Forstå kvintcirkelen hele vejen rundt

Af Louise Møller Jakobsen 21-02-2025
Forstå kvintcirkelen hele vejen rundt

Kvintcirklen er et nyttigt værktøj, der hjælper dig med at forstå forholdet mellem forskellige tonearter og akkorder i musik. Den kan bruges, når du skriver eller lytter til musik, spiller et instrument eller vil forstå, hvordan tonerne hænger sammen.

Kvintcirklen hjælper dig med at bestemme tonearter, harmonisere musik, transponere og analysere funktionelle akkorder. I kvintcirklen finder du en række begreber, som beskriver forholdet mellem de forskellige akkorder. Alle tolv toner er at finde i cirklen og afstanden mellem dem er en kvint.

En "kvint" er afstanden mellem to toner, hvor den ene ligger fem toner højere end den anden. Ligeledes er ydersiden af kvintcirklen durakkorder og indersiden molakkorder.

Dur-tonearter lyder lyse og glade.
Mol-tonearter lyder ofte mørke og melankolske.

Eksempel:
Starter du på C og tæller fem toner op (C → D → E → F → G), lander du på G, som er en kvint højere end C. I kvintcirklen er tonerne arrangeret i en cirkel, hvor hver tone er en kvint fra den næste, hvilket gør det nemt at se, hvordan de hænger sammen.


Indhold i denne blog

-       Hvad bruges kvintcirklen til?

-       Hvad er en toneart og hvordan bestemmes den?

-       Forstå funktionsharmonik og dens begreber

-       Harmonisering, akkordudvidelse og paralleltonearter

-       Transponering



Hvad bruges kvintcirklen til?

Kvintcirklen er et alsidigt værktøj, som kan hjælpe dig med flere vigtige musikalske opgaver. Her er nogle af de primære funktioner:

1.    Bestemme tonearter
Kvintcirklen viser, hvilke fortegn (krydser og b’er) der tilhører hver toneart. Det gør det nemt at finde ud af, om en toneart har krydser (#) eller b’er (♭), og hvor mange.

2.    Hjælpe med akkordprogressioner
Den hjælper med at vælge akkorder, der passer godt sammen i en given toneart. For eksempel kan du finde ud af, hvilke akkorder der er naturlige at bruge i en progression.

3.    Forstå parallelle tonearter
Kvintcirklen viser, hvordan dur- og mol-tonearter hænger sammen. Det gør det lettere at finde parallelle tonearter, som har de samme toner, men fungerer forskelligt.

4.    Modulation (toneartsskift)
Når du vil ændre toneart midt i et musikstykke, kan kvintcirklen hjælpe dig med at finde nærliggende tonearter, som lyder naturlige sammen. For eksempel skifter mange sange mellem C-dur og G-dur, fordi de er tæt forbundet i kvintcirklen.

5.    Skrive harmonisk musik
Den giver indsigt i, hvilke akkorder der fungerer godt sammen og skaber en harmonisk struktur, der lyder naturlig.



Hvad er en toneart og hvordan bestemmes den?

En toneart angiver, hvilke toner der bruges som grundlag for en melodi eller akkordprogression i et musikstykke. Kvintcirklen hjælper dig med hurtigt at bestemme tonearten, da den viser både fortegnene og akkorderne, der hører til i hver toneart.


Eksempel

·       D-dur
For at finde ud af, hvilke fortegn der tilhører D-dur, starter vi i C-dur, som er tonearten øverst i midten af kvintcirklen. C-dur har ingen fortegn, så vi kan bruge den som udgangspunkt.

·       Hvis vi nu går ét skridt med uret (fra C-dur til G-dur), kan vi se, at G-dur har én kryds (#), som er F#.

·       Hvis vi går endnu et skridt med uret (fra G-dur til D-dur), kan vi se, at D-dur har to krydser (#), nemlig F# og C#.

Så, ved at bruge kvintcirklen kan vi hurtigt finde ud af, at G-dur har ét kryds, nemlig F#, og D-dur har to krydser, F# og C#.

