Guide til den mundtlige eksamen i biologi på STX

Af Lene Møller Nielsen 27-05-2025
Guide til den mundtlige eksamen i biologi på STX

Bliv klar til den mundtlige eksamen i biologi A, biologi B eller biologi C på STX med denne guide. Vi kommer ind på bl.a. eksamensformerne og tips til forberedelse.


Mangler du ekstra hjælp, tilbyder GoTutor både eksamenshjælp og lektiehjælp i biologi til elever på alle niveauer.

-


Mundtlig eksamen i biologi på A-niveau (STX)

Skal du til mundtlig eksamen i biologi på A-niveau? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem.

-

Hvordan foregår prøven?

  • Du trækker en opgave, der tager udgangspunkt i en faglig problemstilling inden for undervisningens temaer.

  • Opgaven består af en kort præciserende tekst og flere bilag: ofte en artikel eller case (ukendt), samt figurer, data og/eller forsøgsresultater.

  • Du har 60 minutters forberedelse og 30 minutters eksamination.

  • Du må bruge alle almindelige hjælpemidler under forberedelsen – dog ikke internettet.

  • Eksaminationen begynder med din fremlæggelse (op til ca. 10 minutter), hvorefter følger en faglig samtale med eksaminator og censor.

-

Hvad skal du kunne?

  • Analysere og diskutere biologisk bilagsmateriale – både tekst og data.

  • Anvende biologiske begreber, metoder og modeller præcist og selvstændigt.

  • Inddrage eksperimentelt og andet empiribaseret arbejde fra undervisningen.

  • Perspektivere til bredere biologiske sammenhænge og samfundsmæssige problemstillinger.

-

Gode råd til forberedelsen

  • Øv dig i at læse og analysere artikler og cases: Hvad er problemstillingen? Hvilken faglig viden er relevant?

  • Øv dig i at koble figurer og forsøgsdata til biologiske forklaringer.

  • Genopfrisk de vigtigste metoder, I har arbejdet med – fx PCR, populationsgenetik, respiration, immunologi mv.

  • Øv dig i at strukturere en fremlæggelse med fokus på faglige pointer og sammenhænge.

-

Det trækker op, når du...

  • Forklarer stoffet fagligt præcist og viser selvstændig forståelse.

  • Bruger bilagsmaterialet aktivt og analyserer det i dybden.

  • Inddrager eksperimentelt arbejde og kobler det til bilagets problemstilling.

  • Perspektiverer fx til samfund, miljø, teknologi, etik eller aktuelle biologiske problemstillinger.

  • Deltager reflekteret i samtalen og viser faglig overblik og nysgerrighed.

-

Eksempel

Du trækker en opgave med en artikel om brugen af CRISPR til behandling af genetiske sygdomme. Du analyserer artiklen og data, forklarer den bagvedliggende genetik og metode, og diskuterer perspektiver som sygdomsbekæmpelse og etiske dilemmaer.

-

Til selve prøven

  • Brug din forberedelsestid til at skabe struktur i din fremlæggelse: Hvad viser bilaget? Hvilken faglig viden er relevant? Hvordan perspektiverer du?

  • Tal frit og klart – brug dine noter som støtte.

  • Brug bilagene aktivt og konkret i din præsentation.

  • Lyt til spørgsmål og brug dem som mulighed for at vise mere.

-

Husk:

Du vurderes ikke på udenadslære, men på din evne til at bruge biologisk viden, analysere og forklare.


Held og lykke!

-


Mundtlig eksamen i biologi på B-niveau (STX)

Skal du til mundtlig eksamen i biologi på B-niveau? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem.

-

Hvordan foregår prøven?

  • Du trækker en eksamensopgave, der består af en overskrift, en kort opgaveformulering og bilagsmateriale.

  • Du har 30 minutters forberedelse og 30 minutters eksamination.

  • Du må bruge alle almindelige hjælpemidler under forberedelsen (fx noter, bøger, tidligere opgaver), dog ikke internettet.

  • Prøven starter med din fremlæggelse ud fra bilagsmaterialet (op til ca. 10 minutter).

  • Resten af tiden går med en faglig samtale, hvor censor og eksaminator stiller spørgsmål og inddrager bredere fagligt stof.

-

Hvad skal du kunne?

  • Læse, tolke og analysere bilagsmateriale som fx figurer, forsøgsdata, mikroskopibilleder eller mindre cases.

  • Forklare relevante biologiske sammenhænge med brug af faglige begreber og modeller.

  • Inddrage eksperimentelt arbejde og andet empiribaseret arbejde fra undervisningen.

  • Perspektivere til større biologiske problemstillinger eller sammenhænge.

-

Gode råd til forberedelsen

  • Lav en liste over de vigtigste eksperimenter, I har arbejdet med. Øv dig i at forklare dem kort og præcist.

  • Øv dig i at analysere ukendte figurer og data – hvad viser de, og hvordan tolker du dem biologisk?

