Hej og velkommen til min underviserprofil!
Mit navn er Philip og til daglig læser jeg filosofi og dansk på Københavns Universitet på mit 4. år.
Jeg er lektiehjælper hos GoTutor, fordi jeg gerne vil styrke mine kompetencer som underviser, specielt fordi jeg regner med at skulle undervise på et gymnasium eller en højskole, når jeg er færdig med min uddannelse. Jeg har dog allerede erfaring med at undervise. To gange har jeg været forbi mit tidligere gymnasium i Farum for at undervise, ligesom jeg har været tilknyttet Nørrebro Gymnasium som SRP-vejleder.
I min fritid kan jeg godt lide at træne (styrketræning, løb og cykling). Når jeg ikke selv er aktiv, kan jeg godt lide at se andre være det. Særligt cykling følger jeg meget med i. Men generelt følger jeg med i meget sport i fjernsynet. Når jeg ses med venner, er det ofte over et spil padeltennis eller bowling, eller også mødes vi og laver noget mad sammen.
Ud over træning går jeg også meget op i litteratur, som kan være både skønlitteratur og faglitteratur. Generelt går jeg op i at udvide min viden inden for mange forskellige områder; ikke nødvendigvis med henblik på at bruge det til noget bestemt, men fordi jeg elsker at lære! Det er denne kærlighed til læring, jeg ønsker at give videre til elever i grundskolen og gymnasiet.
Som studerende går jeg meget op i strukturering og planlægning af min hverdag, sådan at jeg kan have ro på, mens jeg studerer. Det er også to kompetencer, jeg vil lægge vægt på i min undervisning. Min erfaring er, at det hæmmer motivationen, hvis man gaber over for meget og dermed ikke føler, at man kan investere den nødvendige tid i sine lektier. Skaffer man sig et overblik over de lektier, man skal have lavet, er det også lettere at komme i gang.
I det hele taget går jeg meget op i, at man er motiveret for et fag. Og jeg mener, at man kan være motiveret for et fag, uanset om man kan lide det eller ej. Det handler om at have lagt en plan og følge den, så man hele tiden oplever, at der sker fremskridt - og det vil jeg rigtig gerne hjælpe med!
Mine faglige styrker er inden for de humanistiske fag, særligt når det gælder analyse og fortolkning. Jeg er god til at arbejde med tekst, dvs. afkode det mest centrale og bearbejde det, ofte i form af gode notater. I min undervisning vil jeg derfor lægge vægt på, at eleven gør sig nogle noter under lektielæsningen. Gode noter betyder, at man tilegner sig en forståelse af stoffet, som kan fungere, uden at man har hele teksten foran sig. Det gør også, at man holder sig fordybet og optaget under lektielæsningen. Jeg tror, det er de færreste af os, der kan holde koncentrationen i lang tid ad gangen, hvis øjnene blot kører passivt over siderne.