Her får du en oversigt over, hvordan den mundtlige eksamen i oldtidskundskab foregår, hvad du bliver bedømt på, hvordan du forbereder dig – samt skabelon og øvelse til at træne.
Her hos GoTutor har vi mange års erfaring med eksamenshjælp, og i denne guide har vi derfor samlet vores bedste råd, så du kan blive helt klar til din eksamen.
-
1. Prøveform
Der afholdes kun en mundtlig eksamen i oldtidskundskab C.
Du får 60 minutters forberedelsestid, hvor du arbejder med det udleverede materiale.
Selve eksamen varer ca. 30 minutter og består af:
Et oplæg, hvor du fremlægger dine pointer og analyser
En faglig samtale med eksaminator og censor
Du trækker en opgave, som består af:
En antik basistekst (fx Homer, Platon eller romersk digtning)
Enten en efterantik tekst eller et monument-par (et antikt og et efterantikt monument)
-
2. Eksamensmaterialet
Den antikke tekst er en sammenhængende tekst på maks. én normalside prosa eller 50 vers
Det perspektiverende materiale er enten:
En efterantik tekst (ukendt, op til tre normalsider)
Et antikt monument + et efterantikt monument
Ingen spørgsmål eller overskrifter – du skal selv finde vinklen
-
3. Hvad skal du kunne til eksamen?
Analysere og fortolke den antikke tekst med tekstnære nedslag
Sætte teksten ind i kontekst: genre, tema, forfatterskab, historisk betydning
Beskrive, analysere og datere monumenter, og forklare deres kulturhistoriske betydning
Perspektivere:
Hvordan antikken påvirker moderne tænkning, kunst og kultur
Hvad den efterantikke tekst eller det perspektivmonument siger i forhold til det antikke
-
4. Sådan foregår eksamen
Du starter med et oplæg (ca. 5–8 minutter)
Du fremlægger analyse og pointer
Du kobler antik og efterantik
Derefter en samtale med eksaminator
De spørger ind til dine analyser og perspektiver
Du kan blive bedt om at uddybe eller argumentere
Du må støtte dig til dine noter og materialet under hele eksamen
-
5. Skabelon til dit oplæg
Del 1: Introduktion
Hvilken antik tekst og hvilket tema skal behandles?
Hvad er den centrale pointe i teksten?
Del 2: Tekstanalyse
Gennemgå teksten med 2–3 tekstnedslag
Forklar, hvad der sker, og hvad det betyder
Peg på temaer som fx skæbne, køn, konflikt, idealer
Del 3: Kontekst og genre
Hvem har skrevet teksten, og hvilken genre er det?
Hvornår er teksten skrevet, og i hvilken sammenhæng blev den læst i undervisningen?
Del 4: Perspektivmateriale
Hvad handler den efterantikke tekst eller monumentet om?
Hvordan kan det relateres til den antikke tekst?
Hvilken forskel eller udvikling viser det?
Del 5: Konklusion
Hvad viser materialet samlet om antikken og dens betydning?
Hvilke tanker eller diskussioner kan det skabe i dag?
-
6. Træningsøvelse – monumentanalyse
Tag et billede af et græsk eller romersk monument og brug følgende spørgsmål:
Beskrivelse:
Hvad ser du?
Hvilke materialer og former er brugt?
Hvordan er monumentet opbygget?
Analyse:
Hvilke symboler, motiver eller figurer optræder?
Hvad kan værket have betydet for datidens mennesker?
Er der tegn på en bestemt periode, fx klassisk eller hellenistisk stil?
Fortolkning og datering:
Hvilken funktion havde monumentet?
Hvad siger det om samfundets værdier og verdenssyn?
Hvor og hvornår kan det være lavet? Begrund med iagttagelser
Perspektivering:
Find et moderne eller efterantikt monument (fx barok, renæssance eller samtidskunst)
Hvordan viderefører eller bryder det med det antikke udtryk?
Hvilken betydning har det antikke i nutidens arkitektur eller kunst?
-
7. Hvad bliver du bedømt på?
Din evne til at:
Analysere og fortolke antikke tekster og monumenter
Skabe sammenhæng og struktur i dine pointer
Perspektivere med overblik og relevans
Argumentere selvstændigt og reflekteret
-
8. Karakterbeskrivelser. Hvad sigter du efter?
12 (Fremragende):
Du inddrager alle væsentlige aspekter og viser stort overblik
Du fortolker sikkert og selvstændigt
Du perspektiverer klart og præcist med god indsigt
7 (God):
Du inddrager flere væsentlige aspekter
Du forklarer og fortolker med rimelig sikkerhed
Du perspektiverer relevant, men med enkelte mangler
02 (Tilstrækkelig):
Du inddrager enkelte væsentlige aspekter
Du fortolker overfladisk og usikkert
Du perspektiverer i begrænset grad og uden overblik
-
Held og lykke med eksamen i oldtidskundskab!