Idéhistorie B på HTX afsluttes med en mundtlig eksamen, hvor du tager udgangspunkt i dit afsluttende projekt. Du bliver bedømt på, hvordan du formidler din problemstilling og faglighed mundtligt – ikke på det skrevne projekt i sig selv. Denne guide giver dig et klart overblik over prøveformen, forberedelsen og de vigtigste vurderingskriterier.
Forberedelse inden eksamensdagen
Du skal udarbejde et afsluttende projekt med en selvvalgt problemstilling, der tager afsæt i dele af kernestoffet og mindst to faglige mål. Når du har afleveret opgaven, forbereder eksaminator to supplerende spørgsmål, som du ikke kender på forhånd. De bliver først stillet under eksaminationen.
Forberedelsen handler især om at:
kunne fremlægge din problemstilling klart og sammenhængende
kunne forklare og begrunde dine valg af teorier, begreber og synsvinkler
kunne indgå i en faglig samtale med eksaminator
være fortrolig med dine udvalgte faglige mål og med fagets metoder og identitet
Du må medbringe talepapir/disposition, din opgavebesvarelse og evt. en PowerPoint. Det er helt op til dig, hvordan du vil præsentere stoffet – men det er din mundtlige præstation, der bliver vurderet.
På selve eksamensdagen
Eksamen varer ca. 30 minutter og foregår uden forberedelsestid. Du kommer direkte ind i lokalet og går i gang. Forløbet er todelt:
Først fremlægger du dit afsluttende projekt – maksimalt 10 minutter
Derefter følger en faglig samtale med eksaminator, som tager udgangspunkt i din præsentation og de to supplerende spørgsmål
Selve opgavebesvarelsen – det skriftlige projekt – indgår ikke i bedømmelsen. Det betyder, at du ikke bliver vurderet på layout, formuleringer eller skrivefærdigheder, men kun på din mundtlige præstation og evne til at indgå i en idéhistorisk samtale.
Sådan foregår eksamen
Eksamen tager udgangspunkt i dit afsluttende projekt. Du vælger selv, hvordan du vil præsentere det. Det vigtigste er, at du:
fremlægger din problemstilling tydeligt
forklarer, hvad du har undersøgt, og hvordan du har grebet det an
begrunder dine valg af tænkere, teorier, perioder eller begreber
viser, hvordan du opfylder de valgte faglige mål
De supplerende spørgsmål kan fx gå i retning af:
Kan du uddybe, hvordan ideerne fra [tænker/teori] har betydning i dag?
Hvordan ville en anden synsvinkel ændre din konklusion?
Hvad betyder dit emne i en bredere samfundsmæssig kontekst?
Samtalen kan bevæge sig ud over selve projektets emne, men vil altid tage udgangspunkt i dine udvalgte faglige mål og det område, du har specialiseret dig i.
Eksempler på spørgsmål og opgaver
Der bliver ikke stillet ukendte opgaver som ved andre fag. Til gengæld skal du være klar til at:
forsvare og uddybe dine valg og pointer fra projektet
forklare, hvordan dit emne relaterer sig til idehistoriske strømninger, tænkere og begreber
indgå i en faglig samtale og vise, at du kan reflektere og perspektivere
Hvis faget indgår i fagligt samspil (fx i dansk-idéhistorie-opgaven eller SOP), vil du også blive vurderet på, hvordan du håndterer tværfaglige problemstillinger og viser forståelse for fagets metodepluralisme.
Vurderingskriterier
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af din mundtlige præstation. Der gives én karakter, og der bedømmes ud fra, i hvilken grad du lever op til de faglige mål i læreplanens punkt 2.1.
Der lægges vægt på, at du:
præsenterer din problemstilling velstruktureret og klart
inddrager relevante begreber, teorier og perioder
argumenterer og reflekterer fagligt
perspektiverer inden for emneområdet
svarer fagligt og sammenhængende på de supplerende spørgsmål
viser viden om idéhistoriens identitet og metoder
Hvis dit projekt indgår i et fagligt samspil, fx med dansk eller samfundsfag, skal du også vise, at du kan:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
forklare fagets rolle og bidrag i det tværfaglige arbejde
Hvad der trækker op
Du kan gøre et stærkt indtryk, hvis du:
fremlægger sikkert og struktureret
viser overblik over både fagligt indhold og metode
inddrager flere synsvinkler eller alternative forståelser
kobler din problemstilling til historiske og aktuelle samfundsforhold
bruger et præcist og velovervejet fagsprog
svarer refleksivt og selvstændigt på de supplerende spørgsmål
Et mundtligt oplæg, der viser engagement, indsigt og overblik, kombineret med en åben og faglig dialog, vil typisk føre til en høj bedømmelse.