På denne måde gør kvintcirklen det lettere at forstå, hvilke fortegn der hører til i en given toneart, og hjælper dig med hurtigt at bestemme det, du behøver at vide, når du skriver eller analyserer musik.

  • Krydstonearter (med #) bevæger sig med uret: G, D, A, E, B…

  • B-tonearter bevæger sig mod uret: F, Bb, Eb, Ab…

  • Paralleltonearter er altid tre toner (en lille terts) under deres dur-toneart (f.eks. C-dur og A-mol).



Bemærk, at Ges-dur og Es-mol, som findes nederst på kvintcirklen, har de samme toner som Fis-dur og Dis-mol, men de skrives forskelligt. Dette kaldes enharmoni, hvilket betyder, at de lyder ens, men noteres forskelligt.

Hvis du kigger på de akkorder, der bliver brugt mest i et musikstykke, kan det ofte hjælpe dig med at identificere tonearten ved hjælp af kvintcirklen.



Forstå funktionsharmonik og dens begreber

I de fleste musikstykker bygger harmonikken på tre primære akkorder – tonika (T), subdominant (S) og dominant (D). Disse kaldes hovedfunktioner og danner grundlaget for harmonisk bevægelse. Ud over dem bruges parallelfunktioner og bidominanter til at skabe variation og dynamik.

Eksempel
En typisk harmonisk progression er:

C-dur → F-dur → G-dur → C-dur (Tonika → Subdominant → Dominant → Tonika).


Hovedfunktioner (primære akkorder)

I en given toneart er de vigtigste akkorder:

Tonika (T) → Grundakkorden på trin 1 (fx C-dur i C-dur)

Subdominant (S) → Akkorden på trin 4 (fx F-dur i C-dur)

Dominant (D) → Akkorden på trin 5 (fx G-dur i C-dur) 

Disse tre akkorder skaber spænding og forløsning i musik. Dominanten (D) leder ofte tilbage til tonika (T), hvilket skaber en stærk kadence.


Parallelfunktioner (sekundære akkorder)

Parallelfunktioner minder om hovedfunktionerne, men er enten i mol eller dur:

Tonikaparallel (Tp) → Akkorden på trinnet under tonika (fx A-mol i C-dur)

Subdominantparallel (Sp) → Akkorden på trinnet under subdominanten (fx D-mol i C-dur)

Dominantparallel (Dp) → Akkorden på trinnet under dominanten (fx E-mol i C-dur)

 Disse akkorder bruges ofte til at skabe variation og en blødere harmonisk progression.


Bidominanter (sekundære akkorder)

En bidominant er en midlertidig dominant, der leder til en anden akkord end tonika. Den noteres ofte som en dur7-akkord.

Eksempler i C-dur:

D7 → G (D7 er dominant til G, som er dominanten i C-dur)

A7 → Dm (A7 fungerer som dominant til Dm)

 

Bidominanter skaber mere spænding og retning i harmonikken og bruges ofte i mere komplekse akkordprogressioner.



-


Harmonisering, akkordudvidelse & paralleltonearter

Kvintcirklen kan også bruges til harmonisering, da den giver et hurtigt overblik over, hvilke akkorder der indgår i en toneart. Hver toneart består af syv akkorder, som følger en fast struktur i kvintcirklen.

Akkorder i en toneart

Uanset hvilken toneart du spiller i, vil akkorderne have den samme placering og mønster. 


Eksempel:

Hm som er markeret, er en dimakkord (formindsket akkord) og ikke en molakkord, selvom den kan ligne en molakkord i kvintcirklen.


-


Akkordudvidelser

Nogle akkorder kan have udvidelser, hvilket giver en rigere harmonisk farve. Dette ses især på dominanten (5. trin), som ofte udvides med en lille septim (7. tone).

Akkordudvidelser giver musikken en mere kompleks og farverig lyd, og de bruges ofte for at skabe spænding, der løses, når musikstykket vender tilbage til tonika.




