Hvad skaber de gode undervisere? Hvilke særlige evner og idéer gør undervisningen ekstra spændende, forståelig eller spiselig? Hvad er det ved en underviser, der skaber engagement for lige netop dig? Den slags spørgsmål har man som elev, leder eller kollega for tredje gang siden 2013 mulighed for at besvare. Dette gøres ved at indstille sin underviser i grundskolen eller på en ungdomsuddannelse til Politikens Undervisningspris. På tirsdag d. 24. marts er det sidste chance.
Hvorfor indstille dine undervisere til Undervisningsprisen 2015?
Uddannelsessystemet er en af de allermest centrale institutioner i vores velfærdssamfund. Hvad enten det drejer sig om integration, forebyggelse af social og økonomisk ulighed, arbejdsløshedsbekæmpelse eller brydning af negativ sociale arvemønstre spiller vores uddannelsesinstitutioner en helt central rolle. Men den grundlæggende forudsætning for at vores institutioner opfylder ovenstående er, at de fyldes ud af kompetente, engagerede og inspirerende undervisere.
Vi skal være taknemmelige for samtlige af landets undervisere. De er med til at løfte en af de vigtigste opgaver for vores samfund og for vores fremtid. Og derfor er det især vigtigt at hylde de undervisere, der med unikke eller alternative kvaliteter skaber en ekstra indholdsrig, udfordrende og inspirerende hverdag for landets ungdom. Uddannelsessystemet – og måske især grundskolen – kan somme tider forekomme som en selvfølgelig bestanddel af velfærdssamfundet. Somme tider glemmer man at sige tak for den enorme indsats, der hver dag lægges foran de grønne tavler i landets klasselokaler.
En pris for indsatsen, der virkelig betyder noget
Som Politikens uddannelsesredaktør, Jakob Fuglsang, udtrykker det i en video på dagbladets hjemmeside, er det sjældent, vi husker at sige tak for de ting, der virkelig betyder noget. Og det gør de danske underviseres indsats i grundskolen og på ungdomsuddannelserne i den grad. Det er ekstremt vigtigt at anerkende den indsats, den enkelte underviser hver dag lægger den vidensmæssige opfostring af Danmarks ungdom. De mange skuldre på gangen, bag katederet, i lærerværelset og i skolegården løfter hver dag et stort ansvar. Desværre er antallet af ansøgere til læreruddannelserne i disse år faldende. Og så meget desto vigtigere er det at sætte fokus på og ikke mindst hylde undervisernes indsats.
En chance for at hylde de gribende og de udfordrende undervisere
Ifølge Politiken.dk vil avisen specifikt ”hylde de lærere, der udfordrer og griber eleverne” og som ”får dem engageret og viser dem nye perspektiver”. Til at vurdere de mange indstillinger – der allerede nu er nået godt over de 1300 – ud fra disse parametre sidder to faglige paneler. Et for ungdoms- og erhvervsuddannelserne og et for grundskolerne. I begge paneler er uddannelsesredaktør, Jakob Fuglsang, at finde. Derudover er panelerne sammensat af en mangfoldighed af faglige kapaciteter i form af lektorer, professorer, rektorer, forskere og selvfølgelig elever fra de to uddannelsesniveauer.
Af Politikens hjemmeside fremgår det desuden, at prisen – foruden at hylde landets lærere – skal bidrage til at styrke stemmerne for dem, ”der lever i skolernes daglige virkelighed”, da de ”håber, at de vil give eksempler på undervisning, der kan inspirere og vække til debat”. Så har du en underviser, der gør din faglige hverdag til noget specielt, som har en anderledes tilgang eller benytter nogle anderledes faglige metoder til at skabe god læring og give dig nye perspektiver, er Politikens Undervisningspris din mulighed for at anerkende din lærer og samtidig udbrede vedkommendes idéer og tanker til resten af landets undervisere. Sæt dig ved tasterne og fortæl senest på tirsdag, hvorfor lige netop din lærer fortjener årets pris.
Har du lyst til at indstille en kandidat til årets undervisningspris? Følg nedenstående link og begrund din indstilling: