Eksamensguide til Studieområdeprojektet (SOP) på HHX

Af Lene Møller Nielsen 28-08-2025
Eksamensguide til Studieområdeprojektet (SOP) på HHX

Studieområdeprojektet, forkortet SOP, er den største skriftlige opgave på HHX og markerer afslutningen på studieområdet. Det er her, du skal samle alt det, du har lært, og vise, at du kan arbejde selvstændigt med et område, som belyses ved hjælp af to fag. SOP udmunder i en skriftlig rapport og en efterfølgende mundtlig eksamen.

Denne guide giver dig det fulde overblik over krav, opbygning, vejledning, tidsforløb, prøveform og bedømmelseskriterier – samt gode råd til både skriveprocessen og den mundtlige prøve.


Kort overblik

  • Du skriver en individuel rapport på 15-20 normalsider

  • Rapporten tager udgangspunkt i to fag – mindst ét skal være på A-niveau, mindst ét skal være et studieretningsfag

  • Du udarbejder en problemformulering i samarbejde med dine vejledere

  • Skriveperioden varer 10 skoledage, hvoraf 20 timer er undervisning/vejledning og 30 timer er fordybelsestid

  • Efter aflevering går du til en mundtlig eksamen på ca. 30 minutter, hvor rapport og præsentation vurderes samlet



Valg af område og fagkombination

SOP tager udgangspunkt i et selvvalgt område, som skal belyses ved hjælp af to fag. Kravene er:

  • Mindst ét af fagene skal være på A-niveau

  • Mindst ét skal være et studieretningsfag

  • Fagene skal vælges på det højeste niveau, du har haft dem på

Du vælger område og fag i samarbejde med dine lærere. Det er vigtigt, at fagene tilsammen giver mulighed for faglig fordybelse og opfyldelse af studieområdets mål. Du kan fx kombinere et studieretningsfag på A-niveau med et valgfag på C-niveau – det gør ikke opgaven lettere, men er fuldt kvalificeret.


Problemformulering og opgaveformulering

Du afleverer et forslag til problemformulering med materialeoversigt og metodeovervejelser (1-2 normalsider). Vejlederne justerer dit forslag, så du får en endelig opgaveformulering, der:

  • er præcis og afgrænset

  • rummer begge fags faglighed

  • kræver arbejde på flere taksonomiske niveauer

  • giver mulighed for faglig fordybelse ud over den normale undervisning

Opgaveformuleringen udleveres til dig ved skriveperiodens begyndelse. Samtidig kan der vedlægges bilagsmateriale, som du skal inddrage.


Skriveperioden

Du får 10 skoledage til at skrive SOP, typisk i november/december eller marts/april. Perioden består af:

  • 20 timers undervisningstid med vejledning og SOP-relaterede aktiviteter

  • 30 timers fordybelsestid til selvstændigt arbejde

I undervisningstiden kan der være workshops, oplæg om metode og informationssøgning, samt skemalagt vejledning.


Rapporten skal indeholde:

  • Forside

  • Opgaveformulering

  • Resumé (på dansk eller på fremmedsprog, hvis opgaven er skrevet på sproget)

  • Indholdsfortegnelse

  • Indledning

  • Metodeovervejelser

  • Besvarelse af opgaveformuleringen

  • Konklusion

  • Noter og litteraturliste

  • Eventuelle bilag

Omfanget er 15-20 normalsider à 2400 enheder. Forside, noter, litteraturliste og bilag tæller ikke med.


Tilladte hjælpemidler

Du må bruge alle almindelige hjælpemidler som noter, bøger, ordbøger og grammatikker. Kommunikation med andre er ikke tilladt. Skolen kan give adgang til digitale undervisningsmidler, fx e-bøger og online ordbøger, der er anvendt i undervisningen. Interaktive programmer som Google Translate må ikke bruges.


Den mundtlige prøve

Når rapporten er afleveret, afsluttes SOP med en mundtlig eksamen på ca. 30 minutter. Der er ingen forberedelsestid.

Eksaminationen begynder med din 10 minutters præsentation af projektets problemstilling, metoder, resultater og konklusioner. Derefter følger en samtale mellem dig, eksaminator og censor, hvor rapportens faglige indhold, metoder og perspektiver diskuteres.

Der lægges vægt på, at du kan:

  • præsentere projektets hovedpointer klart og struktureret

  • diskutere de anvendte metoder og fagenes samspil

  • perspektivere til kulturelle, økonomiske, historiske eller politiske forhold

  • formidle dine resultater mundtligt på en reflekteret måde



Bedømmelseskriterier

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af rapport og mundtlig eksamen.


Ved rapporten vurderes:

  • I hvilket omfang du besvarer opgaveformuleringen

  • Hvordan du udvælger, anvender og kombinerer viden og metoder fra de to fag

  • Faglig fordybelse og evne til at sætte dig ind i nye områder

  • Anvendelse af relevant materiale

  • Formidling og fremstillingsform


Ved den mundtlige prøve vurderes:

  • Din præsentation af rapporten og dens vigtigste konklusioner

  • Faglig dybde og selvstændighed

  • Forståelse af fagenes metoder og begrænsninger

  • Perspektivering til aktuelle temaer

  • Klar og struktureret mundtlig formidling



Karakterbeskrivelser

  • 12 Fremragende: Du behandler problemstillingen udtømmende, viser sikker brug af faglige begreber og metoder og formidler klart både skriftligt og mundtligt.

  • 7 Godt: Du besvarer problemstillingen godt, men med en del mangler. Der er god anvendelse af begreber og metoder, men formidlingen har huller.

  • 02 Tilstrækkeligt: Du besvarer problemstillingen på minimalt acceptabelt niveau med væsentlige mangler i metode, faglighed og formidling.



Gode råd til forberedelsen

  • Vælg et område og en fagkombination, du er oprigtigt interesseret i. Det gør skriveprocessen lettere.

  • Læg en tidsplan for dine 10 dage, så du når både læsning, analyse, skrivning og korrektur.

  • Brug vejlederne aktivt – stil konkrete spørgsmål og bed om sparring på metode og struktur.

  • Husk, at resuméet skal være kort og præcist, så censor hurtigt forstår dit projekt.

  • Til mundtlig eksamen: Øv dig på en 10 minutters præsentation og lav gerne en enkel PowerPoint eller stikord, der hjælper dig til at strukturere din fremlæggelse.



På eksamensdagen

Kom velforberedt til eksamen. Hav styr på dine hovedpointer og vær klar til at diskutere både styrker og svagheder i din rapport. Censor og eksaminator lægger vægt på, at du kan tænke selvstændigt og perspektivere din undersøgelse – ikke kun gengive, hvad du har skrevet.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX
Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX

I Finansiering B går du til en mundtlig eksamen, der både tester din evne til at analysere, præsente...

Lene Møller Nielsen 25-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90