Hej og velkommen til min underviserprofil!
Jeg er en venlig, rolig og tålmodig lærer med 13-14 års undervisningserfaring, både fra grundskole og gymnasium. Dog først og fremmest grundskole. Jeg har undervist i over 10 år i primært matematik og naturfag i udskolingen men også i tysk, engelsk og historie
Vi har en datter på 14 år, som lige er blevet konfirmeret. Mine fritidsinteresser er vandring i naturen, bøger (specielt filosofi og historie og naturvidenskab), ture med familien, madlavning med min datter, pasning af og hygge med vores kaniner, klassisk musik og gode foredrag.
Jeg er meget solidt fagligt kompetent i matematik og naturfag og filosofi. Jeg har en bred almenviden og en stor interesse og god kompetence i både sprog (fx. tysk og engelsk) og historie.
Jeg har mange års erfaring med skolearbejede, både socialt i arbejdet med mange forskellige typer mennesker (elever og kolleger) og didaktisk-pædagogisk i arbejdet med mange forskellige klassetrin og fag.
Som lærer er jeg tålmodig og fagligt fokuseret og gennemgår meget gerne ting så mange gange, som det er nødvendigt, da det glæder mig meget at arbejde med at skabe forståelse af et fagligt emne i et koncentreret fællesskab med eleven/eleverne. Jeg er også, synes jeg, rolig og imødekommende og lyttende i kommunikationen (og meget glad for når det er gensidigt) og vil gerne 'hyggesnakke', men jeg ønsker også at holde fokus på arbejdet med den faglige læring, når det er det, der er 'på skemaet'. Jeg kommer dog i høj grad udtrykket 'Hastværk er lastværk' - 'Festina lente' - i hu.
En god undervisning for mig er en undervisning, hvor der er god mulighed for og tid til at kunne hjælpe den enkelte elev, som måtte have svært ved et emne eller fag, ved netop at kunne give eller vise den forklaring, som lige få eleven til at sige "Nåhh, er det bare sådan, det er jo ikke så svært ! " - altså når 'tiøren falder' ;-). Og det er netop en ramme, der muliggør netop dét, som jeg kan finde her ved GoTutor.
Det er min erfaring, at det ofte - ud over uro og mangel på fokus i UV-situationen i et klasserum - kan være overkomplicerede forklaringer og tekster og opgaver o.s.v., der blokerer for en forståelse. Det afhænger naturligvis også meget af faget, da naturfag og matematik har en anden natur og andre didaktikker end sprog og humaniora. Nogle gange skal der selvfølgelig en lidt længere beskrivelse og forklaring til, specielt ved de humanistiske fag.
Jeg søger at finde både opgaver og andet UV-materiale, der, uden for meget 'udenomsstøj', kan 'få tiøren til at falde', netop fordi det (udover at være tilstrækkeligt spændende og pædagogisk selvfølgelig) er så enkelt og kompakt, som emnet og elevens forforståelse tillader det.
Med venlig 'ugle'-hilsen
Thomas