Dette indlæg er en guide til dig, der går på HHX og skal til mundtlig eksamen i afsætningsøkonomi på A- eller B-niveau. Held og lykke!
Mundtlig eksamen i afsætningsøkonomi på A-niveau (HHX)
Du skal til en mundtlig eksamen i afsætningsøkonomi A, som tager udgangspunkt i dit skriftlige eksamensprojekt. Det lyder måske krævende – men husk, at du har valgt emnet selv og allerede har lavet det grundlæggende analysearbejde. Du får lov til at præsentere dit arbejde og vise, hvordan du bruger teori, modeller og data til at forstå virkelige markedsforhold. Eksamen er din mulighed for at forklare, analysere og diskutere – og jo bedre du kender dit materiale og dine faglige værktøjer, jo stærkere står du. Gå ind til prøven med faglig stolthed og vis, hvad du kan.
Forberedelse inden eksamensdagen
Til både den skriftlige og mundtlige prøve i Afsætningsøkonomi A er det vigtigt, at du er fortrolig med kernestoffet, de mest brugte modeller og din evne til at arbejde med virksomhedscases. Den skriftlige prøve varer 5 timer, og den mundtlige prøve varer 30 minutter, med 30 minutters forberedelsestid. Du skal derfor både kunne arbejde fokuseret i lang tid og kommunikere mundtligt og analytisk på et højt niveau.
Brug din forberedelse til at:
Øve dig i at anvende afsætningsøkonomiske modeller som SOR-modellen, de 4 P’er, Boston-matricen og konkurrenceformer
Træne case-arbejde med autentisk materiale – fx artikler, videoer eller statistikker
Gentage kernestof og begreber ved hjælp af dine noter, tidligere opgaver og repetition i grupper
Læse lærerens opgaveskabeloner og lær at genkende, hvordan spørgsmål stilles
Øve dig i at strukturere en mundtlig fremlæggelse og perspektivere til undervisningsforløb
Det kan være en fordel at udarbejde små resumeer af centrale forløb, som du kan perspektivere til i eksamen.
På selve eksamensdagen
Til den skriftlige prøve skal du huske høretelefoner, da opgaven kan indeholde lyd og video. Mød op i god tid og sørg for at have adgang til alle nødvendige hjælpemidler (dog uden internet).
Til den mundtlige prøve skal du være klar til at trække en ukendt opgave og bruge 30 minutters forberedelsestid. Her skal du analysere en situation og problemstillinger ud fra det ukendte tekstmateriale og gøre dig klar til at fremlægge og samtale.
Under eksaminationen:
Brug den første del af samtalen til at fremlægge dit svar
Husk at inddrage konkrete modeller og koble dem til materialet
Perspektivér tydeligt til det relevante undervisningsforløb – det er et krav
Vær rolig og præcis i din brug af begreber og modeller
Det er vigtigt, at du virker sikker og selvstændig i din tilgang til stoffet.
Sådan foregår eksamen
Faget udbydes på både A- og B-niveau. På A-niveau afsluttes med to prøver: en centralt stillet skriftlig prøve og en mundtlig prøve med ukendt opgave og kendt forløb.
Den skriftlige prøve
Prøvens varighed er 5 timer
Opgaven er centralt stillet, temabaseret og indeholder bilag som tekst, lyd, video og statistik
Du skal svare på økonomisk-faglige spørgsmål ud fra bilagsmaterialet
Opgaven bygger på kernestof og modeller fra faget
Det forventes, at du viser analytisk forståelse, metodebevidsthed og overblik
Du vurderes på din helhedspræstation, og der lægges vægt på din evne til at argumentere og strukturere.
Den mundtlige prøve
Du har 30 minutters forberedelse og 30 minutters eksaminationstid
Du trækker en ukendt opgave og fremlægger en analyse baseret på bilag og kernestof
Opgaven tager udgangspunkt i en virksomhedscase eller en aktuel branche
Du skal perspektivere til et forløb fra undervisningen
Prøven former sig som en faglig samtale
Materialet til opgaven kan være artikler, annoncer, markedsdata, videoer eller kampagner. Du skal bruge økonomiske teorier og modeller aktivt og korrekt.
