Hej og velkommen til min underviserprofil!
Jeg er cand.mag. i Medievidenskab og Bachelor i Litteraturhistorie fra Århus Universitet med bifag i journalistisk formidling. Dertil er jeg freelancejournalist hos Arkaden.dk. Med denne baggrund kan jeg tilbyde:
bred viden om, hvordan man kan gå til opgaven at analysere og historisk kontekstualisere litteratur og medietekster (film, reklamer, tv-serier, podcast, tiktok-videoer, computerspil, dokumentarer, nyhedsudsendelser, et cetera)
teori og erfaring til at formidle kompliceret stof på en letforståelig og læselækker vis uden at gå kompromis med den faglige essens. Kort sagt: jeg kan lære fra mig!
en høj grad af metodisk bevidsthed. Det nævner jeg af to årsager: dels for at bemærke, at jeg arbejder systematisk og struktureret. Og dels for at understrege, at jeg kan vejlede i videnskabelige metoder og ikke mindst, hvad det vil sige at bruge disse metoder på en metodisk refleksiv måde, således at store og små opgaver kan hæve det faglige niveau.
vejledning i kreativ skrivning og journalistiske metoder. Det vil sige: hvis du vil lære nogle greb til at blive bedre til at skrive, hvad end det betyder at skrive tydligere eller gøre dit sprog mere spændende, mere engagerende for læseren -- så kan jeg lære dig dem.
undervisning i dansk og engelsk grammatik (stavning såvel som sætningsstruktur og kommatering).
undervisning i kultur-, film- og litteraturhistorie. Jeg kan med andre ord opridse den centraleuropæiske litterære kanon, men gør dertil dyd ud af, at man forholder sig kritisk til historieskrivninger, særligt i forhold til marginaliserede minoriteter (på tværs af kønsidentiteter, etnicitet og religion) og de forskellige ideologier, der driver historieskrivningen. Kort sagt: historieskrivningen er altid farvet af en sociokulturel og politisk situerthed, og derfor underviser jeg som sådan ikke i historie, men i historier.
specialiseret viden om narrativ teori; jeg har skrevet bachelorprojekt og kandidatspeciale inden for den videnskabelige disciplin narratologi, særligt den såkaldte postnarratologiske gren af denne disciplin, som fokuserer på udvidede forståelser af fortællinger (eksempelvis fortællinger som kognitive skemaer til at ordne virkeligheden eller fortællinger i computerspil). Altså: hvis du tænker på at skrive en projektopgave om storytelling i et rapalbum eller i computerspil, har jeg en masse viden at give af.
Jeg er en tålmodig og nysgerrig person. Det skinner tydeligt igennem i mine hobbyer; jeg elsker at læse skøn- og faglitteratur af enhver slags og gerne den, der udfordrer mig på forskellige måder. Underviseren Johs er ikke så meget anderledes fra den, han ellers er; jeg vil sørge for at stille spørgsmål og holde omhyggeligt øje med eleven for at indkredse dét, der volder udfordringer. Og derpå vil jeg tålmodigt vejlede dem.