Idéhistorie B på EUX kan afsluttes med en mundtlig prøve, hvor du skal præsentere dit afsluttende projekt og indgå i en faglig samtale. Du bliver bedømt på, om du kan forklare, perspektivere og reflektere over dit projekt og samtidig vise, at du mestrer de faglige mål i faget. Her får du en trin for trin-guide, så du kan være tryg og klar på eksamensdagen.
Prøveform
Eksamen i Idéhistorie B er mundtlig og varer ca. 30 minutter. Der gives ingen forberedelsestid.
Du skal præsentere dit afsluttende projekt, som tager udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Din præsentation må maksimalt vare 10 minutter. Herefter former eksamen sig som en samtale mellem dig og eksaminator, hvor også censor kan inddrages.
Eksaminator har på forhånd udarbejdet to supplerende spørgsmål til dit projekt. De handler typisk om at uddybe, perspektivere eller reflektere over din problemstilling. Du kender ikke disse spørgsmål på forhånd – de stilles først under selve eksamen.
Det er vigtigt at vide, at det ikke er din skriftlige opgave, der bedømmes, men udelukkende din mundtlige præstation på dagen.
Hvordan foregår eksamen trin for trin?
Når du møder ind til eksamen, skal du først præsentere dit projekt. Her anbefales det, at du har en kort disposition eller et talepapir med 2-3 hovedpointer, så du holder fokus. Du må gerne bruge PowerPoint eller lignende, men det er ikke et krav.
Efter din fremlæggelse stiller eksaminator sine to supplerende spørgsmål. De kan fx handle om metodevalg, om perspektiver til andre fag eller om at uddybe en særlig del af dit emne. Resten af tiden går med en samtale mellem dig, eksaminator og censor.
Som afslutning voterer eksaminator og censor, og du får din karakter med det samme.
Typiske spørgsmål til eksamen
De to supplerende spørgsmål varierer, men her er eksempler, så du kan forberede dig:
Hvordan hænger dit emne sammen med centrale idéhistoriske perioder, fx oplysningstiden eller moderniteten?
Hvilke metoder har du brugt i dit projekt, og hvorfor netop dem?
Hvordan kan din problemstilling perspektiveres til aktuelle samfundsdebatter?
Hvilke styrker og begrænsninger har din problemformulering haft?
Hvordan kan du koble dit emne til andre fag, du har haft på EUX, fx dansk eller samfundsfag?
Hvis du øver dig på at svare på spørgsmål af denne type, vil du stå stærkere i den mundtlige samtale.
Gode råd til forberedelsen
En god forberedelse gør forskellen på en nervøs præstation og en sikker fremlæggelse. Start i god tid og arbejd målrettet med dit projekt:
Øv din præsentation, så den kan holdes på ca. 8-10 minutter.
Lav et talepapir eller en PowerPoint med få stikord, så du undgår at læse op.
Træn at forklare dine pointer til en ven eller medstuderende – kan de forstå det, står du godt.
Øv dig på at perspektivere: Hvilke perioder, teorier eller samfundsmæssige problemstillinger kan kobles på dit emne?
Forbered dig på mulige spørgsmål, men vær også klar til at tænke selvstændigt i situationen.
Bedømmelseskriterier
Til eksamen bliver du vurderet ud fra, hvor godt du lever op til de faglige mål. Der gives én samlet karakter for din mundtlige præstation. Censor og eksaminator lægger især vægt på:
At du kan formidle og argumentere klart for din valgte problemstilling.
At du kan anvende relevant viden, begreber og metoder i din præsentation.
At du kan indgå i en dialog og svare fyldestgørende på uddybende spørgsmål.
At du kan perspektivere dit emne til fagets identitet, metoder og evt. andre fag.
En fremragende præstation (12) er velstruktureret, selvstændig og nuanceret, med kun uvæsentlige mangler. En god præstation (7) viser solid forståelse, men mangler dybde eller struktur. En tilstrækkelig præstation (02) viser, at du kun lige netop lever op til målene, ofte med væsentlige mangler.
Sådan trækker du op
Hvis du vil give et ekstra godt indtryk til eksamen, kan du især fokusere på disse ting:
Vær tydelig og struktureret i din præsentation.
Brug idéhistoriske begreber aktivt – det viser, at du behersker faget.
Perspektivér dit emne til større sammenhænge, fx idéhistoriske strømninger eller samfundsaktuelle problemstillinger.
Vær engageret – vis at du brænder for dit emne, det smitter positivt af på din præstation.