Skal du til mundtlig eksamen i historie A eller historie B på STX? Her er en guide som hjælper dig igennem.
Mangler du ekstra hjælp, står GoTutor klar med eksamenshjælp og lektiehjælp i historie.
-
Inden prøven:
Prøv sammen med en kammerat at lave prøveeksamener med hinanden. Du kan nemt kopiere prøvens opbygning og lave en prøveeksamen til hver af jeres temaer med kilder fra disse.
-
Prøvens opbygning:
Du trækker et ukendt materialesæt (3-5 normalsider, inkl. billeder, statistik, osv.)
Materialet handler om et kendt tema fra undervisningen – fx "Den kolde krig", "Oplysningstid og revolution" eller "Danmark i 1800-tallet" På B-niveau vil ikke alle forløb indgå. Din lærer vil fortælle dig hvilke.
Du får 90 minutters forberedelsestid
Derefter skal du til mundtlig eksamen i ca. 30 minutter
Eksamen starter med, at du fremlægger dine pointer i 7-10 minutter
Herefter er der en samtale med lærer og censor
-
Det skal du gøre i forberedelsestiden:
Læs materialet grundigt igennem
Hvad handler kilderne om?
Hvem er afsender, og hvornår er de fra?
Hvilken type materiale er det? (fx brev, statistik, tale, avisudklip, billede)
Lav 2-3 relevante problemstillinger
Eksempel: ”Hvordan blev Danmark påvirket af den kolde krig?”
Eksempel: ”Hvordan fremstilles oplysningstidens idealer i kilderne, og hvilke konsekvenser fik de?”
Besvar dine problemstillinger
Brug bilagsmaterialet + din viden fra undervisningen
Brug begreber og kildekritiske metoder
Lav en konklusion på hver problemstilling
Forbered din fremlæggelse
Tænk over struktur: problemstilling → analyse → konklusion
Giv plads til overgange og sammenhænge mellem dine pointer
-
Det forventes af dig:
Du kan analysere materiale og forstå afsender, hensigt og kontekst
Du bruger historiske begreber og metoder (fx kildekritik, perspektivering, kronologi)
Du viser forståelse for sammenhæng mellem fortid, nutid og fremtid
Du kan sætte materialet ind i den historiske kontekst fra undervisningen
Du reflekterer over, hvad historien kan bruges til i dag
-
Gode råd til forberedelsen:
Lav en oversigt over forløbene i undervisningen
Fx: tema, centrale begreber, vigtige begivenheder, metoder du har brugt
Øv dig i at opstille problemstillinger
Prøv at lave 2-3 problemstillinger til hvert forløb
Øv dig i at analysere kilder
Træn at finde afsender, formål, synspunkt og historisk kontekst
Brug taksonomier, hvis det hjælper dig
Fx: Beskriv – Forklar – Vurder
Fremlæg for dig selv eller andre
Brug mindmap, talekort eller præsentation, men undgå at læse op
-
Eksempel på opbygning af din fremlæggelse:
Præsentér materialet og temaet
”Jeg har trukket et materialesæt om Oplysningstiden. Det indeholder bl.a. et uddrag af Rousseau og en avisartikel fra 1789.”
Formulér dine problemstillinger
”Jeg vil undersøge: 1) Hvordan Rousseaus tanker afspejler oplysningstidens idealer. 2) Hvilken betydning disse ideer fik for revolutionen.”
Analyse og svar
Brug bilag og undervisning
Inkludér begreber som: naturret, folkesuverænitet, kildekritik, årsag/virkning
Konklusion
”Begge kilder viser, hvordan nye idéer om frihed og magtfordeling spillede en stor rolle for udviklingen i slutningen af 1700-tallet.”
Perspektivering
”Tankerne har stadig betydning i dag – fx i moderne demokratier og menneskerettigheder.”
-
Karakteren 12 kræver, at du...
Formulerer præcise og relevante problemstillinger
Fremlægger klart, struktureret og sikkert
Bruger kilderne kritisk og nuanceret
Sætter materialet i en større historisk sammenhæng
Viser, at du forstår historien som en proces med betydning for nutid og fremtid
-
Held og lykke!