Studieområdeprojektet, forkortet SOP, er den største skriftlige opgave på HHX og markerer afslutningen på studieområdet. Det er her, du skal samle alt det, du har lært, og vise, at du kan arbejde selvstændigt med et område, som belyses ved hjælp af to fag. SOP udmunder i en skriftlig rapport og en efterfølgende mundtlig eksamen.
Denne guide giver dig det fulde overblik over krav, opbygning, vejledning, tidsforløb, prøveform og bedømmelseskriterier – samt gode råd til både skriveprocessen og den mundtlige prøve.
Kort overblik
Du skriver en individuel rapport på 15-20 normalsider
Rapporten tager udgangspunkt i to fag – mindst ét skal være på A-niveau, mindst ét skal være et studieretningsfag
Du udarbejder en problemformulering i samarbejde med dine vejledere
Skriveperioden varer 10 skoledage, hvoraf 20 timer er undervisning/vejledning og 30 timer er fordybelsestid
Efter aflevering går du til en mundtlig eksamen på ca. 30 minutter, hvor rapport og præsentation vurderes samlet
Valg af område og fagkombination
SOP tager udgangspunkt i et selvvalgt område, som skal belyses ved hjælp af to fag. Kravene er:
Mindst ét af fagene skal være på A-niveau
Mindst ét skal være et studieretningsfag
Fagene skal vælges på det højeste niveau, du har haft dem på
Du vælger område og fag i samarbejde med dine lærere. Det er vigtigt, at fagene tilsammen giver mulighed for faglig fordybelse og opfyldelse af studieområdets mål. Du kan fx kombinere et studieretningsfag på A-niveau med et valgfag på C-niveau – det gør ikke opgaven lettere, men er fuldt kvalificeret.
Problemformulering og opgaveformulering
Du afleverer et forslag til problemformulering med materialeoversigt og metodeovervejelser (1-2 normalsider). Vejlederne justerer dit forslag, så du får en endelig opgaveformulering, der:
er præcis og afgrænset
rummer begge fags faglighed
kræver arbejde på flere taksonomiske niveauer
giver mulighed for faglig fordybelse ud over den normale undervisning
Opgaveformuleringen udleveres til dig ved skriveperiodens begyndelse. Samtidig kan der vedlægges bilagsmateriale, som du skal inddrage.
Skriveperioden
Du får 10 skoledage til at skrive SOP, typisk i november/december eller marts/april. Perioden består af:
20 timers undervisningstid med vejledning og SOP-relaterede aktiviteter
30 timers fordybelsestid til selvstændigt arbejde
I undervisningstiden kan der være workshops, oplæg om metode og informationssøgning, samt skemalagt vejledning.
Rapporten skal indeholde:
Forside
Opgaveformulering
Resumé (på dansk eller på fremmedsprog, hvis opgaven er skrevet på sproget)
Indholdsfortegnelse
Indledning
Metodeovervejelser
Besvarelse af opgaveformuleringen
Konklusion
Noter og litteraturliste
Eventuelle bilag
Omfanget er 15-20 normalsider à 2400 enheder. Forside, noter, litteraturliste og bilag tæller ikke med.
Tilladte hjælpemidler
Du må bruge alle almindelige hjælpemidler som noter, bøger, ordbøger og grammatikker. Kommunikation med andre er ikke tilladt. Skolen kan give adgang til digitale undervisningsmidler, fx e-bøger og online ordbøger, der er anvendt i undervisningen. Interaktive programmer som Google Translate må ikke bruges.
Den mundtlige prøve
Når rapporten er afleveret, afsluttes SOP med en mundtlig eksamen på ca. 30 minutter. Der er ingen forberedelsestid.
Eksaminationen begynder med din 10 minutters præsentation af projektets problemstilling, metoder, resultater og konklusioner. Derefter følger en samtale mellem dig, eksaminator og censor, hvor rapportens faglige indhold, metoder og perspektiver diskuteres.
Der lægges vægt på, at du kan:
præsentere projektets hovedpointer klart og struktureret
diskutere de anvendte metoder og fagenes samspil
perspektivere til kulturelle, økonomiske, historiske eller politiske forhold
formidle dine resultater mundtligt på en reflekteret måde
Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af rapport og mundtlig eksamen.
Ved rapporten vurderes:
I hvilket omfang du besvarer opgaveformuleringen
Hvordan du udvælger, anvender og kombinerer viden og metoder fra de to fag
Faglig fordybelse og evne til at sætte dig ind i nye områder
Anvendelse af relevant materiale
Formidling og fremstillingsform
Ved den mundtlige prøve vurderes:
Din præsentation af rapporten og dens vigtigste konklusioner
Faglig dybde og selvstændighed
Forståelse af fagenes metoder og begrænsninger
Perspektivering til aktuelle temaer
Klar og struktureret mundtlig formidling
Karakterbeskrivelser
12 Fremragende: Du behandler problemstillingen udtømmende, viser sikker brug af faglige begreber og metoder og formidler klart både skriftligt og mundtligt.
7 Godt: Du besvarer problemstillingen godt, men med en del mangler. Der er god anvendelse af begreber og metoder, men formidlingen har huller.
02 Tilstrækkeligt: Du besvarer problemstillingen på minimalt acceptabelt niveau med væsentlige mangler i metode, faglighed og formidling.
Gode råd til forberedelsen
Vælg et område og en fagkombination, du er oprigtigt interesseret i. Det gør skriveprocessen lettere.
Læg en tidsplan for dine 10 dage, så du når både læsning, analyse, skrivning og korrektur.
Brug vejlederne aktivt – stil konkrete spørgsmål og bed om sparring på metode og struktur.
Husk, at resuméet skal være kort og præcist, så censor hurtigt forstår dit projekt.
Til mundtlig eksamen: Øv dig på en 10 minutters præsentation og lav gerne en enkel PowerPoint eller stikord, der hjælper dig til at strukturere din fremlæggelse.
På eksamensdagen
Kom velforberedt til eksamen. Hav styr på dine hovedpointer og vær klar til at diskutere både styrker og svagheder i din rapport. Censor og eksaminator lægger vægt på, at du kan tænke selvstændigt og perspektivere din undersøgelse – ikke kun gengive, hvad du har skrevet.