Velkommen til min underviserprofil!
Mit navn er Ayse, og jeg er i gang med mit sabbatår efter endt HTX-uddannelse. I min fritid bruger jeg tid på beroligende aktiviteter som at hækle og læse. Mine venner beskriver mig som smilende og optimistisk.
Jeg har ofte fungeret som underviser for mine familiemedlemmer samt elever, både på folkeskole- og gymnasieniveau.
Desuden er jeg student fra HTX med en stærk naturfaglig baggrund, samtidig med at jeg havde engelsk på højt niveau. På grund af min naturfaglige gymnasiebaggrund har jeg erfaring med matematiske værktøjer såsom GeoGebra, WordMat og Maple.
Jeg mener, at følgende kompetencer bør anvendes i undervisningen af disse fag og værktøjer:
Min tilgang til at skabe en god og meningsfuld undervisning er baseret på tålmodighed og forståelse. Hvis en elev har udfordringer med et specifikt problem, er det vigtigt at opsætte realistiske mål og motivere dem til at nå disse mål. Derfor er det mit ansvar som tutor at skabe trygge rammer for eleven, så han eller hun ikke skal være bange for at begå fejl. Jeg skal sørge for, at eleven føler sig tryg ved at erkende, hvad han eller hun har udfordringer med.
Det handler konkret om at identificere, hvad eleven har svært ved, og som tutor skal jeg kunne forenkle og omformulere emnet, så det bliver lettere for eleven at forstå. Jeg har også erfaret, at illustrationer, modeller og grafer ofte spiller en vigtig rolle i undervisningen, især i naturfag og engelsk. Disse kompetencer er essentielle for at gennemføre et godt forløb med en elev.
Afslutningsvis mener jeg, at en af de vigtigste komponenter i undervisningen er at huske, at hver elev er et unikt individ med forskellige læringsmetoder og -hastigheder. Derfor er det vigtigt, at jeg som tutor tilpasser min undervisningsmetode, herunder formulering, kropssprog og læringsmetoder, til den enkelte elev.
Grunden til, at jeg er lektiehjælper hos GoTutor, er at jeg nyder at dele min viden og undervise i emner, jeg brænder for. Det er utroligt tilfredsstillende, når en elev, der har kæmpet med et emne, forstår det efter at jeg har guidet dem på rette vej. Derudover nyder jeg at se fremdrift i en elevs faglige kompetencer og syntes om, at jeg som voksen får ansvaret for elevens læringsudvikling inden for et fag. Samtidig stræber jeg efter at være en god leder, der påvirker en elevs interesse og fascination for et fag. For jeg mener det er præcis, hvad en tutors rolle indebære.