Jeg hedder Sofie, og ud over at være din kommende underviser læser jeg til dagligt engelsk på Aarhus Universitet. Jeg er en kæmpe litteratur-elsker, så selv når jeg ikke har hovedet begravet i studierne, bruger jeg meget af min tid med en god bog eller fordyber mig i min store interesse, skrivning. Både på dansk og på engelsk. Og skal hjernen slappe af fra læsningen, lader jeg mig gerne opsluge af et afsnit af Masterchef eller Den Store Bagedyst.
Det er primært inden for dansk og engelsk, min store interesse ligger, både mundtligt og skriftligt. Noget af det, der er vigtigt for mig, er, at der ikke ligger et fast facit, når man arbejder med analyser af litteratur. Jeg er tidligere selv stødt på lærere, der kun har haft fokus på et korrekt svar, frem for måden hvorpå man finder et svar, og det har altid haft negativ betydning for min lyst til at være aktiv i undervisningen. Min tilgang er derfor i stedet at forsøge at sikre et godt og roligt undervisningsmiljø, hvor du ikke skal være bange for at svare forkert. Det er også et mål for mig at skabe en god struktur i undervisningen, hvor du kan finde ro til at lære.
Mine erfaringer stammer dels fra et job som pædagogmedhjælper, og dels fra to jobs som nanny under et længere ophold i London. I London arbejdede jeg med sprogudvikling, med at gøre et barn skoleklar og med lektiehjælp. Med flere ophold på Brønderslev Forfatterskole er jeg også blevet godt trænet i at læse korrektur og give feedback på andres skriftlige materiale, så jeg er også klar til at rette opgaver igennem og guide dig videre på den måde, der passer til dig. I forhold til ældre børn og unge har jeg desuden altid været den kusine eller ven, man lige ringer til, når man har brug for hjælp til retning af afleveringer, eller man sidder fast i eksamensforberedelsen. Jeg har fx en kusine, der er under udredning for en diagnose, og med hendes særlige behov, har jeg skullet skabe ro og struktur omkring opgaveløsningen, men har også arbejdet med at styrke hendes tro på egne evner.
Selvom jeg, som det fremgår, primært har min erfaring fra arbejdet med yngre børn, så brænder jeg virkelig også for at arbejde med de lidt ældre børn og unge og forsøge at få vækket deres interesse for engelsk og dansk. Jeg synes, det er spændende at finde vejen ind til, hvordan jeg bedst kan forsøge at skabe et miljø, som kan hjælpe til en god læringsoplevelse. Det er en skøn følelse, når det lykkes at bidrage til opnåelse af succes – at nogen lykkes med noget, de har haft svært ved.
Jeg glæder mig til at møde dig!