Guide til den mundtlige eksamen i biologi på HTX

Af Lene Møller Nielsen 25-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i biologi på HTX

I Biologi på HTX afsluttes undervisningen på både C-niveau og B-niveau med en mundtlig prøve. Der er ingen skriftlig eksamen i biologi. Eksamensformen er den samme for begge niveauer, men der er forskelle i fagligt niveau, bilagsmateriale og dybde i analysen.

I denne guide får du overblik over prøveformerne, forskellene på niveauerne og konkrete råd til forberedelsen – så du kan gå til eksamen med selvtillid og overblik.


Forberedelse inden eksamensdagen

En god forberedelse starter tidligt. Du bør bruge undervisningsåret til at skabe overblik og træne dine færdigheder i biologisk analyse, faglig formidling og eksperimentel forståelse.


Du kommer længst, hvis du:

  • Arbejder systematisk med temaer som celler, kredsløb, økologi, hormoner, genetik og immunforsvar

  • Gennemgår dine eksperimentelle forløb, og laver korte notater med overskrifter som: formål → metode → resultater → vurdering

  • Øver dig i at analysere bilag og opstille faglige forklaringer, selv hvis du ikke kender indholdet på forhånd

  • Træner formidling – både alene og foran andre – og øver dig i at bruge fagsprog og biologiske begreber korrekt


Det er vigtigt, at du forstår, hvordan teori, bilag og forsøg spiller sammen, og at du kan gøre det tydeligt for censor, hvordan du ræsonnerer og forklarer biologiske fænomener.


På selve eksamensdagen

Du møder op til en mundtlig prøve med 24 timers forberedelse. I forberedelsestiden har du adgang til alle hjælpemidler og internet og skal udarbejde en fremlæggelse på op til 10 minutter. Prøven afsluttes med en faglig samtale på ca. 20 minutter.


Før eksamen bør du:

  • Møde i god tid og sikre, at du har dine noter og bilag med i et overskueligt format

  • Skærpe dit fokus på de vigtigste pointer, du vil fremhæve

  • Forberede dig på en dialog, hvor du skal tænke og forklare undervejs


Under fremlæggelsen bør du:

  • Indlede med at præsentere bilagsmaterialet kort og præcist

  • Forklare de biologiske sammenhænge, du finder relevante

  • Perspektivere med fx et forsøg, du har udført i undervisningen


Under samtalen skal du:

  • Vise, at du kan tænke fagligt, analysere og diskutere

  • Forklare med egne ord – ikke læse op

  • Koble bilag, teori og eksperimenter i en sammenhængende forklaring



Sådan foregår den mundtlige prøve

Til både Biologi B og C trækker du en eksamensopgave med en overskrift, en opgaveformulering og et bilagsmateriale. Bilaget kan bestå af fx diagrammer, forsøgsdata, figurer eller cases.

C-niveau har du tidligere haft adgang til opgaveformuleringen, mens bilaget typisk er delvist ukendt. Fokus er på grundlæggende forståelse, faglig analyse og enkel perspektivering.

B-niveau har du kun haft adgang til overskriften på forhånd. Bilagsmaterialet er overvejende ukendt, og du forventes at kunne lave en selvstændig analyse, perspektivere bredere og forklare mere komplekse sammenhænge.


Eksempler på spørgsmål og opgaver

Her er to typiske opgaver, som viser forskellen på niveauerne:


Eksempel – Biologi C
Overskrift: Fotosyntese i planter
Bilag: Et diagram over lysintensitet og iltproduktion
Spørgsmål: Hvad viser forsøget, og hvilke biologiske forklaringer kan du give? Hvilke faktorer påvirker fotosyntesen?


Eksempel – Biologi B
Overskrift: Blodsukkerregulering
Bilag: Case med blodsukkermålinger før og efter et måltid hos raske personer og diabetikere
Spørgsmål: Forklar reguleringen af blodsukker og sammenlign data. Hvilken betydning har insulin, og hvordan kan det måles eksperimentelt?


Disse opgaver kræver, at du både tolker data, forklarer med biologiske begreber og perspektiverer med viden fra undervisningen.


Vurderingskriterier

Du får én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering. Følgende elementer bliver vægtet:


1. Fremlæggelsen
Du skal strukturere din præsentation logisk og bruge fagligt sprog.


2. Fagligt indhold
Du skal kunne forklare biologiske sammenhænge, anvende begreber korrekt og koble din viden til opgaven.


3. Analyse og dataforståelse
Du skal kunne tolke figurer og data, identificere mønstre og forklare, hvad resultaterne viser.


4. Eksperimentel forståelse
Du skal kunne forklare dine egne forsøg, beskrive metoden og vurdere styrker og fejlkilder.


5. Perspektivering
Du skal sætte din viden i biologisk og samfundsmæssig kontekst – fx sundhed, miljø, bioteknologi eller etik.


Hvad der trækker op

Du viser, at du mestrer faget, når du:

  • Forklarer bilag og teori tydeligt og sammenhængende

  • Bruger fagsprog præcist, fx begreber som homeostase, aktiv transport og ATP

  • Viser, at du forstår forsøgsmetoder, og forklarer deres styrker og svagheder

  • Perspektiverer til sundhed, teknologi, miljø eller etiske spørgsmål

  • Har overblik og struktur i din formidling

  • Giver selvstændige analyser og velbegrundede forklaringer

  • Anvender modeller og figurer til at illustrere processer



Hvad der trækker ned

Karakteren påvirkes negativt, hvis du:

  • Gengiver uden at forklare eller analysere

  • Misforstår figurer eller data

  • Læser op i stedet for at formidle med egne ord

  • Har svært ved at koble teori med praksis

  • Undlader at analysere eller perspektivere bilagsmaterialet



Forskelle mellem Biologi B og C

Element

Biologi C

Biologi B

Bilagsmateriale

Delvist kendt

Overvejende ukendt

Sværhedsgrad

Mere guidet

Mere selvstændig tolkning

Faglig dybde

Grundlæggende begreber og viden

Dybere analyse og mere komplekse sammenhænge

Eksperimentel viden

Forklare forsøg

Anvende og vurdere forsøg

Perspektivering

Simpel (fx sundhed, miljø)

Udvidet (fx etik, bioteknologi, samfund)

Faglig samtale

Starter overfladisk – bliver dybere

Mere refleksiv og bredt perspektiverende


Klar til eksamen?

Du skal ikke kunne alt – men du skal kunne anvende, forklare og analysere biologisk viden i praksis. Find dine stærke sider og arbejd med dem. Vis, at du kan tænke som en biolog: nysgerrigt, analytisk og med blik for både detaljer og helheder. Så er du godt på vej mod en stærk præstation og en høj karakter.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX
Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX

I Finansiering B går du til en mundtlig eksamen, der både tester din evne til at analysere, præsente...

Lene Møller Nielsen 25-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90