I både folkeskolen, gymnasiet og ikke mindst på universitetet har du rigtig mange deadlines i form af opgaver, der skal afleveres, og ikke mindst eksaminer, der skal bestås. Men hvordan håndterer du dem, så de ikke vokser dig over hovedet? Sådan at du ikke hver gang ender med at sidde og lave tingene i sidste øjeblik. Der er især to ting, man skal tage stilling til.
Hvordan arbejder du bedst op til deadlines?
For det første: Hvordan arbejder du bedst? Arbejder du allerbedst under pres? Det kan sagtens være, at du tænker (eller bilder dig selv ind), at du arbejder allerbedst under pres. Men det er faktisk de allerfærreste, der arbejder bedst på denne måde. Så overvej lige en ekstra gang, om det er hensigtsmæssigt, at du altid får lavet tingene lige op til deadlines. Hvis du rent faktisk arbejder allerbedst under pres, så fortsæt endelig med at lave alting i sidste øjeblik, men det er sjældent, at det rent faktisk giver det bedste resultat.
Tænk også over, hvilket tidspunkt af dagen du arbejder bedst på. Er du en natteravn eller en early bird? I forhold til opgaver som f.eks. 3.g’ernes kommende SRP eller 2.g’s SRO er det rigtig godt at gøre sig nogle overvejelser i forhold til, hvordan du strukturerer din tid – og om det er smart altid at lave tingene tæt på deadlines. Hvis du er et morgenmenneske, er det jo ikke hensigtsmæssigt, hvis du altid ender med at lave dine afleveringer klokken to om natten.
Deadlines nås med planlægning
Den sidste ting, som er rigtig god at overveje i forbindelse med deadlines, er planlægning. Hvis du ved, at du i løbet af en måned har 4-5 afleveringer, og deres afleveringstidspunkter ligger tæt på hinanden, er det en rigtig god idé at få planlagt din tid, så du ikke ender med at skulle lave alle fem afleveringer inden for en uge. Sæt god tid af til de afleveringer, du ikke er så god til, mens du sætter mindre tid af til de afleveringer, som du ved, du er god til. Er du f.eks. en haj til matematik, skal du måske sætte mere tid af til den danske stil.
Så for at opsummere: Find ud af, hvordan og hvornår du arbejder bedst, og planlæg din tid, så du ikke ender med at lave alting i sidste øjeblik.