Snart bliver det nemmere at være skoleelev med diagnosen ADHD. Teknologien Virtual Reality (VR) underviser på en ny og innovativ måde, der fanger elevernes opmærksomhed som aldrig før. Det er nu muligt at imødekomme specielle læringsbehov gennem sanser og aktivitet.
Virtual Reality stormer frem og det kan blive en stor hjælp til studerende med ADHD i den nærmeste fremtid.
Hvad er Virtual Reality?
Gennem et par briller præsenteres brugeren for en kunstig visuel verden. Dette opleves gennem to af de fem sanser nemlig syn og lyd. Miljøet bliver præsenteret så realistisk, at eleven accepterer det som en reel virkelighed.
Hvad er ADHD?
ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Disse elever har især store læringsudfordringer med:
Der er brug for specielle læringsmetoder og miljøer for at fange elevens opmærksomhed.
Hos GoTutor har vi stor erfaring med børn med ADHD. I dette indlæg vil jeg på baggrund af vores erfaring, komme med et forslag til hvordan man kan imødekomme undervisning til børn og unge med særlige behov.
Virtual Reality skaber opmærksomhed
Mulighederne for virtual reality som undervisningsmiddel er uendelige. Det banebrydende ved VR er at teknologien stimulerer elevens sanser og får undervisningen til at fremstå endnu mere spændende.
De traditionelle læringsmetoder I form af bøger, ipads og tavleundervisning, har den udfordring at unge med ADHD hurtigt bliver distraheret, når et papirfly suser forbi, eller klassekammeraterne snakker lidt for højt. Med VR er de unge 100% fokuseret og er placeret I et læringsmiljø der er isoleret for larm og støj.
Mulighed for aktivitet
Mange har svært ved at side stille, og har trang til hele tiden at skulle bevæge sig.
Med VR kan eleven udføre aktive handlinger. Her kan eleven eksempelvis stå op og dreje sig 360 grader rundt eller kigge op og ned. På den måde får eleven opfyldt sin aktivitetslyst
Nemmere at koncentrere sig
Ud over lysten til at bevæge sig, er elever med ADHD ofte impulsdrevet. De får ofte den ene gode idé efter den anden. Mange bliver afprøvet – men til tider med negative følger, når de mister overblikket.
VR hjælper elever med ADHD til at fokusere ved at benytte elevens sanser gennem syn og lyd. Eleven isoleres fra sine omgivelser og placeres I en spændende virtuel læringsunivers, hvor det I langt højere grad er nemmere at fokusere.
Dette kombineret med den teknologiske udvikling, hvor unge I stigende grad bruger innovative digitale løsninger i deres læringsproces, gør at VR kan få en stor betydning for unge med ADHD I fremtiden.
Virtuel reality er et godt supplement
Eleven skal naturligvis stadig undervises gennem menneskelig kontakt til en lærer og andre elever. Virtual Reality skal betragtes som et supplement til undervisningen som skal være med til at skabe ahaoplevelser.