Valget mellem individuel terpning kontra gruppearbejde er ikke altid lige til. Derfor kan hybriden gruppelæsning være et godt alternativ for mange studerende. I dette indlæg, kan du læse om fordele ved alle tre studieteknikker.
Individuel terpning
Det er sandt at der er gode argumenter på begge sider af sagen. Du bør tage så mange af disse argumenter i betragtning når du vælger løsning. Et argument jeg hører ofte for at arbejde individuelt er at man kan arbejde i sit eget tempo. Dermed kan man fokusere på det man selv har sværest ved. Fordelen ved individuel terpning kontra gruppearbejde er altså, at man slipper for at bruge tid og energi på noget man selv forstår. Ydermere kan man risikere at havne i gruppe med den dovne klassekammerat. Ham eller hende der intet laver hele semestret og forventer at gruppen laver alt arbejdet.
Gruppearbejde
På den anden side kan man også tage en anden tilgang til problematikken ved at tage udgangspunkt i en gruppe. Alle har oplevet at stå i en situation hvor man møder noget man ikke kan forstå eller se en løsning på. Fordelen ved gruppelæsning er at man, i stedet for at bruge lang tid på at terpe igennem emnet, kan hjælpe hinanden med forståelsen. Gruppelæsning har den stærke side, at den udjævner medlemmernes styrker og svagheder. Det du ikke er stærk i, er måske din sidekammerats force og stærkeste kompetence. Dog tager det ofte tid at finde egne og andres styrker og svagheder. Derudover skal man efterfølgende finde ud af, hvem man passer godt sammen med i en gruppe. Med det mener jeg at det tager tid at finde de gruppemedlemmer, hvis stærke sider komplementerer hinanden. Hvis du ikke er god til at strukturere en opgave, men til gengæld er en haj til at få skrevet meget ned af høj kvalitet, kunne det være en fordel at finde en medstuderende der er god til at strukturere opgaven.
Fordele og ulemper
Så vi ser nu, at der er fordele og ulemper ved begge dele, og jeg tror at det er personlige præferencer, der afgør, hvilken af de to former for studie man foretrækker. Man kan være orienteret mod at ville sidde alene og læse til eksamen og faktisk få mest ud af det, men det samme gælder for andre personligheder for gruppearbejde. Jeg vil dog argumentere for at der er mulighed for at danne en hybridløsning, der kan tilgodese de positive aspekter i begge scenarier.
Gruppelæsning
Gruppelæsning er rigtig god kombinationsløsning til eksamenslæsning. Dette er en gruppe, hvor man ikke nødvendigvis laver alt sammen. Man arbejder i højere grad selv det meste af tiden og så mødes en gang imellem og diskutere ens resultater. Man kan som eksempel sige, at man i sin gruppe aftaler at man individuelt læser op på et kapitel eller emne og at man i løbet af dette individuelle forløb skriver alle spørgsmål eller guldkorn man finder ned. Disse guldkorn tager man så med til et gruppemøde og diskuterer sammen.
Fordele og ulemper
Ved gruppelæsning kan alle arbejde i et tempo der passer dem. Der kan altså læses og genlæses så meget man vil uden det pres og stress det kan være at andre venter på en. På samme tid giver gruppelæsning mulighed for at udnytte sine gruppemedlemmers stærke sider. Man kan sidde med et kapitel man slet ikke forstår, skrive alle de spørgsmål og forvirringer der opstår ned og så få svar på dem når man mødes. I denne løsning får man alt den individualitet man føler man har brug for. Samtidig kan man udnytte hjælpen, der er i en gruppe. Det giver den yderligere fordel at man sammen kan sætte tempoet samt antal gruppemøder, der passer til gruppen. Hvis man i gruppen føler at det er nok med et enkelt møde om ugen så gør man det. Der er på samme tid også mulighed for at øge antallet af møder, hvis det skulle være nødvendigt.