Biologi på HF giver dig indblik i levende organismers funktion, udvikling og samspil med omgivelserne. Faget kombinerer både teori og eksperimentelt arbejde, og det afspejles i eksamensformen. På HF afsluttes biologi med en mundtlig prøve, hvor du viser din evne til at analysere bilagsmateriale, perspektivere til kernestoffet og bruge resultater fra eksperimentelt arbejde.
Denne guide giver dig det fulde overblik over prøveformen, forberedelsestid, eksamensopgaver, bedømmelseskriterier og karakterbeskrivelser – samt gode råd til, hvordan du kan forberede dig bedst muligt.
Kort overblik
Der afholdes en mundtlig prøve i biologi.
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. elev.
Forberedelsestiden er ca. 60 minutter.
Du trækker en opgave med bilagsmateriale (figurer, forsøgsdata, artikler mv.).
Du indleder eksamen med en fremlæggelse på op til 10 minutter, derefter følger en faglig samtale.
Portfolioen og undervisningens eksperimentelle arbejde er en del af grundlaget for eksamen.
Bedømmelsen lægger vægt på din evne til at analysere data, forklare biologiske sammenhænge og perspektivere bredt.
Prøveform
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaver, der er udarbejdet af din lærer og fordeles ved lodtrækning. Opgaverne består af en overskrift, en kort præciserende tekst og bilagsmateriale, som kan være grafer, tabeller, forsøgsdata, cases eller figurer.
Indledende fremlæggelse: Du starter med en præsentation på op til 10 minutter, hvor du analyserer og forklarer bilagsmaterialet.
Faglig samtale: Herefter indgår du i en dialog med eksaminator og censor. Samtalen uddyber din analyse og inddrager andet kernestof og supplerende stof fra undervisningen.
Selvom nogle opgavetekster (uden bilag) er kendte på forhånd, er det bilagsmaterialet, der danner grundlag for fremlæggelsen. Du skal derfor være klar til at tilpasse din præsentation til det konkrete bilag.
Opgaver og bilagsmateriale
Eksamensopgaverne er udformet, så de tilsammen dækker de faglige mål, kernestoffet og det supplerende stof.
Bilagsmaterialet består typisk af figurer, forsøgsdata eller korte artikler.
Hovedparten af bilagsmaterialet er ukendt fra undervisningen, så du viser, at du kan arbejde selvstændigt med nye data.
Opgaven kan bede dig om at inddrage resultater fra eksperimentelt arbejde, enten bestemte forsøg fra undervisningen eller efter eget valg.
Bilagene skal have en sådan længde og sværhedsgrad, at du kan nå at arbejde med dem i forberedelsestiden.
Hjælpemidler
Der er ikke særlige regler for hjælpemidler i biologi ud over de generelle regler i eksamensbekendtgørelsen. Det betyder:
Du må benytte noter, bøger og materialer fra undervisningen.
Du må ikke kommunikere med andre under forberedelsen.
Digitale værktøjer er kun tilladt, hvis de har været en del af undervisningen og står i undervisningsbeskrivelsen.
Bedømmelseskriterier
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af din præstation. Bedømmelsen sker ud fra, hvor godt du opfylder fagets mål.
Ved den mundtlige prøve lægges der vægt på:
din evne til at forklare og uddybe bilagsmaterialet med korrekt brug af fagbegreber og fagsprog
din evne til at analysere og tolke data, fx fra eksperimentelt arbejde
din evne til at lave sammenhængende biologiske forklaringer
din evne til at perspektivere og sætte emnet ind i en større sammenhæng
dit overblik og din indsigt i kernestof og supplerende stof
Et forståeligt og sammenhængende sprog vægtes højere end detaljerigdom og perfektion i alle små elementer.
Karakterbeskrivelser:
12 – Fremragende
Din fremlæggelse er velstruktureret og viser sikker brug af fagsprog. Du inddrager relevante metoder og resultater, analyserer data præcist og inddrager stort set alle væsentlige aspekter. I samtalen viser du indgående kendskab til biologiske begreber og problemstillinger og perspektiverer nuanceret.
7 – God
Din fremlæggelse er sammenhængende og viser rimelig brug af fagsprog. Du inddrager relevante metoder og resultater, men med en del mangler. Din analyse er forståelig, men ikke fuldt præcis. I samtalen viser du godt kendskab til begreber og problemstillinger, men uden den fulde dybde.
02 – Tilstrækkelig
Din fremlæggelse er noget usammenhængende og præget af usikker brug af fagsprog. Du inddrager få eller delvist relevante elementer fra eksperimentelt arbejde. Din analyse er enkel og præget af mangler. I samtalen viser du begrænset indsigt og perspektiveringsevne, men lige nok til at bestå.
Gode råd til forberedelsen
Træn i at analysere og forklare grafer, tabeller og forsøgsdata – det er ofte bilagsmaterialets form.
Øv dig i at perspektivere et emne: Hvad betyder det i en større biologisk eller samfundsmæssig sammenhæng?
Sørg for, at du kan forklare dine forsøg og det eksperimentelle arbejde, I har lavet i undervisningen.
Øv dig i at bruge biologisk fagsprog mundtligt, så du kan forklare med sikkerhed.
Gennemgå kernestoffet bredt – du kan ikke forudsige, hvilket emne der dukker op i opgaven.
På eksamensdagen
Brug de første minutter af forberedelsestiden på at få overblik over bilagsmaterialet.
Lav en disposition med hovedpointer – det giver dig en klar struktur til din fremlæggelse.
Start roligt med at forklare, hvad bilaget viser, og byg gradvist videre med teori og perspektiv.
Vær aktiv i samtalen og brug eksaminators spørgsmål til at vise din faglige bredde.
Husk, at selv små fejl ikke ødelægger helheden – det er dit overblik og din forståelse, der tæller mest.