Når du afslutter Statik og styrkelære C som valgfag, kan du komme til en mundtlig eksamen, der tager udgangspunkt i din afsluttende opgave. Faget er praktisk og anvendelsesorienteret, men til eksamen skal du vise, at du både kan redegøre for din egen løsning og demonstrere en bred faglig forståelse.
Prøveform
Eksamen er en mundtlig prøve på ca. 24 minutter. Der er ingen forberedelsestid på dagen.
Grundlaget for prøven er din afsluttende opgave, som du har udarbejdet og afleveret forinden. Opgaven er et skriftligt produkt (på papir eller digitalt), men den er ikke rettet eller kommenteret af din lærer, før du går til eksamen.
Forløbet ved eksamen:
Du præsenterer din afsluttende opgave, med fokus på løsningsprincip, metode og resultater.
Eksaminator stiller et eller flere spørgsmål, som uddyber eller perspektiverer din opgave.
Samtalen udvikler sig til en bred faglig dialog, hvor du kan blive spurgt ind til kernestof og supplerende stof i faget.
Du kan selv være med til at formulere din afsluttende opgave i samarbejde med læreren.
Bedømmelseskriterier
Til eksamen vurderer lærer og censor i hvilken grad, du lever op til de faglige mål. De lægger især vægt på, at du kan:
redegøre for løsningsprincippet i en problemstilling fra din opgave
demonstrere en bred forståelse af statik og styrkelære og vise, hvordan teorien anvendes i praksis
besvare uddybende og supplerende spørgsmål til opgaven i relation til kernestoffet
forstå, gengive og fortolke egne og andres resultater
Hvis faget indgår i et samspil med andre fag, vurderes også din evne til at:
behandle problemstillinger på tværs af fag
vise viden om fagets identitet og metoder
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af din mundtlige præstation.
Karakterbeskrivelser:
12 (fremragende)
Du argumenterer fagligt velbegrundet, viser stort overblik over faget og kan præcist svare på supplerende spørgsmål. Manglerne er uvæsentlige.
7 (god)
Du kan redegøre for det faglige indhold i din opgave og viser et rimeligt overblik. Du besvarer de fleste spørgsmål, men med en del mangler.
02 (tilstrækkelig)
Du beskriver dele af din opgave, men viser kun begrænset overblik. Du kan i mindre grad svare på supplerende spørgsmål.
Selvstuderende
Hvis du går til eksamen som selvstuderende, skal du også aflevere en afsluttende opgave. Skolen udpeger en vejleder, som støtter dig undervejs. Hvis der indgår forsøg eller eksperimentelt arbejde, skal skolen stille laboratorier eller værksteder til rådighed. Din opgave indgår som grundlag for den mundtlige prøve på samme måde som for ordinære elever.
Eksempler på opgaver
For at give dig en idé om, hvordan afsluttende opgaver og øvelser kan se ud, rummer vejledningen en række paradigmatiske eksempler.
Eksempel 1: Byg en bro
En klassiker er at bygge en bro af spaghetti eller trælister. Broen skal spænde så langt som muligt og kunne bære mest muligt. Her træner du styrkelære i praksis, når du beregner, hvor meget konstruktionen kan holde til – og sammenligner med dine målinger.
Eksempel 2: Carport i statik
En anden typisk opgave er at beregne kræfter i en carport. Du skal bestemme reaktioner, tegne V- og M-kurver og beregne normalkræfter i søjlerne. Her viser du, at du kan arbejde med en realistisk konstruktion og anvende kernestoffet på en praktisk problemstilling.
Eksempel 3: Portalkran
En opgave kan også handle om at dimensionere en portalkran. Her arbejder du med bjælker, nedbøjning og belastninger – og skal vise, hvordan teorien kan bruges i en teknisk løsning.
Disse opgaver giver dig mulighed for at vise, at du kan kombinere teori og praksis og dokumentere din faglige forståelse.
Gode råd til forberedelsen
For at være bedst forberedt kan du:
Øve dig i at præsentere din afsluttende opgave på ca. 7-8 minutter, så du kommer godt fra start.
Træne i at forklare dine beregninger og valg af løsningsprincip tydeligt og pædagogisk.
Repetere kernestof som kræfters sammensætning, momenter, nedbøjning, V- og M-kurver og tværkræfter.
Forberede dig på at inddrage praktiske eksempler og erfaringer fra forsøg eller øvelser.
Tænke over, hvordan din opgave kan perspektiveres til andre problemstillinger eller faglige sammenhænge.
Husk, at eksamen ikke kun handler om at vise resultaterne fra din opgave – det handler om at demonstrere, at du kan bruge fagets metoder, begreber og modeller til at analysere og løse nye problemstillinger.