Guide til den mundtlige eksamen i oldtidskundskab på STX

Af Lene Møller Nielsen 30-05-2025
Guide til den mundtlige eksamen i oldtidskundskab på STX

Her får du en oversigt over, hvordan den mundtlige eksamen i oldtidskundskab foregår, hvad du bliver bedømt på, hvordan du forbereder dig – samt skabelon og øvelse til at træne.

Her hos GoTutor har vi mange års erfaring med eksamenshjælp, og i denne guide har vi derfor samlet vores bedste råd, så du kan blive helt klar til din eksamen.
-

1. Prøveform

  • Der afholdes kun en mundtlig eksamen i oldtidskundskab C.

  • Du får 60 minutters forberedelsestid, hvor du arbejder med det udleverede materiale.

  • Selve eksamen varer ca. 30 minutter og består af:

    • Et oplæg, hvor du fremlægger dine pointer og analyser

    • En faglig samtale med eksaminator og censor

  • Du trækker en opgave, som består af:

    • En antik basistekst (fx Homer, Platon eller romersk digtning)

    • Enten en efterantik tekst eller et monument-par (et antikt og et efterantikt monument)

-

2. Eksamensmaterialet

  • Den antikke tekst er en sammenhængende tekst på maks. én normalside prosa eller 50 vers

  • Det perspektiverende materiale er enten:

    • En efterantik tekst (ukendt, op til tre normalsider)

    • Et antikt monument + et efterantikt monument

  • Ingen spørgsmål eller overskrifter – du skal selv finde vinklen

-

3. Hvad skal du kunne til eksamen?

  • Analysere og fortolke den antikke tekst med tekstnære nedslag

  • Sætte teksten ind i kontekst: genre, tema, forfatterskab, historisk betydning

  • Beskrive, analysere og datere monumenter, og forklare deres kulturhistoriske betydning

  • Perspektivere:

    • Hvordan antikken påvirker moderne tænkning, kunst og kultur

    • Hvad den efterantikke tekst eller det perspektivmonument siger i forhold til det antikke

-

4. Sådan foregår eksamen

  • Du starter med et oplæg (ca. 5–8 minutter)

    • Du fremlægger analyse og pointer

    • Du kobler antik og efterantik

  • Derefter en samtale med eksaminator

    • De spørger ind til dine analyser og perspektiver

    • Du kan blive bedt om at uddybe eller argumentere

  • Du må støtte dig til dine noter og materialet under hele eksamen

-

5. Skabelon til dit oplæg

Del 1: Introduktion

  • Hvilken antik tekst og hvilket tema skal behandles?

  • Hvad er den centrale pointe i teksten?

Del 2: Tekstanalyse

  • Gennemgå teksten med 2–3 tekstnedslag

  • Forklar, hvad der sker, og hvad det betyder

  • Peg på temaer som fx skæbne, køn, konflikt, idealer

Del 3: Kontekst og genre

  • Hvem har skrevet teksten, og hvilken genre er det?

  • Hvornår er teksten skrevet, og i hvilken sammenhæng blev den læst i undervisningen?

Del 4: Perspektivmateriale

  • Hvad handler den efterantikke tekst eller monumentet om?

  • Hvordan kan det relateres til den antikke tekst?

  • Hvilken forskel eller udvikling viser det?

Del 5: Konklusion

  • Hvad viser materialet samlet om antikken og dens betydning?

  • Hvilke tanker eller diskussioner kan det skabe i dag?

-

6. Træningsøvelse – monumentanalyse

Tag et billede af et græsk eller romersk monument og brug følgende spørgsmål:

Beskrivelse:

  • Hvad ser du?

  • Hvilke materialer og former er brugt?

  • Hvordan er monumentet opbygget?

Analyse:

  • Hvilke symboler, motiver eller figurer optræder?

  • Hvad kan værket have betydet for datidens mennesker?

  • Er der tegn på en bestemt periode, fx klassisk eller hellenistisk stil?

Fortolkning og datering:

  • Hvilken funktion havde monumentet?

  • Hvad siger det om samfundets værdier og verdenssyn?

  • Hvor og hvornår kan det være lavet? Begrund med iagttagelser

Perspektivering:

  • Find et moderne eller efterantikt monument (fx barok, renæssance eller samtidskunst)

  • Hvordan viderefører eller bryder det med det antikke udtryk?

  • Hvilken betydning har det antikke i nutidens arkitektur eller kunst?

-

7. Hvad bliver du bedømt på?

  • Din evne til at:

    • Analysere og fortolke antikke tekster og monumenter

    • Skabe sammenhæng og struktur i dine pointer

    • Perspektivere med overblik og relevans

    • Argumentere selvstændigt og reflekteret

-

8. Karakterbeskrivelser. Hvad sigter du efter?

12 (Fremragende):

  • Du inddrager alle væsentlige aspekter og viser stort overblik

  • Du fortolker sikkert og selvstændigt

  • Du perspektiverer klart og præcist med god indsigt

7 (God):

  • Du inddrager flere væsentlige aspekter

  • Du forklarer og fortolker med rimelig sikkerhed

  • Du perspektiverer relevant, men med enkelte mangler

02 (Tilstrækkelig):

  • Du inddrager enkelte væsentlige aspekter

  • Du fortolker overfladisk og usikkert

  • Du perspektiverer i begrænset grad og uden overblik

-

Held og lykke med eksamen i oldtidskundskab!


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer

Der er mange faktorer, der spiller ind, når censor og eksaminator skal diskutere og beslutte din kar...

Ruben Samuel Sørensen 23-05-2017
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90