  • Træn med gamle eksamensopgaver – gerne med en klassekammerat, hvor I skiftes til at fremlægge og stille spørgsmål.

  • Tænk over, hvilke biologiske temaer jeres undervisning har dækket, og hvordan de kan forbindes med opgaven.

-

Det trækker op, når du...

  • Viser, at du forstår bilagsmaterialet og kan analysere og perspektivere det fagligt.

  • Anvender biologisk fagsprog naturligt og præcist.

  • Forklarer eksperimenter og metoder selvstændigt – fx hypotese, metode, resultater og konklusion.

  • Sætter stoffet i perspektiv: Hvordan er det relevant for sundhed, natur, teknologi eller samfund?

  • Går i dialog med eksaminator og viser overblik og refleksion.

-

Eksempel

Du trækker en opgave om blodets ilttransport og får bilag med forsøgsdata om hæmoglobins iltbinding. Du forklarer figuren, relaterer den til iltens binding til hæmoglobin i lunger og afgivelse i væv, og kobler til forsøg I lavede med måling af iltmætning eller kredsløb.

-

Til selve prøven

  • Læg en tydelig struktur for din fremlæggelse. Fx: 1) Introduktion, 2) Bilagsgennemgang, 3) Forklaring og kobling til teori, 4) Perspektiv.

  • Brug bilagene aktivt – peg og forklar undervejs.

  • Tal frit og brug dine noter som støtte.

  • Hvis du bliver i tvivl, så tænk højt og vis, hvordan du prøver at løse det.

-

Husk:

Det vigtigste er ikke, at du kan huske alt – men at du viser, hvordan du tænker biologisk og arbejder fagligt med en problemstilling.


Held og lykke!

-


Mundtlig eksamen i biologi på C-niveau (STX)

Skal du til mundtlig eksamen i biologi på C-niveau? Her har du en guide, der kan lede dig godt igennem.

-

Hvordan foregår prøven?

  • Du trækker en eksamensopgave med en overskrift, en kort opgaveformulering og bilagsmateriale.

  • Du har 24 minutters forberedelse og ca. 24 minutters eksamination.

  • Under forberedelsen må du bruge alle almindelige hjælpemidler (fx bøger, noter, tidligere afleveringer) – dog ikke internettet.

  • Eksaminationen starter med, at du fremlægger ud fra bilaget i op til 10 minutter.

  • Derefter fører eksaminator og censor en faglig samtale med dig, hvor også andet stof fra undervisningen kan inddrages.

-

Hvad skal du kunne?

  • Læse og analysere bilagsmateriale (fx forsøgsdata, figurer, tabeller, artikler).

  • Forklare biologiske fænomener med korrekt brug af fagbegreber og modeller.

  • Inddrage eksperimentelt arbejde fra undervisningen.

  • Perspektivere til andre relevante dele af faget.

-

Gode råd til forberedelsen

  • Lav et overblik over de eksperimenter, I har lavet, og øv dig i at forklare dem med korrekt fagsprog.

  • Træn i at forstå og analysere bilag: Hvad viser en graf, et mikroskopibillede eller en tabel?

  • Øv dig i at koble bilag til biologisk teori – fx: Hvad viser forsøget? Hvilken biologisk forklaring er der?

  • Brug tidligere eksamenssæt til at træne fremlæggelser – gerne sammen med en klassekammerat eller lærer.

-

Det trækker op, når du...

  • Forklarer fagligt korrekt og med klart fagsprog.

  • Tolker og analyserer bilagene selvstændigt.

  • Bruger eksempler fra undervisningens eksperimenter og kobler dem til bilaget.

  • Kan perspektivere til fx menneskekroppen, miljø, økologi eller cellestruktur.

  • Indgår aktivt i samtalen og kan svare uddybende på spørgsmål.

-

Eksempel

Du trækker en opgave om fotosyntese og får en figur med målinger af iltproduktion hos planter under forskellig belysning. Du forklarer, hvad grafen viser, kobler det til fotosyntesens lysreaktioner, og inddrager evt. jeres eksperiment med vandpest og pH-ændringer.

-

Til selve prøven

  • Brug forberedelsestiden til at finde hovedpointer og læg en enkel struktur: fx “1) Bilaget viser… 2) Det hænger sammen med… 3) Jeg vil også nævne…”

  • Tal frit og tydeligt – brug dine noter som støtte, ikke som manuskript.

  • Henvis aktivt til bilagene undervejs (“Som man kan se i figur 2…”).

  • Vær rolig, hvis du ikke kan huske alt – det vigtigste er, at du viser forståelse og kan forklare.

-

Husk:

Du bliver ikke testet i, hvor meget du kan huske udenad, men i hvordan du bruger din viden og tænker biologisk.


Held og lykke!



Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.GoTutor har m...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer

Der er mange faktorer, der spiller ind, når censor og eksaminator skal diskutere og beslutte din kar...

Ruben Samuel Sørensen 23-05-2017
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90