Sundhedsstyrelsen anbefaler: Sådan taler du med dit barn om COVID-19

Af Ruben Samuel Sørensen 11-03-2020
Sundhedsstyrelsen anbefaler: Sådan taler du med dit barn om COVID-19

Det er vist ikke en overdrivelse at sige, at COVID-19 fylder meget i disse dage – og det kan ikke undgås, at børn også opfanger en masse af de voksnes samtaler om bl.a. den verdensomspændte coronavirus. Du går måske selv og er bekymret for en ven eller et familiemedlem, eller for hvordan virussen kommer til at påvirke dig og din familie. Den bekymring holder du måske nok fra dit barn, men du må ikke være i tvivl; vores børn er også bekymrede for coronavirussen – og vi bliver nødt til at tale med dem om det, så de ikke går med uroen og angsten alene. 

Netop det at tale med sit barn om dette kan til gengæld være svært, for hvad må man egentlig sige? Hvornår hjælper man sit barn, og hvornår kommer man til at puste til ilden? Vi guider dig her til, hvordan du bedst taler med dit barn om coronavirussen. Guiden er udarbejdet på baggrund af Sundhedsstyrelsens retningslinjer. 

 

Lyt til dit barns bekymring
En af de værste følelser i verden er, når man føler, at man ikke bliver taget seriøst. Prøv at tænke på sidst, du selv var rigtig bekymret. Selvom du måske godt vidste, at det ikke nyttede noget at bekymre sig, kunne du nok ikke "bare" lade være. Måske du oven i købet prøvede at dele din bekymring med nogen, for så at blive mødt af: "Det skal du ikke bekymre dig om". Oftest får sådanne råd ikke en til at stoppe med at bekymre sig. I stedet går man bare med det selv, og så kan bekymringerne for alvor tage fart. 
Alt dette gælder selvfølgelig også for dit barn. Hvis de bliver lukket ned, når de udtrykker bekymring, holder de ikke nødvendigvis op med at bekymre sig; de holder bare op med at fortælle om det. Derfor er det vigtigt, at du tager deres bekymring seriøst og taler med dem om det, så ofte og så uddybende, som de har brug for. Spørg dem, hvad de konkret er bekymrede for, og stil opfølgende spørgsmål. På den måde føler de sig hørt, og du kan hjælpe dem med at finde ud af, hvad der er op og ned i den her sag – hvilket leder direkte videre til punkt 2: 
 

Snak med dit barn om fakta
Når du taler med dit barn om den nye coronavirus, er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i fakta. Dit barn har måske hørt alt muligt i skolen eller læst uhyggelige ting på nettet, som gør dem bange. Her er det vigtigt at mane til besindighed. Fortæl dit barn, at 80 % af dem, der bliver smittet, kun får milde symptomer, og at vi har et af de bedste sundhedsystemer i verden, der nok skal tage sig godt af de 20 %, der måske får brug for hjælp. 
Men samtidig er det vigtigt, at du ikke maler et rosenrødt billede, for så er vi tilbage til punkt 1, hvor barnet måske ikke føler sig taget seriøst. Fortæl, at det er alvorligt, men at vi gør alt, hvad vi kan for at inddæmme smitten, og fortæl dem, hvad vi hver især kan gøre. Husk at oversætte svarene til et aldersvarende sprog, men uden at undlade vigtige detaljer. Hvis dit barn spørger direkte, om folk kommer til at dø, nytter det ikke noget at lyve; dit barn kender sandsynligvis allerede svaret. Hvis du lyver for dem, holder de op med at stole på, at du fortæller dem sandheden, og så kan bekymringerne igen få frit løb. 
Hvis du selv er i tvivl om, hvad der er fup, og hvad der er fakta, kan du læse op på COVID-19 på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sst.dk/corona. 
 

Snak med dit barn om, hvad de ser i nyhederne
I forlængelse af punkt 2 er det vigtigt, at du taler med dit barn om, hvad de ser i nyhederne og læser om på de sociale medier. Det kan være svært for et voksent menneske at finde hoved og hale i, hvad der bliver rapporteret om den nye coronavirus – så bare tænk, hvor forvirrende det må være for et barn. Måske har de set voldsomme billeder fra Kina, eller set en clickbait-overskrift, der gør dem urolige. Derfor skal du sørge for at spørge ind til, hvad de har set i nyhederne og på nettet. En god idé er at sætte sig ned og se nyheder sammen, så de kan spørge dig om stort og småt, mens I ser dem.
Her er et tænkt eksempel: En nyhedsudsendelse interviewer en læge om en coronavirus-patient, der bor på plejehjem. Direkte adspurgt, om det er farligt for plejehjemmets beboere, svarer lægen, at det er "dødsens farligt". Ved den næste nyhedsudsendelse kører historien igen, denne gang med et banner nederst på skærmen, hvorpå der står: "Læge: Corona er dødsens farligt". Det er teknisk set sandt – det var jo dét, lægen sagde – men det er også vildledende.
I sådan en situation er det vigtigt, at du kan hjælpe dit barn med at sætte informationen i kontekst, så de forstår, hvad det egentlig handler om.
 

Spørg dit barn, om han/hun føler at have fået svar på sine spørgsmål
I forlængelse af punkt 1 er det alfa og omega, at dit barn føler sig hørt. Derfor skal du også give dem en mulighed for at sige til, hvis de ikke føler, at de har fået de svar, de søgte. Ofte kommer vi voksne til at forklare os på en måde, hvor børn ikke forstår, hvad vi siger – simpelthen fordi de mangler en hel del baggrundsviden, vi tager for givet. Derfor bør du spørge dit barn, om de har fået svar på deres spørgsmål, når I snakker om den nye coronavirus.
Det er desuden en god idé at gøre det klart for dit barn, at de altid kan komme til dig, hvis de har flere spørgsmål, eller kommer i tanke om noget andet. Det er noget, du skal gøre klart for dem både gennem ord og handling. Spørg løbende ind til dem, hvis de udtrykker bekymringer, og find tiden til at snakke det igennem med dem, hvis de kommer med noget. 

Mød forfatteren:

Billede af

Ruben er direktør og medejer af GoTutor. Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Lærernes dag: Hurra for alle verdens undervisere
Lærernes dag: Hurra for alle verdens undervisere

Det er en helt særlig dag i Danmark! Vi fejrer nemlig en række mennesker, som gør en helt speciel in...

Ruben Samuel Sørensen 05-10-2019
Pause og planlægning
Pause og planlægning

Du sidder midt i læsningen op til din mundtlige dansk eksamen. Du er presset, og du syntes efterhånd...

Ruben Samuel Sørensen 16-06-2016
Der var engang hvor…
Der var engang hvor…

… Gymnasiet var skarpt opdelt mellem sproglige og matematiske studenter. Dengang skulle man altså al...

Ruben Samuel Sørensen 30-08-2016
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90