Vi møder konstant mennesker, som vi fascineres af, eller som vi finder som værende “bedre end os.” Dette er allestedsnærværende, fordi vi mennesker, unge som gamle, er forskellige, og fordi vi derfor kognitivt og automatisk i hjernen sammenligner os selv med dem. Dette er naturligt, men også energidrænende, og det kan føre til forhindringer i en læringsproces.
Derfor kommer her en liste med 5 gode råd, som man kan have i baghovedet, når en tanke om sammenligning sniger sig ind:
1. Husk først og fremmest på, at alle er forskellige. Derfor er det meget sandsynligt, at dine evner ligger et andet sted end din “sammenligningspersons” evner gør.
2. Derefter, så stop med at fortælle dig selv, at du er dum. Dette er en tendens, der optræder hos langt de fleste, hvis der er noget, man ikke forstår, men som sidemanden gør. Hvis man siger til sig selv, at det må være fordi, man er dum, forhindres man også i at lære det, man gerne vil. Denne form for sammenligning med et negativt tankemønster og hadefulde ord som fx “dum” kan skabe en mindreværdsfølelse. Den skal ikke være i fokus, når vi skal lære noget nyt og opdage, at vi er gode til noget! Så stop den “lukkede læring” med hadefulde, selvkritiske ord, og sig i stedet til dig selv, at det er okay, du ikke forstår det – du nok skal forstå det ved at lytte til forklaringer. Når du slipper de negative tanker om dig selv, som fylder i dit hovede, så gør du samtidigt plads til at lytte og forstå.
3. Husk, at det er helt okay at spørge om hjælp. Din sidemand skal formentlig have hjælp til noget andet på et tidspunkt, som du måske kan hjælpe med. Igen, fordi vi alle er forskellige og besidder forskellige kompetencer.
4. Stil dig selv følgende spørgsmål, når sammenligningen dukker op i hovedet: Hvorfor sammenligner jeg mig med ham/hende? Han/hun er jo ikke bedre end mig blot fordi, at han/hun kan finde ud af noget andet.
5. Husk på, at din sidemakker gør det samme! Du er ikke alene om det; når der er noget, du forstår, som sidemanden ikke gør, så gør han/hun præcis det samme; man tror straks, at der er noget galt med én. Hjælp hinanden i stedet og snak fx om i et frikvarter, hvorfor I mon føler sådan, som I gør! Her vil I opdage, at flere af jeres klassekammerater har følt sådan, og I vil også opdage punkt 1: Vi er alle forskellige!
Næste gang en tanke som: “Hvorfor kan jeg ikke finde ud af det her, når X kan? Det må være fordi, jeg er dum!” kommer op i dig, så tænk på disse 5 råd og husk, at sammenligning med andre kan føre til en generel utilfredshed med dig selv. Det er usundt, og vi skal derfor se vores egne kvaliteter i stedet og gå ind i ny læring med en tanke som denne:
“Det klarer jeg, som jeg skal, og hvis jeg ikke gør, så spørger jeg om hjælp. Jeg skal have hjælp til dette, og det er ikke flovt, blot gavnligt at spørge om.”