Hej og velkommen til min underviserprofil
Hej jeg hedder Anca, og jeg vil beskrive mig selv som positiv, og en som fronter verdenen med et smil. Jeg nyder nære relationer og vægter familie, venner og menneskelighed enormt højt. I min fritid er jeg super glad for at være kreativ, alt fra at tegne, male og forme med ler har min interesse.
Som underviser tror jeg på, at gode og tillidsfulde relationer danner fundamentet for al læring. Undervisning handler ikke kun om at videregive viden, men i høj grad også om at være tydelig, støttende, motiverende og retningsgivende.
Jeg lægger derfor stor vægt på at forstå, hvorfor et fag føles svært for en elev. Når vi sammen finder årsagen, kan vi skabe inspirerende og meningsfuld læring, frem for oplevelsen af tvang og pres. Ofte har jeg erfaret, at variation i undervisningen kan gøre en stor forskel. Det kan være gennem bevægelse, kreative opgaver eller alternative læringsformer, der tilpasses den enkelte eleves behov.
Min tilgang er undersøgende: Først "hvorfor" - derefter "hvordan".
Min undervisningsstil er formet af mange års erfaring med børn og unge; både som pædagogmedhjælper, vikar og nu lærerstuderende. Allerede som 16-årig arbejdede jeg i børnehave som "legetante", og sidenhen som pædagogmedhjælper. De seneste år har jeg fungeret som vikar og pædagog, bl.a. i følgende sammenhænge:
Jeg havde en-til-en støtte i en 2. klasse til elev med fysiske udfordringer – primært hjælp i dansk og øvrige læse-/skrivefag. Det varede et år. Dernæst stod jeg for undervisning og relationsarbejde med elev med skoletræthed og diagnoser – fokus på alternativ engelskundervisning og pædagogisk støtte. Dette varetog jeg i tre måneder. Jeg har været barselsvikar i to 2. klasser, både på almen- og specialspor. Undervisning i engelsk, N/T, kristendom, billedkunst, musik, UU og tolærertimer. Her fungerede jeg også som klasselærer. Dette gjorde jeg i ni måneder. Afslutningsvis har jeg været fast pædagog i SFO, hvor jeg var tilknyttet en stue med børn med særlige behov. Dette gjorde jeg også i ni måneder.
Disse erfaringer har givet mig en bred pædagogisk og didaktisk værktøjskasse, som jeg har haft succes med at anvende både i klasseundervisning og i en-til-en-forløb.
Især mit arbejde på specialsporet har givet mig værdifuld indsigt i undervisning af børn med infantil autisme, ADHD og generelle indlæringsvanskeligheder. Hvilket er en undervisningsform, der adskiller sig markant fra den traditionelle.
Og en ting er sikkert, ikke alle børn lærer ens.
Jeg er i gang med læreruddannelsen og læser lige nu på 2. semester.
Mit hovedfag er dansk i indskolingen (1.–6. klasse), og jeg har desuden billedkunst og specialpædagogik som linjefag.
Jeg håber, at I kan mærke igennem mine ord, at jeg motiveres af at se børn lykkes med noget, de troede, de ikke kunne, og af de små sejre i hverdagen.
Mit mål er altid at fremme både læringsglæde og trivsel hos den enkelte elev.
Jeg ser frem til at møde jer!