Guide til den mundtlige eksamen i idéhistorie på HTX

Af Lene Møller Nielsen 27-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i idéhistorie på HTX

Idéhistorie B på HTX afsluttes med en mundtlig eksamen, hvor du tager udgangspunkt i dit afsluttende projekt. Du bliver bedømt på, hvordan du formidler din problemstilling og faglighed mundtligt – ikke på det skrevne projekt i sig selv. Denne guide giver dig et klart overblik over prøveformen, forberedelsen og de vigtigste vurderingskriterier.


Forberedelse inden eksamensdagen

Du skal udarbejde et afsluttende projekt med en selvvalgt problemstilling, der tager afsæt i dele af kernestoffet og mindst to faglige mål. Når du har afleveret opgaven, forbereder eksaminator to supplerende spørgsmål, som du ikke kender på forhånd. De bliver først stillet under eksaminationen.

Forberedelsen handler især om at:

  • kunne fremlægge din problemstilling klart og sammenhængende

  • kunne forklare og begrunde dine valg af teorier, begreber og synsvinkler

  • kunne indgå i en faglig samtale med eksaminator

  • være fortrolig med dine udvalgte faglige mål og med fagets metoder og identitet

Du må medbringe talepapir/disposition, din opgavebesvarelse og evt. en PowerPoint. Det er helt op til dig, hvordan du vil præsentere stoffet – men det er din mundtlige præstation, der bliver vurderet.


På selve eksamensdagen

Eksamen varer ca. 30 minutter og foregår uden forberedelsestid. Du kommer direkte ind i lokalet og går i gang. Forløbet er todelt:

  • Først fremlægger du dit afsluttende projekt – maksimalt 10 minutter

  • Derefter følger en faglig samtale med eksaminator, som tager udgangspunkt i din præsentation og de to supplerende spørgsmål

Selve opgavebesvarelsen – det skriftlige projekt – indgår ikke i bedømmelsen. Det betyder, at du ikke bliver vurderet på layout, formuleringer eller skrivefærdigheder, men kun på din mundtlige præstation og evne til at indgå i en idéhistorisk samtale.


Sådan foregår eksamen

Eksamen tager udgangspunkt i dit afsluttende projekt. Du vælger selv, hvordan du vil præsentere det. Det vigtigste er, at du:

  • fremlægger din problemstilling tydeligt

  • forklarer, hvad du har undersøgt, og hvordan du har grebet det an

  • begrunder dine valg af tænkere, teorier, perioder eller begreber

  • viser, hvordan du opfylder de valgte faglige mål


De supplerende spørgsmål kan fx gå i retning af:

  • Kan du uddybe, hvordan ideerne fra [tænker/teori] har betydning i dag?

  • Hvordan ville en anden synsvinkel ændre din konklusion?

  • Hvad betyder dit emne i en bredere samfundsmæssig kontekst?


Samtalen kan bevæge sig ud over selve projektets emne, men vil altid tage udgangspunkt i dine udvalgte faglige mål og det område, du har specialiseret dig i.


Eksempler på spørgsmål og opgaver

Der bliver ikke stillet ukendte opgaver som ved andre fag. Til gengæld skal du være klar til at:

  • forsvare og uddybe dine valg og pointer fra projektet

  • forklare, hvordan dit emne relaterer sig til idehistoriske strømninger, tænkere og begreber

  • indgå i en faglig samtale og vise, at du kan reflektere og perspektivere

Hvis faget indgår i fagligt samspil (fx i dansk-idéhistorie-opgaven eller SOP), vil du også blive vurderet på, hvordan du håndterer tværfaglige problemstillinger og viser forståelse for fagets metodepluralisme.


Vurderingskriterier

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af din mundtlige præstation. Der gives én karakter, og der bedømmes ud fra, i hvilken grad du lever op til de faglige mål i læreplanens punkt 2.1.

Der lægges vægt på, at du:

  • præsenterer din problemstilling velstruktureret og klart

  • inddrager relevante begreber, teorier og perioder

  • argumenterer og reflekterer fagligt

  • perspektiverer inden for emneområdet

  • svarer fagligt og sammenhængende på de supplerende spørgsmål

  • viser viden om idéhistoriens identitet og metoder


Hvis dit projekt indgår i et fagligt samspil, fx med dansk eller samfundsfag, skal du også vise, at du kan:

  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag

  • forklare fagets rolle og bidrag i det tværfaglige arbejde



Hvad der trækker op

Du kan gøre et stærkt indtryk, hvis du:

  • fremlægger sikkert og struktureret

  • viser overblik over både fagligt indhold og metode

  • inddrager flere synsvinkler eller alternative forståelser

  • kobler din problemstilling til historiske og aktuelle samfundsforhold

  • bruger et præcist og velovervejet fagsprog

  • svarer refleksivt og selvstændigt på de supplerende spørgsmål

Et mundtligt oplæg, der viser engagement, indsigt og overblik, kombineret med en åben og faglig dialog, vil typisk føre til en høj bedømmelse.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX
Guide til den mundtlige eksamen i finansiering på HHX

I Finansiering B går du til en mundtlig eksamen, der både tester din evne til at analysere, præsente...

Lene Møller Nielsen 25-08-2025
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90