Eksempler på spørgsmål og opgaver
Eksempel på en skriftlig opgave:
Ud fra bilag 1-5: Analyser virksomhedens nuværende konkurrencesituation. Vurder mulighederne for at øge markedsandelen gennem en differentieringsstrategi. Perspektivér med relevante modeller.
Eksempel på en mundtlig opgave:
Emne: Købsadfærd og konkurrenceforhold
1. Identificér bilagenes afsætningsfaglige problemstillinger i relation til en relevant målgruppes købsadfærd og konkurrenceforhold
2. Analyser problemstillingerne ved brug af relevant faglig viden
3. Perspektivér til forløbet om marketingplanen
I begge prøver skal du kunne:
Identificere relevante problemer og muligheder
Vælge og anvende passende modeller
Skabe sammenhæng mellem teori og praksis
Kommunikere præcist og analytisk
Vurderingskriterier
Bedømmelsen sker ud fra, hvor godt du opfylder de faglige mål, både i skrift og mundtligt. Der gives én samlet karakter pr. prøve. Du vurderes på:
Din forståelse af modeller og teorier
Din evne til at analysere og vurdere problemstillinger
Din struktur og sammenhæng i argumentation
Din selvstændighed og faglige præcision
Din evne til at inddrage forløb og perspektivere
Karakteren 12 gives til den præstation, hvor:
Du demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål
Du anvender modeller korrekt og relevant
Du skaber klar struktur og sammenhæng
Du kommunikerer fagligt, præcist og reflekteret
Du viser selvstændighed og overblik
Karakteren 7 gives til præstationer med god forståelse, men enkelte mangler.
Karakteren 02 gives til præstationer, der netop opfylder minimumskravene.
Hvad der trækker op
Det, der typisk trækker din karakter op, er:
At du bruger modeller korrekt og målrettet – både skriftligt og mundtligt
At du kan relatere begreber og analyser til den konkrete case
At du strukturerer din præstation tydeligt og sammenhængende
At du bruger fagbegreber præcist og forklarer dem
At du perspektiverer kvalificeret til undervisningsforløbet i den mundtlige prøve
At du arbejder selvstændigt og viser overblik
Særligt i den skriftlige prøve lægges der vægt på genrebevidsthed, argumentation og struktur. I den mundtlige prøve er det vigtigt, at du deltager aktivt i samtalen og demonstrerer dyb faglig indsigt.
Mundtlig eksamen i afsætningsøkonomi på B-niveau (HHX)
Til mundtlig eksamen i afsætningsøkonomi B skal du vise, at du kan bruge fagets teorier og modeller i praksis. Du trækker en opgave, der tager udgangspunkt i en virksomhedscase, og får 60 minutters forberedelse. Selve eksaminationen varer cirka 30 minutter. Det kan virke intenst, men du har alle dine hjælpemidler – og vigtigst af alt: din faglige forståelse. Eksamen handler ikke om udenadslære, men om dine evner til at analysere, forklare og vurdere virksomhedens situation. Så brug forberedelsestiden godt, og tænk i struktur og pointer. Det betaler sig.
Forberedelse inden eksamensdagen
Afsætningsøkonomi B afsluttes med en mundtlig prøve. Du skal arbejde med både ukendt opgave og kendt forløb, og derfor er det vigtigt, at du på forhånd har styr på:
De centrale modeller og teorier fra kernestoffet – fx SOR-modellen, de 4 P’er, konkurrenceformer og købsadfærd
At arbejde casebaseret med autentiske virksomhedssituationer
Hvordan man perspektiverer fra en konkret opgave til et relevant undervisningsforløb
Du kan med fordel forberede dig ved at:
Udarbejde oversigter over hovedforløb og tilhørende faglige mål
Øve dig i at analysere og fremlægge ud fra korte tekster, statistik og markedsdata
Træne tidligere eksamensopgaver og fokusere på at svare struktureret
Øve mundtlige fremlæggelser, gerne i par eller grupper
Læse lærerens skabelon til opgaveformuleringer og identificere opgavetyper
Husk også at repetere den terminologi og de modeller, du kan inddrage i perspektiveringen – det er her, du viser, at du kan koble teori til praksis.
