Velkommen til min underviserprofil!
Jeg blev frankofil, da jeg startede med at have franskundervisning i folkeskolen, og det har siden da været en besættelse, der medvirkede, at jeg valgte fransk på A-niveau i gymnasiet og direkte efter studentertiden flyttede til Frankrig, hvor jeg har boet i et år som au pair, mens jeg modtog undervisning i fransk på C1-C2- niveau (DALF).
Mit ønske med undervisningen vil være at vække interessen for eleven, for alt læring bliver nemmere, når interessen er der. En generel fascination for sprog, litteratur og kultur gør sig også gældende for dansk- og samfundsfaget. Jeg vil gerne være med til at ændre og modbevise det noget så kedelige dogme, der anser sprogundervisning og grammatik som værende en sur pligt, der er umulig at mestre. Dette vil jeg gøre gennem både spil, leg og kreativitet, men også gennem opgaver, bøger og tekster. Jeg tror på – efter både erfaring med selv at skulle lære et sprog og erfaring med at hjælpe børn med at lære et sprog (engelsk for de franske børn, jeg boede med) – at en blanding af de to skoler er optimal for at lære at tale og skrive et sprog; den traditionelle franske skole bidrager med gentagelser, udenadslære og grammatikopgaver i uendelige mængder, der i en udbredt grad er nødvendig for at opbygge et basis-niveau, og den moderne tankegang fra den danske skole vækker nysgerrigheden, hvor leg, kreativitet og et fokus på selv at udforske sproget spiller en større rolle. De grammatikregler eller spidsfindigheder, jeg husker bedst, er dem, jeg har fået en mærkelig huskeregel, forklaring eller leg med fra. Derefter har jeg indøvet reglen med dette i mente gennem opgaver og gentagelser.
Læringsrummet skal være trygt og behageligt - og der vil ikke altid være fokus på de små fejl, når eleven forsøger at udtrykke sig mundtligt, for det handler bare om at turde at prøve at snakke. Jo mere man snakker sproget, jo sjovere bliver det også. Fejlene kan man kigge på bagefter, for hvis man stopper den flydende tale og formulering ved at rette med det samme, er det med stor fare for, at eleven taber tråden og gå-på-modet.
Som person er jeg tålmodig, smilende og har meget erfaring med børn og unge efter flere år som babysitter og et år som au pair for tre børn i skolealderen. Lige nu har jeg sabbatår, inden jeg til næste år vil starte på statskundskab. Derudover kan jeg godt lide at hækle, løbe og læse, og så elsker jeg at starte nye hobbyer - om det så er decoupage, zumba eller noget helt tredje.