Jeg hedder Andreas, er 24 år gammel, studerer historie og matematik på Københavns Universitet. Jeg har undervist i historie og matematik hos GoTutor lige så lang tid som virksomheden har eksisteret. Dette gør mig til en af vores mest erfarne undervisere.
Foruden de indlysende ting som at være topmotiveret for at lære fra sig, og brænde for de fag jeg underviser i, har perioden lært mig en masse andre ting om det at undervise.
I dette blogindlæg vil jeg dele ud af nogle af mine erfaringer og give tre punkter der fører til effektiv lektiehjælp:
1. Alle elever skal behandles forskelligt
For det første er alle elever forskellige. Det er altså ekstremt vigtigt at være i stand til at variere sin undervisning. Man kan undervise en elev hvor man tænker, at ”Hey, det her kører sgu, sådan skal jeg gøre fremover”. For så at tage ud til en anden elev og finde ud af at de ting der fungerede hos den forrige elev overhovedet ikke fungerer. Derfor er det vigtigt at kunne overskue at ændre i sin måde at lære fra sig fra elev til elev.
Det kan også være i selve undervisningsmetoden. De fleste elever jeg har haft, ønsker at undervisningen er samtalebaseret. Altså at vi sidder stille og roligt ved siden af hinanden og snakker om pensum, opgaver eller hvad det nu er eleven ønsker hjælp til.
Jeg har dog også i enkelte tilfælde været ude for elever som ønskede decideret tavlegennemgang af pensum. Der er kæmpe forskel på disse forskellige undervisningsmetoder. Det er derfor vigtigt at være forberedt på at forskellige elever har forskellige krav, forventninger og behov.
Disse ting afklares som regel på den første undervisningsgang i et forløb. Således er både mig som underviser og eleven enige om hvordan forløbet skal køres. Jeg synes også at man forholdsvis hurtigt får sporet sig ind på hvordan eleven lærer bedst.
2. Bliv gode venner med eleven
En anden ting, som jeg i mine undervisningsforløb har stort fokus på, er at holde et venskabeligt forhold til mine elever. I alle mine længerevarende forløb gør jeg meget ud af at snakke med eleverne om, hvordan deres skolegang går, om de oplever fremskridt med de ting vi gennemgår – og også hvordan det går med dem generelt. Det er mit helt klare indtryk at det er med til at motivere mine elever mere. Hvis jeg blot var endnu en autoritet som forsøgte at banke fornuft ind i knolden på dem, uden at interessere mig for dem, ville de formentlig ikke lytte så meget. Det skaber også et andet tillidsbånd mellem mig og eleven. Det gør det nemmere at tilrettelægge undervisningen når jeg ved en smule om hvem de er som mennesker. Generelt går jeg meget op i at have et godt forhold til dem jeg underviser – og også til deres forældre.
3. Følg op på eleven – hvordan er det gået efterfølgende?
For mig er det en vigtig del af et godt forløb at følge op når eleven har været til eksamen. Det betyder meget for mig at høre fra mine elever. Både i de tilfælde hvor det er gået godt, og i de tilfælde hvor det er gået knap så godt.
Jeg kan huske tilbage til min allerførste elev. En pige som jeg havde hjulpet 20 timer i matematik inden hun skulle til eksamen. Hun var helt utroligt nervøs for at dumpe. Vi havde meget fokus på at maksimere hendes præstation til den mundtlige eksamen.
Da hendes eksamensdag oprandt havde eleven styr på det, og jeg tror nærmest at jeg var mere nervøs end hun selv var. Det var derfor en kæmpe lettelse da hun skrev at det var gået godt og at hun havde fået et 12-tal til eksamen.
Denne lille opfølgning, som regel bare en SMS, betyder uendeligt meget for mig som underviser. Jeg kan bruge det til at optimere min undervisning de næste forløb. Samtidig er det mit indtryk at det betyder meget for mine elever, fordi jeg viser interesse i dem og har et inderligt ønske om at de skal klare sig godt.