NF på HF består af biologi, geografi og kemi og afsluttes med to prøver: en intern flerfaglig mundtlig prøve og en ekstern enkeltfaglig mundtlig prøve i ét af de tre fag. Du skal derfor kunne arbejde både flerfagligt og særfagligt med naturvidenskabelige problemstillinger, begreber og metoder.
Denne guide giver dig et klart overblik over prøveformer, forberedelse, bedømmelseskriterier og gode råd.
Kort overblik
To prøver: én intern flerfaglig og én ekstern enkeltfaglig
Den interne prøve varer ca. 30 minutter pr. elev
Den eksterne prøve varer ca. 30 minutter med ca. 60 minutters forberedelsestid
Den interne prøve bygger på et afsluttende skriftligt produkt, men selve produktet bedømmes ikke
Den eksterne prøve bygger på en opgave med ukendt bilagsmateriale og inddragelse af eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiri
Du får én karakter for hver prøve
Den interne flerfaglige mundtlige prøve
Den interne prøve ligger sidst i NF-forløbet.
Du tager udgangspunkt i et afsluttende skriftligt produkt, som du har udarbejdet. Produktet bedømmes ikke i sig selv, men fungerer som baggrund for eksaminationen.
Du indleder med en præsentation på ca. 6–8 minutter, hvor du forklarer din flerfaglige problemstilling og viser, hvordan de tre fag indgår i besvarelsen.
Efter præsentationen følger en samtale, hvor alle tre fag indgår, og hvor du uddyber og perspektiverer.
Her er det vigtigt, at du kan vise sammenhæng mellem de tre fag og sætte din problemstilling ind i et flerfagligt perspektiv.
Den eksterne enkeltfaglige mundtlige prøve
Ved den eksterne prøve trækkes du i enten biologi, geografi eller kemi.
Du får en opgave med en overskrift, en præciserende tekst og bilagsmateriale (fx data, figurer, billeder).
Opgaven indeholder altid et element af eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde, som skal inddrages i besvarelsen.
Du har ca. 60 minutters forberedelsestid.
Eksamen varer ca. 30 minutter, hvor du først præsenterer din besvarelse, og derefter indgår i en samtale med eksaminator og censor.
Der er små forskelle mellem fagene:
Kemi: stor vægt på eksperimentelt arbejde og data.
Biologi og geografi: større vægt på bilagsmaterialet og dets perspektivering.
Bedømmelseskriterier
Ved begge prøver får du én samlet karakter på baggrund af en helhedsvurdering.
Du bedømmes på din evne til at:
Demonstrere viden om naturvidenskabelige begreber, modeller og metoder
Redegøre for eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empirisk arbejde og inddrage relevante aspekter fra udførelse og efterbehandling
Diskutere resultater og sammenhænge mellem teori og praksis
Udtrykke dig klart og præcist med brug af fagsprog og bilag
Perspektivere din problemstilling i et større naturvidenskabeligt perspektiv
Karakterbeskrivelser:
12 – Fremragende
Du viser et omfattende fagligt overblik, kan redegøre selvstændigt for empirisk arbejde og perspektivere sikkert. Din fremlæggelse er velstruktureret, og du bruger fagsprog korrekt og præcist.
7 – God
Du viser godt kendskab til fagets begreber og kan redegøre for empirisk arbejde med en del mangler. Din argumentation er nogenlunde sammenhængende, og du bruger fagsprog med visse usikkerheder.
02 – Tilstrækkelig
Du viser begrænset kendskab til fagets begreber og kan kun delvist redegøre for empirisk arbejde. Din fremlæggelse er usammenhængende og præget af mange mangler, men du viser en minimal opfyldelse af fagets mål.
Gode råd til forberedelsen
Øv dig i at forklare dine eksperimenter og feltarbejder – både hvad du gjorde, og hvad resultaterne viste.
Træn i at arbejde med bilagsmateriale (tabeller, figurer, billeder, data) på kort tid.
Lav stikord i stedet for lange talepapirer – det hjælper dig med at præsentere mere flydende.
Vær opmærksom på at alle tre fag skal med i den interne prøve. Sørg for at have eksempler og begreber klar fra hvert fag.
Øv dig i at forklare sammenhængen mellem teori og praksis – det vægter meget i bedømmelsen.
På eksamensdagen
Start din præsentation roligt og struktureret.
Brug bilagene aktivt – peg på, hvad de viser, og hvordan det hænger sammen med din problemstilling.
Husk at det er en samtale – lyt til spørgsmålene, og brug dem til at uddybe dine pointer.
Vis, at du kan perspektivere – hvordan hænger resultaterne sammen med større naturvidenskabelige sammenhænge?