Jeg hedder Alberte. Til dagligt læser jeg til lærer på KP (campus Carlsberg) hvor jeg er på mit første år. I min fritid cykler jeg mountainbike og maler/ tegner portrætter og landskabskunst. Derudover er jeg virkelig kreativ og har altid en masse projekter i gang og elsker at være sammen med min familie og mine nye studievenner. Inden jeg begyndte på læreruddannelsen læste jeg jura som ikke var mig alligevel, fordi jeg fungerer bedst i et tættere samarbejde med mennesker og ønsker, at være problem- og konflikt-"løseren" på en anden måde end juraen tilbød. Jeg går op i nærværet først og fremmest. Jeg har også rejst i Centralamerika i en længere periode, været et halvt år på idrætshøjskole og 4 måneder i det danske forsvar.
Jeg har en del erfaring med pædagogik igennem mine to år som pædagogmedhjælper i en vuggestue og børnehave i Aarhus. Didaktikken kommer løbende igennem mit studie, hvor jeg allerede har gjort mig gode overvejelser om hvilken underviser jeg er og ønsker at være. Jeg er struktureret, men med omsorg og forståelse for forskellighed. Jeg skaber ro, fokus og nærvær i det mere konkrete arbejde, men elsker også at lade tankemylderet få plads hos mine elever, så spørgsmålene kan blive vendt og så eleverne ser det sjove ved at udvikle sig, at stille spørgsmål til tingene og skabe plads til egen dannelse. Det skal være spændende at lære, jeg er dog realistisk og ved at tingene ikke altid er lige sjovt eller nemt, men har et ønske om at vende det hårde om til en succesoplevelse: uanset hvor lang tid det tager eller hvor små skridt det kræver. Det vigtigste er at der sker fremskridt og at alle kan se sit eget potentiale i det lærte.
Jeg har i en alder af 22 fået diagnosen ADD (den stille ADHD), derfor har jeg selv været et barn som har haft en masse spørgsmål omkring hvorfor alting kunne være så svært, dog uden at misforstå, at jeg har klaret det rigtig godt i skolen. Jeg har bare arbejdet dobbelt så hårdt som mange af mine skolekammerater. Det har været svært, men jeg har lært ekstremt meget om mig selv og min egen skoletid ved at kigge tilbage. Det er også noget jeg er klar på en snak om med mine elever, og jeg er ekstrem ærlig omkring min egen skoletid. Det gode ved den diagnose er at ofte er ekstremt god til at læse folk, være omsorgsfuld og sætte sig ind i andres følelser og udfordringer. Det gør at jeg er ekstremt nærværende, opmærksom og hjælpsom. Det lyder ikke som en der selv har haft svært ved at fokusere i skolen, men det hænger ofte sammen på den måde. Derudover har jeg en masse “greb” til bedre koncentration og jeg er tålmodig, uanset om et barn har en diagnose, kæmper med andet eller bare har svært ved at finde interessen i det faglige.
Jeg har været med på sommer koloni, igennem Københavns lærerforeningens kolonier, og der har jeg lært både at takle store følelser fra børn og at være nærværende i en hel uge (24/7). Jeg er vildt tålmodig når det kommer til børn i alle aldre og jeg har både erfaring med indskolingen og udskolingen igennem Kolonierne.
Jeg har selv haft ekstraundervisning i de mindre klasser og har haft en utrolig stor glæde af det. Så for mig er det at give tilbage, at få endnu mere undervisning i praksis ud af min hverdag som til tider omhandler en mere stram fagfaglig undervisning. At møde nye mennesker / elever hvor de er. At skabe relationer om elevernes undervisning i skolerne ved brug af deres fritid og derfor på deres vilkår. Skabe et læringsrum hvor der er fokus og tid til, at eleven kan være med og føle sig set.