På selve eksamensdagen
Du trækker en opgave med ukendt bilagsmateriale, og du har 30 minutters forberedelsestid. Opgaven tager typisk udgangspunkt i en virksomhed eller branche og rummer problemstillinger, som du skal analysere med afsæt i fagets modeller.
Under forberedelsen:
Læs bilagsmaterialet grundigt og identificér nøgleinformationer
Overvej, hvilke modeller der er relevante for at analysere problemstillingerne
Lav en disposition: præsentation, analyse, konklusion og perspektivering
Under eksaminationen (30 minutter):
Start med at fremlægge din analyse og dine pointer
Inddrag faglige modeller og begreber aktivt
Perspektivér til et kendt forløb fra undervisningen
Deltag engageret i samtalen med lærer og censor
Det er vigtigt, at du viser, at du kan tænke selvstændigt og fagligt og at du kan koble teori til case og forløb.
Sådan foregår eksamen
Afsætning B afsluttes med en mundtlig prøve på 30 minutter pr. elev. Du har 30 minutters forberedelsestid.
Eksamen foregår sådan:
Du trækker en opgave med ukendt materiale og ca. tre spørgsmål
Opgaven tager udgangspunkt i en aktuel og praksisnær situation for en virksomhed eller branche
Materialet kan være tekst, statistik, grafik, artikler, promotionmateriale eller kortere videoer
Du skal analysere og vurdere én eller flere afsætningsmæssige problemstillinger
I sidste del af eksamen perspektiverer du opgaven til et forløb, du har arbejdet med i undervisningen
Samtalen foregår som en faglig dialog, hvor både eksaminator og censor kan stille spørgsmål
Et opgavesæt må højst bruges tre gange på samme hold, og opgaverne skal i videst muligt omfang dække kernestof og faglige mål.
Eksempler på spørgsmål og opgaver
Opgaven har som regel 3 spørgsmål, hvoraf ét handler om at perspektivere til undervisningen.
Eksempel:
Emne: Købsadfærd og konkurrenceforhold
1. Identificér relevante afsætningsmæssige problemstillinger ud fra bilagene
2. Analyser disse problemstillinger med relevante modeller
3. Perspektivér analysen til forløbet om marketingplanen fra undervisningen
Bilag: Uddrag af en artikel om dagligvarekæders online-strategi
Opgaven kan tage afsæt i mange forskellige temaer – fx målgrupper, positionering, konkurrenceformer, prisstrategieller markedstyper. Derfor er det vigtigt, at du har bred faglig indsigt og er klar til at vælge de rigtige modeller.
Vurderingskriterier
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, hvor godt du opfylder de faglige mål. Karakteren gives ud fra:
Din evne til at identificere relevante afsætningsøkonomiske problemstillinger
Din anvendelse af modeller og begreber i analysen
Din struktur og sammenhæng i præsentationen
Din selvstændighed og faglige refleksion
Din brug af et fagligt og præcist sprog
Din perspektivering til undervisningsforløb
For at få karakteren 12 skal du:
Udvise sikkerhed og overblik
Bruge relevante modeller korrekt
Arbejde selvstændigt og reflekteret
Perspektivere kvalificeret og sammenhængende
Kommunikere fagligt og nuanceret
Karakteren 7 gives for en god og delvist sammenhængende præstation med rimelig selvstændighed.
Karakteren 02 gives, hvis du viser en minimal opfyldelse af de faglige mål, med begrænset struktur og usikker faglighed.
Hvad der trækker op
For at skille dig ud og opnå en høj karakter, skal du:
• Forstå casen og identificere de rigtige problemstillinger
• Bruge modeller og begreber aktivt og præcist – ikke bare nævne dem
• Fremlægge klart og struktureret, så censor let kan følge din tankegang
• Perspektivere præcist til det forløb, som opgaven lægger op til
• Vise selvstændighed, fx ved at sammenligne løsninger eller pege på alternative strategier
• Svare reflekteret og sikkert – og ikke kun gengive teori
Sproget betyder også meget: Du skal bruge faglige termer korrekt og tale i et fagligt og formelt register – ikke talesprog.