Fredag d. 13. marts. lukker landets universiteter ned i minimum 2 uger grundet COVID-19 – og det er ikke uden konsekvenser for landets studerende. De tvinges nu til selvstudier i hjemmet, og det er ikke helt optimalt.
Fjernundervisning og selvstudier
På landets universiteter arbejdes der på højtryk for at få en digital fjernundervisning op at køre, men det tager tid at få i gang, og det er langt fra alle kurser, der kan afholdes sådan – i hvert fald den første tid. I Danske Studerendes Fællesråd har man også gjort sig tanker om hjemmestudiernes betydning for studerende, og her er meldingen klar:
Det er ikke optimalt bare at læse tekster derhjemme uden mulighed for sparring og feedback.
Johan Hedegaard Jørgensen, formand for Danske Studerendes Fællesråd (dr.dk)
Hvor mange undervisningstimer, de studerende nu må undvære, varierer meget fra studie til studie. Fælles for alle studerende er dog, at sparringsdelen og mulighederne for feedback forsvinder – og det er problematisk for forståelsen af materialet og de kommende prøver og eksamener, man måske skal bruge det til.
Som studerende er man generelt selv ansvarlig for, at man får læst til de forskellige kurser, så man er forberedt til de kommende eksamener. Det gælder i høj grad også nu:
I den forstand er der - ligesom inden nedlukningen - en forventning om og tillid til, at de studerende selv er ansvarlige for deres læring.
Jesper Langergaard, direktør for Danske Universiteter (dr.dk)
En ekstra udfordring er, at studerende nu ikke blot kan samle sig i klynger og gennemgå læsematerialet i fællesskab. Det er som udgangspunkt en god idé med en læsegruppe, men universiteterne lukker af en årsag, og alle rådes til at passe ekstra godt på sig selv og hinanden. Det betyder dog ikke, at man nødvendigvis skal være helt overladt til sig selv; her er det i stedet oplagt at gøre brug af hinanden så meget, som det er muligt:
- Lav læseaftaler i større eller mindre grupper og gennemgå de læste tekster over Skype. I kan også gøre brug af Google Docs til at dele jeres noter. På denne måde kan I først og fremmest holde hinanden op på, at I får læst, og samtidigt får I den sparring, I går glip af ved den manglende undervisning.
- Er du midt i opgaveskrivning eller et andet projekt, så spørg din vejleder om, hvordan du får mest ud af de 14 dage, hvor universitetet er lukket ned.
Udfordringer, konsekvenser og muligheder
Sommerens kommende eksamener er foråret over en bekymring for de fleste studerende – og situationen med COVID-19 lægger bestemt ikke en dæmper herpå. Der er som udgangspunkt ingen udsigter til, at eksamener aflyses, men det er endnu usikkert, hvor store konsekvenser COVID-19 vil få for de studerende; det afhænger af udviklingen de kommende uger. Mange studerende er afhængige af fx laboratorier og universitetsbiblioteker, og for dem vil nedlukningen især kunne mærkes. Når sommerens eksamener nærmer sig, vil der formentlig også være huller i den viden, man som studerende har med sig fra forårets undervisning.
En mulighed for faglig vedligeholdelse er online undervisning – ikke blot fra universiteterne, men også fra private udbydere. Hos GoTutor udbyder vi vores undervisning online, og det har mange fordele med sig; dem kan du læse mere om her. Vores undervisere er typisk selv studerende, og de udbyder også undervisning på universitetsniveau. Måske vi har én, der er kommet succesfuldt igennem det kursus, du netop nu har store udfordringer ved? Du kan ringe ind til os på 71 99 71 90 til en uforpligtende snak om dine udfordringer og muligheder – så vil vi gøre vores bedste for at hjælpe.