Du er usikker i begreberne og laver flere væsentlige fejl i anvendelsen af metoder. Du kan kun i mindre grad beskrive resultater fra undersøgelser.
Eksempler på eksamensspørgsmål
Opgaverne er knyttet til kernestof og projekter fra undervisningen, men altid med et ukendt bilag. Et eksempel på et eksamensspørgsmål kan være:
”Sines mor spiller Lotto hver uge. Gennemgå sandsynlighedsfordelingerne binomialfordelingen og den hypergeometriske fordeling. Inddrag det vedhæftede bilag i din præsentation.”
Her skal du både vise, at du kan forklare fordelingerne, anvende dem på casen og inddrage bilaget i din analyse.
Andre eksempler på opgavetyper kan være:
Analyse af en stikprøveundersøgelse med fokus på sandsynlighed og fejlkilder
Anvendelse af normalfordelingen på et virkeligt datasæt
Sammenligning af to fordelinger og vurdering af, hvilken model der bedst beskriver data
Gode råd til forberedelsen
For at være bedst rustet til eksamen kan du:
Øve dig i at fremlægge en statistisk analyse på 5-7 minutter, så du får en stærk start.
Repetere sandsynlighedsfordelinger som binomial-, hypergeometrisk og normalfordeling.
Træne i at bruge grafer, tabeller og formler som en del af en forklaring.
Arbejde med tidligere projekter, så du kan relatere nye bilag til emner, du kender.
Være klar til at forklare dine resultater og metoder på en pædagogisk måde.
Husk, at censor og lærer lægger vægt på, at du kan perspektivere. Du skal altså ikke kun regne, men også forklare, hvad resultaterne betyder i en sammenhæng.