-

Eksempel:

Hvis tonearten er A-mol, vil dominanten typisk være E7 i stedet for Em, da dominanter i mol ofte spilles som dur-akkorder for at skabe mere spænding mod tonika.

Dette forstærker harmonisk bevægelse og gør, at musikken føles mere færdig, når den vender tilbage til tonika (1. trin). I popmusik bruges akkordudvidelser ofte begrænset, men de forekommer især i dominanter.



Paralleltonearter

Hver dur-toneart har en paralleltoneart i mol, som starter på 6. trin i durskalaen. Disse to tonearter har de samme toner, men deres funktionelle akkorder er forskellige.

Eksempel: C-dur og A-mol

Både C-dur og A-mol består af tonerne: C - D - E - F - G - A - B - C

 

Primære akkorder i C-dur:

T = Tonika (hovedtone): C-dur (C-E-G)

S = Subdominant: F-dur (F-A-C)

D = Dominant: G-dur (G-B-D)

 

Primære akkorder i A-mol:

T = Tonika: A-mol (A-C-E)

S = Subdominant: D-mol (D-F-A)

D = Dominant: E-mol (E-G-B) (eller E-dur i harmonisk mol)

 

Selvom dur- og molparalleller bruger de samme toner, lyder de forskelligt på grund af deres tonefokus og funktionelle roller.



Transponering ved hjælp af kvintcirklen

Når man transponerer et musikstykke til en ny toneart, kan kvintcirklen bruges til hurtigt at finde de tilsvarende akkorder. Dette gøres ved at tælle, hvor mange skridt der er mellem den oprindelige og den nye toneart og derefter flytte alle akkorder det samme antal skridt.

Kvintcirklen er et visuelt værktøj, der gør det nemt at forstå transponering. Tonearterne er placeret i kvintafstande, hvilket betyder, at når du skifter toneart, skal alle akkorder forskydes det samme antal skridt på kvintcirklen som tonearten.

-

Eksempel: Transponering fra C-dur til G-dur (1 skridt med uret)

·      C-dur har akkorderne: C(Tonika) → F→ G → C

·      G-dur har akkorderne: G(Tonika) → C → D → G

·      Alle akkorder er flyttet ét skridt med uret på kvintcirklen.

 

Dette princip kan anvendes på enhver transponering og gør det hurtigt at skifte mellem tonearter uden at miste den harmoniske struktur.


Intervaltransponering

Ofte bruger man intervaller til at transponere i stedet for at flytte akkorder rundt på kvintcirklen, da det kan være tidkrævende. Hvis du vil transponere en melodi eller et musikstykke fra én toneart til en anden, skal alle akkorder og toner flyttes med samme interval som afstanden mellem de to tonearter.

 

Eksempel:

Intervallet fra c til d er en opadgående stor sekund, og hvis et musikstykke skal transponeres fra c-dur til d-dur, skal akkorderne derfor flyttes en stor sekund op.

Mød forfatteren:

Billede af

Jeg hedder Louise og studerer til markedsføringsøkonom, mens jeg arbejder som freelance musiker. Musik har altid fyldt i mit liv – jeg har undervist og spillet på musikskole, efterskole og i gymnasiet. Musikteori kan virke tungt, men det er blot et værktøj, der hjælper dig med at forstå og forbedre musik.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Maslows behovspyramide - teori og eksempler
Maslows behovspyramide - teori og eksempler

Maslows behovspyramide er en model, som er udarbejdet for at danne overblik over menneskets behov. M...

Ulrikke Friis Højer 10-11-2022
Priselasticitet – effekten af prisændringer
Priselasticitet – effekten af prisændringer

På denne blog har vi en del gange antaget, at der er en sammenhæng mellem afsætning og pris. Vi er g...

Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Købemotiver - købsadfærden på B2C
Købemotiver - købsadfærden på B2C

En måde at forklare på, hvorfor forbrugeren køber det, han/hun gør, er via købemotiverne. Nogle gang...

Ruben Samuel Sørensen 20-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90